Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predĺžila zmluvu na poskytovanie mýtneho systému so spoločnosťou SkyToll o ďalšie dva roky. Nadácia Zastavme korupciu však vyjadrila závažné podozrenia. Tvrdí, že nová zmluva je predražená, nevýhodná a oberie štát o desiatky miliónov eur. NDS sa bráni a tvrdí, že kritika je neoprávnená.
Ako Nadácia prišla k svojim zisteniam, vysvetlila jej analytička Xénia Makarová: „Keď Slovensko v roku 2009 obstarávalo mýtny systém, išlo o jednu z najväčších investícií. Štát si totiž prostredníctvom NDS objednal vytvorenie kompletného mýtneho systému. Ten zabezpečuje výber aj kontrolu mýtnych poplatkov od autodopravcov za používanie diaľnic. Súčasťou víťaznej ponuky bola aj cenová tabuľka. Tá uvádzala výdavky na celú dobu trvania zmluvy, pričom vyššie výdavky platili pre prvé štyri roky kvôli vybudovaniu samotného mýtneho systému. Prvé roky sa výdavky teda hýbali okolo 2,8 miliardy korún (cca 93 mil. eur), následne klesli na zhruba polovicu. Posledný rok fungovania pôvodnej zmluvy, čo bol podľa kalkulácie rok 2021, ale kvôli ročnému omeškaniu mýta išlo reálne o rok 2022, boli výdavky kalkulované na 1,2 miliardy korún. V prepočte konverzným kurzom ide o sumu približne 40 miliónov eur.“
Zmeny v cenových tabuľkách?
Podľa Nadácie minulý rok pri dohode o predĺžení zmluvy so SkyTollom deklarovala NDS zľavu takmer 40 %. Suma za mýto tak bude tento rok na úrovni 63 mil. eur plus inflácia a budúci rok 67 mil. eur plus inflácia, pričom ceny sú bez DPH. Aj so 40 % zľavou tak štát zaplatí prevádzkovateľovi o polovicu viac, ako mal platiť v poslednom roku zmluvy. Zastavme korupciu tvrdí že dôvodom je to, že NDS zmenila cenové tabuľky a aktuálne vychádza nie z posledného roka, teda 2022, ale ako základ si určila cenu prvého roka, kedy boli náklady na mýto najvyššie, pretože v ňom boli započítané náklady na jeho vybudovanie.
Podľa Nadácie NDS kvôli tomu dokonca zmenila pôvodné prílohy mýtnej zmluvy a pridala nové. Tým sa vśak zmenilo nielen trvanie zmluvy, ale aj pôvodné vysúťažené ceny, preto sa Nadácia pýta, či to bolo v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. „Ak by totiž cez dodatok cenové tabuľky (NDS) nezmenila, pri predĺžení zmluvy na tento aj budúci rok by východiskom bola pôvodná cena posledného roku 40 miliónov eur,“ píše Xénia Makarová.
Úsporu nevidia analytici minsterstva ani samotná NDS
To ako nové podmienky pomôžu naplniť Programové vyhlásenie vlády, ktoré hovorí o znížení nákladovosti na elektronický výber mýta z 38 % na 15 %, zatiaľ nie je jasné ani Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý patrí pod ministerstvo financií. „Zatiaľ nerozumieme ako predĺženie zmluvy so SkyToll na rok 2024 pomôže naplniť cieľ z Programového vyhlásenia vlády znížiť nákladovosť na elektronický výber mýta z aktuálnej úrovne 38 % na úroveň pod 15 %,“ povedal Martin Kmeťko z Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.
Kmeťko dodal, že NDS získala počas posledných rokov všetky nástroje, ktoré si žiadala na to, aby mohla mýto vyberať efektívnejšie. „Zatiaľ však nevidíme konkrétne kroky, z ktorých by bolo jasné, kedy a o koľko v budúcich rokoch klesnú náklady na výber mýta. Naopak medziročne sa má platba SkyTollu zvýšiť zo 75,9 milióna eur s DPH v tomto roku na 80,4 miliónov eur s DPH v roku 2024,“ cituje Kmeťka Zastavme korupciu.
O odpoveď žiadala NDS aj Únia autodopravcov, ktorým súčasné vedenie NDS spolu s exministrom Andrejom Doležalom, nominantom Sme rodina, sľúbilo vrátenie úspor na mýte prostredníctvom zníženia cestnej dane. Dopravcovia sa minulý mesiac diaľničiarov pýtali na to, kde sú ušetrné desiatky miliónov eur, na čo im NDS cez infožiadosť odpovedala, že informácie neposkytne, pretože ich nemá.
Prečo si nepýtali pokuty?
NDS mohla pri vyjednávaniach na SkyToll tlačiť aj zmluvnými pokutami, čo podľa Nadácie spomína nielen jedna z právnych analýz Ministerstva financií ale aj analýza od komerčnej advokátskej kancelárie, ktorú si objednala samotná NDS-ka. „SkyToll totiž časť podniku využíva aj na iné podnikateľské aktivity, než uvádza zmluva s NDS. Čo je podľa spomínaných analýz v rozpore so zmluvou a ponúka priestor pre zmluvné pokuty či spor so SkyTollom,“ píše Zastavme korupciu.
V infoodpovedi pre Nadáciu NDS pripustila, že „je pravdepodobné, že SkyToll využíva niektoré zložky podniku aj na poskytovanie služieb iným klientom,“ zároveň ale dodala, že to nemusí znamenať rozpor so zmluvnými podmienkami. Na priamu otázku, či si v tejto súvislosti uplatnila zmluvné pokuty, odpovedala „nie“.
Podľa zistení Nadácie Zastavme korupciu teda štát opäť zaplatí za mýto viac, ako by mohol. Na kritiku už odpovedala aj samotná NDS, článok s jej reakciou sme publikovali tu.