Nová smernica Európskej úniee (EÚ) o bezpečnosti cestnej premávky, známa ako Nariadenie o všeobecnej bezpečnosti vozidiel alebo Vehicle General Safety Regulation, sa v praxi prejaví od júla 2024. Scania pripravila sprievodcu, ktorý majiteľom nákladných vozidiel pomôže lepšie sa v nej orienotavať a pochopiť zmeny, ktoré prináša.
GSR je súčasťou iniciatívy EÚ s názvom „Vision Zero“. Tá chce do roku 2050 dosiahnuť nulový počet smrteľných a vážnych zranení na európskych cestách. Tu si dovolíme malú redakčnú vsuvku. Možno si v tomto momente poviete, že dosiahnuť nulový počet smrteľných a vážnych zranení je nemožné. Avšak, vízia chrániť ľudské životy by nemala mať za cieľ „dosiahnuť iba X % zníženie smrteľných a vážnych zranení.“ V tomto prípade musíme cieliť na tie najprísnejšie čísla, teda nulu, akokoľvek ťažké či nedosiahnuteľné sa to môže zdať.
Osem povinných asistenčných systémov
Spomínaná smernica je v súlade so smernicami Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov a stanovuje aj právny rámec pre schvaľovanie autonómnych vozidiel, ktoré budú v EÚ prevádzkované úplne bez vodiča. Účinnosť nadobudla v júli 2022 a hovorí o tom, že každý nákladný automobil a autobus zaregistrovaný v Európe od júla 2024 musí obsahovať osem konkrétnych automatických bezpečnostných asistenčných funkcií.
Mnohé značky, vrátane Scanie, posilňovali bezpečnosť svojich vozidiel dlhodobo, preto ich nové nákladné vozidlá a autobusy majú väčšinu týchto systémov už dnes. Nový predpis EÚ taktiež stanovuje tri ďalšie povinné bezpečnostné funkcie, ktoré musia byť zavedené v rokoch 2026 a 2029.
Prečo vzniklo GSR?
EÚ zavedením GSR odpovedala na bezpečnostné otázky a nástup digitálnych technológií pre ľuďmi riadené aj úplne autonómne vozidlá. V roku 2021 došlo v EÚ k takmer 20 000 smrteľným dopravným nehodám, pričom ťažké vozidlá sa podieľali na približne 14 % z nich. Tieto čísla asi najlepšie demonštrujú, prečo je dôležité zoaberať sa bezpečnosťou na cestách.
Zrejme až tak neprekvapí fakt, že 90 % všetkých nehôd bolo spôsobených ľudskou chybou. Najčastejšími nehodami sú nárazy osobných a úžitkových vozidiel zozadu, strety medzi nákladným vozidlom, ktoré odbočuje vpravo a cyklistom, ktorý ide vedľa, ale má v úmysle ísť rovno a zrážka s chodcom alebo chodcami prechádzajúcimi vozovku pred vozidlom.
Niektorým typom nehôd pritom nedokáže zabrániť ani najpozornejší vodič. V zložitej, hustej premávke ale vodičom dokážu výrazne pomôcť automatizované technologické systémy, ktoré nezvyšujú iba ich bezpečnosť, ale aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky a chodcov.
Najhorším dopadom smrteľných nehôd je bez akejkoľvek debaty strata ľudského života. Pravdou však je, že dopad nehôd je významný aj z pohľadu ekonomického fungovania firiem. Ak je vozidlo vyradené z prevádzky kvôli opravám, ktoré navyše môžu trvať niekoľko dní či dokonca týždňov, prináša to so sebou drahé prestoje. Náklady sú navyše spojené aj s poistením vozidla a jeho nákladu.
Ktorých 8 bezpečnostných prvkov bude povinných od júla 2024?
- Signál núdzového zastavenia: Prerušované svetlo, ktoré signalizuje ostatným účastníkom cestnej premávky za vozidlom, že vozidlo náhle spomaľuje alebo prudko brzdí.
- Monitorovací systém tlaku v pneumatikách: Systém, ktorý neustále monitoruje tlak vo všetkých pneumatikách počas používania vozidla a varuje vodiča, keď je pneumatika podhustená alebo prehustená.
- Informačný systém mŕtveho uhla: Varuje vodiča pred možnou zrážkou s chodcami a/alebo cyklistami vedľa vozidla. Je aktívny pri nízkej rýchlosti.
- Informačný systém cúvania: Kamerová alebo senzorová technológia, ktorá vodičovi pri cúvaní oznamuje, či sa za vozidlom nachádzajú predmety alebo ľudia.
- Informačný systém pri rozjazde: Varuje vodiča pred možnou zrážkou s chodcami a cyklistami, ktorí sa nachádzajú v blízkosti mŕtveho uhla vozidla.
- Inštalácia alkoholového blokovania: Štandardizované rozhranie, ktoré umožňuje montáž rôznych dodatočne dodávaných alkoholových zámkov a bráni vodičom, ktorí prekročia limit pre riadenie pod vplyvom alkoholu, aby šoférovali svoje vozidlo.
- Upozornenie vodiča na ospalosť a nepozornosť: Varuje vodiča, ak systém vyhodnotí, že nie je taký ostražitý a môže byť unavený.
- Inteligentná podpora rýchlosti: Varuje vodiča pred prekročením rýchlostného limitu pomocou kamier a databáz máp prepojených s GPS.