Nabíjanie výkonom 1 000 kW po automobilke MAN vyskúšali už aj v Mercedes-Benz Trucks. Vo svojom výskumnom a vývojovom centre vo Wörth am Rhein otestovali MCS nabíjanie na ťahači eActros 600.
Mercedes-Benz Trucks sa snaží aktívne podieľať na vytváraní nového priemyselného štandardu MCS pre nabíjanie. MCS totiž má uľahčiť verejné nabíjanie, ktoré bude kľúčové najmä pozdĺž hlavných dopravných trás a koridorov.
Nový nabíjací štandard MCS
Nabíjací štandard MCS sa má postupne stať v celom sektore štandardom pre nabíjanie elektrických nákladných vozidiel. Technologicky ide o významný skok, ktorý umožnil nabíjať eActros 600 výkonom 1 000 kilowattov. Tento vývoj má ppotenciál priniesť výrazné zlepšenie dojazdu a dostupnosti elektrických nákladných vozidiel. Ocenia to najmä zákazníci, ktorých prepravné úlohy si vyžadujú prevádzku ber prestojov.
Prvé úspešné megawattové nabíjanie eActros 600 ukazuje posun v technológii elektrických nákladných vozidiel. V súčasnosti sa v odvetví ako MCS uznáva nabíjací výkon nad 700 kilowattov. Mercedes ale chce ísť ďalej, pretože si podľa vlastných vyjadrení uvedomuje, že zákzníci potrebujú plný výkon 1 000 kilowattov. Takýto nabíjací výkon totiž výrazne skracuje časy nabíjania a predlžuje dojazd vozidla. Tím inžinierov z Mercedesu sa teraz chystá intenzívne pracovať na uvedení technológie MCS do sériovej výroby pre eActros 600. Ten príde na trh koncom roka 2024.
Smerom k sériovej výrobe
Aktuálny vývoj zahŕňa dôkladné testovanie komunikačného rozhrania medzi vozidlom a nabíjacími stanicami, ktoré je definované v rámci štandardizácie MCS. Pokračuje aj vývoj prototypových komponentov, ktoré sa musia dostať na úroveň, kedy budú pripravené na hromadnú výrobu. eActros 600 bude okrem podpory CCS nabíjania do výkonu 400 kW neskôr umožňovať aj megawattové nabíjanie s plným výkonom 1 000 kilowattov. Nemecká značka zákazníkom ponúka možnosť predinštalácie tejto technológie a dovybaviť sa bude dať aj retrospektívne.
Ako je známe, eActros 600 dostal označenie podľa kapacity jeho akumulátorov, ktoré pojmú 600 kWh elektrickej energie. To má vystačiť na dojazd až 500 kilometrov na jedno nabitie. S povinnou prestávkou vodiča, počas ktorej by sa vozidlo dobilo, by tak denne dokázalo zvládnuť nájazd cez 1 000 km. Problémom môže byť infraštruktúra, pretože už dnes nie je s kamiónmi kde parkovať, a to sa ani nemusia nabíjať.
Dojazd 500 km sa nespomína náhodou. Podľa štatistík Mercedesu je to totiž denný nájazd až 60 % jeho zákazníkov. Preto ak sa vybuduje dostatočná verejná nabíjacia infraštruktúra, ktorá doplní nabíjanie v depách, elektrická nákladná preprava by sa mohla stať dostupnejšou. Svoje by ale mali urobiť aj jednotlivé štáty, pretože bez podpory alternatívnych pohonov čelia dopravcovia zásadne vyšším vstupným nákladom v porovnaní s dieselovými autami. Jasným príkladom je aj Slovensko, kde kúpa ani prevádzka alternatívnych nákladných vozidiel nie je nijako zvýhodnená.