Výsledky trhu úžitkových vozidiel v EÚ za 1. štvrťrok 2024 boli zmiešané. Zatiaľ čo predaj dodávok vzrástol, predaj nákladných vozidiel mierne klesol. Rast zaznamenal trh s elektrickými nákladnými vozidlami. Predaj autobusov zaznamenal nárast, pričom elektrické autobusy zaznamenali výrazné zisky.
V prvom štvrťroku 2024 vzrástol predaj nových dodávok v EÚ o 12,6 %, pričom sa predalo takmer 400 000 kusov, čo bolo podporené silnými výsledkami na kľúčových trhoch. Taliansko viedlo s pozoruhodným nárastom o 19,4 %, nasledovalo Nemecko s 12,7 %, Španielsko s 10,9 % a Francúzsko s 8,7 %.
Pokles registrácii nákladných vozidiel
Naopak, nové registrácie nákladných vozidiel v EÚ klesli o 4 % na 85 296 kusov. Hlavným dôvodom bol pokles predaja ťažkých nákladných vozidiel o 5,4 % napriek 5 % rastu stredne ťažkých nákladných vozidiel. Nemecko a Francúzsko zaznamenali mierne poklesy o 2,2 % a 0,3 %. Španielsko a Taliansko išli proti tomuto trendu s nárastom o 15,7 % a 6,6 %.
Predaj autobusov mal takisto pozitívny začiatok roka, pričom nové registrácie v EÚ vzrástli o 23,3 % v porovnaní s prvým štvrťrokom 2023, celkovo na 9 624 kusov. Zatiaľ čo predaj vo Francúzsku klesol o 16,8 %, tri hlavné trhy výrazne rástli: Nemecko (+20 %), Taliansko (+18,3 %) a Španielsko (+7,6 %).
Registrácie podľa typu pohonu
Dodávky: Nafta bola v prvom štvrťroku 2024 preferovanou voľbou pre nové dodávky v EÚ. Predaj vzrástol o 12,2 % na 336 698 kusov, pričom si udržal stabilný 84,2 % podiel na trhu (mierny pokles z 84,5 % v 1. štvrťroku 2023).
Modely s pohonom na benzín vzrástli o výrazných 18,8 %, čo predstavuje 6,1 % podiel. Elektrické dodávky zaznamenali skromnejší rast o 4,2 %, pričom zachytili 5,8 % podiel na trhu, čo je mierny pokles zo 6,2 % v minulom roku. Predaj hybridných dodávok postupne naberá na tempe, s nárastom o 12,6 %, pričom predstavujú 2,2 % podiel na trhu.
Nákladné vozidlá: Nafta si v prvom štvrťroku 2024 udržala dominanciu na trhu s nákladnými vozidlami. Naftové nákladné vozidlá predstavovali 95,5 % nových registrácií v EÚ, napriek poklesu o 4,5 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Elektricky nabíjateľné nákladné vozidlá zaznamenali rast o 29,5 %, pričom dosiahli takmer 2 % podiel na trhu, čo je nárast z 1,4 % v minulom roku. Nemecko viedlo tento rast s nárastom o 173,7 %, čím prispelo k 56 % predajom elektricky nabíjateľných nákladných vozidiel v EÚ.
Autobusy: Nové registrácie elektrických autobusov v EÚ vzrástli v prvom štvrťroku 2024 o 10,3 %. Avšak podiel na trhu mierne klesol z minuloročných 13,7 % na 12,3 %. Nemecko, najväčší trh podľa objemu, rástlo o 20,7 %. Trh v Rumunsku vzrástol o výrazných 149,2 %, čím sa stal druhým najväčším trhom pre elektricky nabíjateľné autobusy. Francúzsko, predtým najväčší trh, zaznamenalo viac ako polovicu poklesu predaja elektricky nabíjateľných autobusov s poklesom o 66,4 %. Medzitým predaj hybridno-elektrických autobusov zaznamenal mierny pokles o 1,9 %, a teraz tvoria 10,9 % trhu. Registrácie naftových autobusov vzrástli o 38,8 % a teraz predstavujú 70,7 % podiel na trhu, čo je nárast z minuloročných 62,8 %.
Ako je na tom Slovensko
V 1. štvrťroku 2024 sa na Slovensku zaregistrovalo 2 501 nových ľahkých úžitkových vozidiel (oproti 1 794 v rovnakom období 2023), 1 017 nákladných vozidiel (oproti 1 190 v roku 2023) a 70 autobusov, ktoré medziročne výrazne poklesli (158 kusov v roku 2023). Kým vo vanoch bolo 91 % nových registrovaných vozidiel poháňaných naftou, v nákladných vozidlách a autobusoch to bolo 99,6 % resp. 100 %.