Scania sa o svojich nových plynových motoroch prvýkrát zmienila na minuloročnom veľtrhu IAA, zásadný obrat ale prichádza v momente, keď sa tieto unikátne motory objavujú na trhu – teraz sú spárované s dvoma tretinami úspešného hnacieho ústrojenstva Super.
Nové motory tvoria spolu s prevodovkou G25 a zadnou nápravou pochádzajúcou z dieselového súrodenca dobre zohrané trio. Výsledkom je podľa Scanie úspora paliva na diaľkových trasách vo výške 5 %.
Šetrné plynové motory Scania
Ako hovorí senior produktový manažérk pre obnoviteľné palivá v Scanii Ola Henriksson, toto spojenie považovali od samého začiatku za trefu do čierneho. Tak ako hnacie ústrojenstvo Super, aj plynové motory totiž ťažia z väčšieho rozpätia prevodových pomerov prevodovky G25. „V spojení s ňou a novými nápravami môžu motory väčšinu času pracovať v ideálnych otáčkach. V konečnom dôsledku potom toto hnacie ústrojenstvo vykazuje 5% úsporu paliva,“ hovorí Ola Henriksson.
Záujem o lokálne vyrábané biometánové palivá pre nákladné automobily, akými sú napríklad Bio-LNG alebo Bio-CNG, stále rastie. Spoločnosti a dopravcovia sa snažia čo najrýchlejšie dekarbonizovať svoje aktivity a riešenia na báze biometánu sú ľahko dostupné prostredníctvom rýchlo sa rozvíjajúcej siete plniacich staníc. S takýmito palivami je možné znížiť emisie CO2 až o 90 % a to podľa metodiky „well-to-wheel“.
Okamžitá cesta k dekarbonizácii
Henriksson si myslí, že palivá na báze biometánu sú jednoznačným riešením pre všetkých zákazníkov, ktorí chcú začať svoju cestu k dekarbonizácii hne%d teraz. „Naše motory na plyn pokrývajú široké spektrum možných využití. S najväčšími nádržami na skvapalnený plyn, ktoré ponúkame, môže 40-tonová súprava ťahača a návesu dosiahnuť dojazd až 1800 km. Keď k tomu pridáte výkon 460 k a krútiaci moment 2 300 Nm, ktoré ponúka náš motor OC13, získate dokonalý nástroj pre európsku diaľkovú dopravu.“
Siete bioplynových čerpacích staníc sa v Európe pomerne rýchlo rozširujú, čo podporuje jednak zvýšený dopyt, ako aj zapojenie významných hráčov z palivového priemyslu. Znižovanie emisnej stopy CO2 už dávno nie je téma týkajúca sa iba „zelených“ spoločností, ktoré chcú získať verejné uznanie. V súčasnosti je to z pohľadu švédskej značky už úplná nutnosť pre drvivú väčšinu dopravcov všetkého druhu, pričom je potrebné čo najrýchlejšie využiť všetky dostupné prostriedky.
Základ v overenej technike
Nové plynové motory vychádzajú z osvedčeného 13-litrového plynového motora, ktorý má Scania v ponuke už niekoľko rokov. Zvýšením úrovne výkonu týchto motorov a ich prípravou na budúce legislatívne požiadavky chce Scania zvýšiť svoj podiel na dekarbonizácii trhu.
„Som si istý, že vďaka zníženiu emisií CO2, jazdným vlastnostiam a dojazdom, ktoré teraz ponúkame, objaví toto skvelé riešenie stále viac zákazníkov. Prináša totiž množstvo evidentných výhod a nemá prakticky žiadne zápory. Okrem toho sa môže vodič tešiť aj z výrazne nižšej hladiny hluku“ uzatvára Ola Henriksson.
Technické údaje pre dva nové plynové motory Scania
Typ | Radový | |
Zdvihový objem | 12,7 litru | |
Postupnosť zapaľovania | 1-5-3-6-2-4 | |
Počet valcov | 6 | |
Počet ventilov na valec | 4 | |
Vŕtanie x zdvih | 130 x 160 mm | |
Kompresný pomer | 12.6:1 | |
Vstrekovanie paliva | Bosch + CEM1 | |
Objem olejovej náplne | 43 litrov | |
Riadenie emisií | Scania EGR a trojcestný katalyzátor | |
Najvyšší výkon | 420 k (311 kW) @ 1900 /min | 460 k (340 kW) @ 1900 /min |
Najvyšší krútiaci moment | 2100 Nm @ 1000-1300 /min | 2300 Nm @ 1000-1300 /min |