1.3 C
Bratislava
nedeľa, 24 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Nemecko nepodporí zákaz spaľovacích motorov pre kamióny

Nemecko sa zdrží hlasovania o ďalšom návrhu zákona EÚ o doprave, napriek pôvodným signálom o súhlase. Píše o tom portál Euractiv.com, ktorý túto informáciu získal od svojho zdroja z odvetvia. Zákaz spaľovacích motorov pre kamióny tak možno neprejde.

Dôvodom je, že nemecká liberálna strana FDP blokuje dohodu o navrhovaných nových štandardoch CO2 pre nákladné vozidlá, ktoré by viedli k drastickému zníženiu počtu dieselových nákladných vozidiel. Po dosiahnutí dohody s Európskym parlamentom majú zástupcovia krajín EÚ v stredu (7. februára) hlasovať o nových štandardoch CO2 pre ťažké vozidlá, ako sú nákladné vozidlá a autobusy.

Prejde zákaz spaľovacích motorov pre kamióny?

Nie je však jasné, či bude pre prijatie zákona dosiahnutá potrebná väčšina, keďže Nemecko sa podľa zdrojov z odvetvia zdrží hlasovania. Trojstranná koalícia Nemecka má totiž interné pravidlá, podľa ktorých sa vláda zdrži hlasovania o každom zákone EÚ, ak koaliční partneri vrátane Sociálnych demokratov, Zelených a liberálnej FDP nedokážu nájsť spoločnú pozíciu.

Foto: Cargo magazín

K zdržaniu hlasovania Nemecka došlo na podnet ministerstva dopravy vedeného FDP, zatiaľ čo Ministerstvo životného prostredia, ktoré vedie zelená ministerka Steffi Lemke, dohodu podporilo. Bez Nemecka závisí dosiahnutie väčšiny pre zákon na podpore Talianska. Očakáva sa totiž, že proti zákonu bude hlasovať niekoľko menších krajín.

Rozhodne Taliansko

Taliansko predtým vyzvalo na mechanizmus, ktorý by umožnil rozšírenie počtu nákladných vozidiel so spaľovacím motorom, pretože tvrdí, že prijatie alternatív k fosílnym palivám by sa malo odrážať v cieľoch.

EETS Eurowag
Foto: Cargo magazín

Dohoda, dosiahnutá v januári, by znamenala, že priemerné emisie CO2 nových nákladných vozidiel by sa do roku 2040 znížili o približne 90 %, s medzitým stanovenými cieľmi -45 % do roku 2030 a -60 % do roku 2035. V návrhu zákona sa emisie merajú iba od výfuku, čo znamená, že výrobcovia by museli prevažne predávať elektrické alebo vodíkové nákladné vozidlá.

FDP je za technologickú slobodu

Podľa FDP by to neumožňovalo dostatočnú technologickú slobodu, pretože strana podporuje pokračovanie vozidiel so spaĺovacím motorom, ktoré podľa nich môžu byť poháňané syntetickými palivami, známymi ako e-palivá.

Elektrický ťahač Scania
Foto: Scania

„Ako viete, my vo FDP sme za technologickú otvorenosť a chceme umožniť používanie alternatívnych palív – všetkých tých, ktoré sú považované za alternatívne palivá podľa smernice o obnoviteľnej energii – pre ťažkú dopravu,“ povedal pre Euractiv Jan-Christoph Oetjen, člen FDP v Európskom parlamente. „Toto je, takpovediac, línia FDP, ktorú zastupujeme v [európskom] parlamente,“ dodal, pričom uviedol, že nemecká vládna koalícia je stále v interných rokovaniach, aby našla spoločnú pozíciu.

Hovorca nemeckého ministerstva životného prostredia v pondelok Euractivu povedal, že „body predložené Nemeckom v priebehu posledných niekoľkých mesiacov boli vo veľkej miere zohľadnené a neobsahovali body, ktoré by boli v rozpore s pozíciou Nemecka.“ Dodal, že „keďže výsledok trojstranných rokovaní zodpovedá mandátu danej Rade, možno predpokladať súhlas.

Aktuálne
Prečítajte si aj