-5.6 C
Bratislava
utorok, 18 februára, 2025

Nemecko rozšírilo sieť ciest, po ktorých môžu jazdiť 25,25 metrov dlhé súpravy

Nemecko rozšírilo svoju sieť ciest a diaľnic, na ktorých sú povolené vozidlá s dĺžkou 25,25 metra.

Táto expanzia nadväzuje na najnovšiu aktualizáciu agentúry Bundesgesetzblatt. Ide v popradí už o trinástu revíziu od zavedenia tejto výnimky v roku 2021, pričom posledná úprava bola uskutočnená 22. novembra 2023. Zoznam rozšírených úsekov zahŕňa viaceré diaľnice, ako A1, A2, A3, A4, A5, A7, A8, A9 a A10, spolu s viacerými spolkovými cestami (Bundesstraßen). Každý schválený úsek obsahuje presné začiatočné a koncové kilometrovníky určeného úseku.

Päť rôznych kategórií

Predĺžené súpravy vozidiel, v Nemecku známe ako Lang-Lkw, sú rozdelené do piatich kategórií, pričom každá má špecifické limity a charakteristiky. Typ 1 zahŕňa jednotlivý náves s dĺžkou do 17,88 metra (v porovnaní so štandardnými 16,5-metrovým), maximálnou hmotnosťou 40 ton (44 ton pri intermodálnej doprave) a piatimi alebo šiestimi nápravami. V tomto prípade zostáva spojenie medzi návesom a ťažným vozidlom štandardné, bez potreby úprav.

Typ 2 predstavuje kĺbová súprava, ktorá obsahuje ťažné vozidlo s návesom a druhým centrálnym modulom s nápravou (tzv. B-Train), ktorý je spojený cez „dolly“ nápravu. Celkovo má táto konfigurácia sedem náprav, maximálnu dĺžku 25,25 metra a celkovú hmotnosť až 44 ton. Typ 3 je cestný vlak (Road Train), ktorý pozostáva z dvoch štandardných návesov prepojených dolly nápravou, pričom maximálna dĺžka je 25,25 metra a maximálna hmotnosť dosahuje 44 ton.

Scania 25 P BEV 6x2
Foto: Scania

Typ 4, známy aj ako EuroCombi, pozostáva z návesu a prívesu s centrálnou nápravou pre vyššiu stabilitu. Tento typ môže dosahovať maximálnu dĺžku 24 metrov a celkovú hmotnosť 40 alebo 44 ton. Napokon, Typ 5, známy ako Gigaliner, tvoria dva modulárne prvky, ako napríklad náves a krátky príves, pričom celková dĺžka môže byť až 25,25 metra a celková hmotnosť 44 ton.

Na prevádzku týchto vozidiel na verejných komunikáciách musia byť v Nemecku splnené prísne bezpečnostné požiadavky, vrátane pokročilých brzdových asistenčných systémov (EBS a ABS), senzorov na ochranu cyklistov a chodcov, stabilizačných systémov na prevenciu prevrátenia a dodatočných zrkadiel alebo kamier na zlepšenie viditeľnosti dozadu. Vodiči týchto vozidiel musia spĺňať špecifické podmienky: vlastniť vodičské oprávnenie CE najmenej päť rokov a absolvovať špeciálny dvojhodinový výcvikový kurz.

Aktuálne
Prečítajte si aj