14.8 C
Bratislava
utorok, 1 apríla, 2025

Kríza sa prehlbuje, na Slovensku chýba 16 000 profesionálnych vodičov

Združenie autodopravcov ČESMAD Slovakia zverejnilo správu, podľa ktorej smeruje doprava na Slovensku do vážnej krízy.

Nedostatok profesionálnych vodičov totiž dosahuje rekordné čísla. Dokazujú to najnovšie údaje 
z Ústredia práce, sociálnych veci a rodiny. Dlhodobo negatívny trend sa neustále zhoršuje a za posledné dva roky sa nedostatok prehĺbil o 40 %.

Nedostatok profesionálnych vodičov láme rekordy

Kým vo februári 2023 na Slovensku chýbalo 11 691 vodičov nákladných áut 
a autobusov, vo februári 2024 počet vzrástol na 13 820 a vo februári 2025 už dosiahol alarmujúcich 16 434 profesionálnych vodičov. „Je to približne taký počet pracovníkov, aký na Slovensku spolu zamestnávajú automobilky Volkswagen a Kia. Dokážete si predstaviť, že by tieto fabriky zo dňa na deň zavreli a všetci ich zamestnanci zmizli? Presne taká obrovská diera vzniká v cestnej doprave a podčiarkuje vážnosť situácie,“ hovorí prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.

Foto: Cargo magazín

Cestná doprava je kostrou fungovania slovenskej ekonomiky. Zabezpečuje prepravu osôb do škôl a zamestnania aj nepretržité zásobovanie podnikov, obchodov a zdravotníckych zariadení. ČESMAD preto varuje, že ak sa dlhodobo negatívny trend nezmení, v blízkej budúcnosti môžeme čeliť situácii, kedy nebude mať kto doručiť tovar do obchodov, prepraviť pacientov do nemocníc či zabezpečiť hromadnú dopravu. Zanedbateľný pritom nie je ani negatívny vplyv na štátny rozpočet Sovenskej republiky. 

„Jedným z problémov je starnutie vodičskej populácie. Priemerný vek profesionálneho vodiča na Slovensku je už 50 rokov, pokým vodiči do 25 rokov tvoria len 5 % 
z celkového počtu profesionálnych vodičov. Trend signalizuje, že bez okamžitej podpory mladých vodičov a zlepšenia podmienok v sektore bude situácia eskalovať,“
uvádza Pavol Piešťanský.

Ako nedostatok profesionálnych vodičov riešiť

Prezident združenia vidí riešenie v okamžitej podpore odbornej prípravy mladých vodičov, prepojení s praxou, úprave legislatívy, ktorá uľahčí ich vstup na pracovný trh a zlepšení podmienok v sektore, aby sa povolanie vodiča stalo opäť atraktívnym. “Bez týchto krokov môže Slovensko v blízkej budúcnosti čeliť dopravnému kolapsu s vážnymi dôsledkami pre celé hospodárstvo,“ hovorí Piešťanský.

Aktuálne
Prečítajte si aj