Pre Daimler Truck bolo tohtoročné IAA Transportation zvlášť úspešné. Spolu s novinkami o vozidlách tu značka svetu oznámila aj zisk titulu Medzinárodný kamión roka 2025.
Ústrednými témami veľtrhu boli pre nemeckého výrobcu nákladných vozidiel digitalizácia a dekarbonizácia. Najviac pozornosti sa podľa očakávaní venovalo elektrickému modelu eActros 600, ktorý podľa Mercedesu na jedno nabitie prejde s celkovou váhou 40 ton trasu až 500 km.
Značka už pred IAA demonštrovala jeho schopnosti počas takmer 7-týždňového testu, kedy dva ťahače v takmer sériovej podobe prešli 15 000 km cez 22 európskych krajín vrátane Slovenska. Súpravy boli naložené na 40 ton a nabíjali sa výhradne na verejných nabíjacích bodoch.
Potvrdili spustenie sériovej výroby
Na IAA Transportation Mercedes Trucks potvrdil, že sériová výroba modelu eActros 600 sa rozbehne v novembri tohto roka. Značka sa nebála poslať odkaz aj do Bruselu, keď vyhlásila, že eActros 600 je pripravený a na ťahu sú teraz politici, od ktorých sa očakáva zásadnejšia podpora budovania verejnej nabíjacej infraštruktúry.
Elektromobilita v nákladnej doprave však nie je iba o kúpe vozidla. Aby v materskej Daimler Truck adresovali potrebu ďalších aktivít, ako sú konzultácie, analýzy alebo špecifické potreby nabíjacej infraštruktúry, vytvorili značku TruckCharge. Súčasťou ponuky novej spoločnosti je okrem poradenstva aj služba Fleetboard Charge Management, ktorá ponúka prehľad všetkých interakcií medzi elektrickými nákladnými vozidlami vo flotile a vlastnými nabíjacími stanicami dopravcu. Rovnako ponuka TruckCharge zahŕňa aj financovanie kúpy vozidiel.
Daimler Truck v Hannoveri oznámila aj zásadnú zmenu na riadiacej pozícii. Karin Rådström, ktorá doteraz riadila značku Mercedes-Benz Trucks, sa od 1. októbra 2024 stáva generálnou riaditeľkou materskej spoločnosti Daimler Truck Holding AG. Nahradí tak doterajšieho CEO Martina Dauma.
Výhľad na softvérovo definované vozidlá
Daimler Truck sa venoval aj vízii budúcnosti, ktorú spoločnosť vidí v digitalizácii. Už súčasné modely eActros 600 a Actros L sú vybavené pokročilou architektúroou, ktorá umožňuje spracovanie dát 20-krát rýchlejšie ako doteraz. Andreas Gorbach, člen predstavenstva Daimler Truck, zodpovedný za technológie, na tlačovej konferencii povedal, že spolu s Volvo Group chcú vytvoriť v odvetví nový štandard bezpečnosti, komfortu a efektívnosti.
Ich joint-venture spolupráca má priniesť novú hardérovú jednotku, ktorá bude schopná spracovávať obrovské objemy dát a vyvinúť operačný systém, ktorý bude používať. V ostatných oblastiach však budú obe spoločnosti vo vývoji pokračovať separátne.
Rôzne konfigurácie pre FUSO eCanter
Na IAA sa popri ťažkých nákladných autách predstavila takisto značka FUSO s elektrickými modelmi eCanter. FUSO chcelo pozornosť upriamiť na rôzne aplikácie, ktoré eCantere dokáže pokryť. Na stánku mali napríklad vozidlo na zber odpadu s celkovou hmotnosťou 8,55 tony s nadstavbou od firmy KAOUSSIS, ktorá má objem 4 m3.
Rotačný valec zmenšuje objem odpadu o dve tretiny a s rázvorom 3,4 m je tak toto auto ideálne pre zber odpadu v stiesnených priestoroch miest. Vozidlo s rovnakou celkovou váhou 8,55 tony tu bolo vystavené aj ako skriňová nadstavba.
Veľtržná premiéra pre Actros L
Aj keď sa pozornosť zameriava na alternatívne pohony, netreba zabúdať, že nateraz tvoria trh nákladných vozidiel predovšetkým dieselové vozidlá. V Mercedese preto invovali aj dlhoročnú vlajkovú loď Actros L. S novou kabínou ProCabin má dieselový ťahač úplne nový dizajn, na ktorý si zrejme zarytí fanúšikovia tohto modelu zrejme budú dlho zvykať. Avšak nový dizajn napomáha úspore paliva, ktorá má dosiahnuť 3 %.
Pre vybrané modely bude k dispozícii optimalizované hnacie ústrojenstvo, ktoré tvorí prevodovka G291-12 a zadná náprava RAR 2.278d. Tieto podľa Mercedesu okrem úspory paliva zlepšia jazdný komfort, pretože majú plynulejšiu a efektívnejšiu akceleráciu a produkujú menší hluk v kabíne, pretože pri 80 km/h majú nižšie otáčky motora.
Celý rad digitálnych služieb
Mercedes-Benz Trucks doplnil svoj stánok, ktorý, mimochodom, patril k najzaujímavejším na veľtrhu, a to o náhľad do svojho digitálneho sveta. Spoločnosť tu uviedla celú škálu digitálnych a pripojených služieb, ktoré si návštevníci mohli sami vyskúšať v Experience tower.