Od 1. januára 2025 musia všetci dopravcovia, ktorí vykonávajú medzinárodnú prepravu v rámci Európskej únie, vybaviť svoje nákladné vozidlá druhou generáciou inteligentného tachografu (G2V2).
Výnimku majú vozidlá, ktoré už majú prvú generáciu smart tachografu – tie majú čas na výmenu až do 19. augusta 2025. Cieľom nového pravidla je zlepšiť kontrolu a dodržiavanie predpisov o dobách jázd a odpočinku, no v praxi vyvstala otázka, či sa táto povinnosť vzťahuje aj na prepravy medzi EÚ a tretími krajinami. Rumunské združenie dopravcov UNTRR sa preto obrátilo na DG Move, odbor Európskej komisie pre dopravu, so žiadosťou o výklad pravidiel. Odpoveď priniesla zásadné upresnenie.
Výnimka pre AETR prepravy
Podľa stanoviska DG Move sa na vozidlá registrované v EÚ, ktoré sa používajú výlučne na prepravu podľa dohody AETR (Európska dohoda o práci posádok vozidiel vykonávajúcich medzinárodnú cestnú dopravu), nevzťahuje nariadenie (ES) 561/2006a a teda ani nariadenie (EÚ) 165/2014 týkajúce sa povinnej výmeny tachografov.
Znamená to, že dopravcovia, ktorí jazdia medzi EÚ a krajinami AETR – ako sú Turecko, Ukrajina, Rusko či Srbsko – nemusia mať inštalovať nový tachograf, pokiaľ sa ich preprava riadi výhradne pravidlami AETR.
Príkladmi takýchto trás je transport z Rumunska do Turecka cez Bulharsko alebo z Poľska do Ruska cez Bielorusko. Naopak, bežná preprava v rámci EÚ, ako napríklad z Talianska do Francúzska, musí spĺňať požiadavku na G2V2 tachograf.
Obmedzenia pri kabotáži a cross-trade preprave
Aj keď sa AETR preprava môže výmene tachografu vyhnúť, pre kabotáž a tzv. cross-trade prepravu platí povinnosť inštalácie G2V2 tachografu. To znamená, že:
- Vozidlo z Rumunska do Turecka nesmie naložiť alebo vyložiť tovar v Bulharsku.
- Ak vozidlo vykoná prepravu v inej členskej krajine EÚ, než v ktorej je registrované, musí byť vybavené druhou generáciou tachografu.
Aj prázdne vozidlá musia byť schopné preukázať, že sú súčasťou AETR prepravy
Ak sa vozidlo s neaktuálnym tachografom vracia prázdne cez územie inej členskej krajiny, musí preukázať, že ide o návrat z AETR prepravy, prípadne že sa chystá na takúto cestu. Cieľom tohto opatrenia je zabrániť pokusom o obchádzanie pravidiel EÚ falošným tvrdením o výnimke.
Hoci výklad DG Move poskytol dôležité usmernenie, v prípade sporu môže mať konečné slovo Súdny dvor EÚ. Dopravcovia by preto mali vývoj dôsledne sledovať a pripraviť sa na možnosť zmeny výkladu pravidiel.