Minister dopravy Pavol Lančarič dnes oznámil, že percento nákladovosti mýta pre nákladné vozidlá by v budúcom roku malo byť niekde medzi 20 až 29 %. Ak by však dopravcovia prešli na európske mýto rýchlo, ešte v budúcom roku by nákladovosť mýta mohla dosiahnuť 15 %.
Minister hovoril aj o Európskej službe elektronického výberu mýta (EETS), ktorá je v súčasnosti vo fáze testovania a akreditácie a spustiť by sa u nás mohla na prelome rokov 2023 a 2024. Testovacej a akreditačnej fázy sa zúčastňujú štyria poskytovatelia služby elektronického mýta: Eurowag, ITIS, Telepass a Toll4Europe.
Európske mýto od roku 2024
Vyhlásenie ministra dopravy spoločne s premiérom Ľudovítom Ódorom prišlo po ich spoločnej návšteve v Národnej diaľničnej spoločnosti, kde boli rokovať o možnostiach spustenia systému EETS už na prelome rokov 2023 a 2024. Premiér Ódor sa pre TASR vyjadril, že existujú možné komplikácie, ale nie je známa žiadna zásadná prekážka na ceste k spusteniu EETS od januára 2024.
Premiér očakáva, že testovacou a akreditačnou fázou prejdú všetci štyria poskytovatelia a od 1. jauára 2024 sa bude môcť začať prechodné obdobie, ktoré potrvá do 31. decembra 2024. „Ten rok bude niekde na pomedzí medzi starým a novým systémom, pričom 1. januára 2025 prejdeme do toho módu, ktorý sme očakávali,“ doplnil premiéra pre TASR minister Lančarič.
Chcú vytvoriť štátny systém
Lančarič potvrdil, že ak bude verejné obstarávanie k EETS úspešné, štát začne vyvíjať národný systém, ktorý bude v jeho vlastníctve. Tento proces má trvať 12 až 13 mesiacov a minister odhaduje, že ukončený by mohol byť v septembri 2024. „Ak tak bude, tak s ním budú spojené nielen investičné náklady na jeho tvorbu, ale aj potom prevádzkové, keď už bude posledné tri mesiace roka fungovať,“ povedal pre TASR Lančarič.
Minister odpovedal aj na otázky ohľadom nákladovosti mýta. Budúci rok bude podľa neho percento nákladovosti ešte niekde medzi 20 až 29 %. Ak by však na európske mýto dopravcovia prešli rýchlo, v budúcom roku by nákladovosť mýta mohla dosiahnuť 15 %. Podľa neho je to ale iba krátkodobý cieľ. „Keď sa však presunieme do roku 2025, tak budeme mať len dva typy nákladov. A to na chod a prevádzku nášho systému, plus na hráčov EETS. Tam už bude ambícia, aby to podľa možností mohlo byť aj jednociferné číslo,“ dopnil Lančarič.