4.8 C
Bratislava
streda, 12 marca, 2025

D30 je poslednou generáciou spaľovacieho motora, oznámil MAN

Po viac ako 100 rokoch výroby dieselových motorov v norimberskej továrni MAN je nový typový rad D30 posledným svojho druhu.

Na realizáciu produkcie investovala spoločnosť MAN do svojho závodu v Norimbergu približne 220 miliónov eur a ďalších 30 miliónov do súvisiacej výroby kľukových hriadeľov vo fabrike v nemeckom meste Salzgitter.

MAN D30: Nový štandard v spotrebe

Motor D30 bol vyvinutý spoločne s ďalšími značkami TRATON GROUP a MAN ho vníma ako produkt, ktorý stanovil nové meradlá v oblasti spotreby paliva a emisií CO2. Ide o najväčší štandardný motor v portfóliu MAN, ktorý sa montuje do ťahačov TGX a TGS.

„V rámci TRATON GROUP sa stále viac zbližujeme a spájame naše rozsiahle odborné znalosti v oblasti spoločného vývoja. Dnes robíme v tomto smere ďalší dôležitý krok. Úplne novo vyvinutý motor teraz vstupuje do procesu aj v MAN a som si istý, že zákazníci MAN budú z novej pohonnej jednotky nadšení,“ hovorí Christian Levin, generálny riaditeľ TRATON SE.

Generálny riaditeľ MAN, Alexander Vlaskamp hovorí, že do roku 2030 bude mať každé druhé vozidlo, ktoré dodajú zákazníkom, pohon bez emisií. „To však tiež znamená, že na ceste k transformácii smerom k elektrickej mobilite budeme ešte dlho potrebovať veľmi účinné spaľovacie motory. Preto v Norimbergu investujeme do obidvoch technológií, vďaka čomu je lokalita odolná voči budúcnosti a staviame ju na dva silné piliere. Takto si zabezpečíme zamestnanie. A v Bavorsku sa môžeme spoľahnúť na podporu bavorskej krajinskej vlády, aby sme mohli pokračovať v tomto kurze,“ hovorí Vlaskamp.

MAN PowerLion D30
Foto: MAN

Posledná generácia spaľovacieho motora pre MAN

Po nábehu výroby v tradičnom norimberskom závode bude na produkcii D30 pracovať v troch zmenách okolo 160 zamestnancov. Technická kapacita umožňuje expedovať okolo 50 000 motorov ročne. Bude to posledný úplne novo vyvinutý vznetový motor pre úžitkové vozidlá v MAN – ďalšia generácia sa neplánuje, takže premosťuje prechod od spaľovacích motorov k elektrifikovaným pohonom.

Spustenie výroby motora D30 bude prebiehať takmer paralelne so štartom sériovej produkcie batérií v norimberskom závode, ktorý je plánovaný na jar. To znamená, že Norimberg bude dlhé roky vyrábať kľúčové komponenty pohonných systémov pre konvenčné aj pre elektrické vozidlá MAN.

MAN PowerLion nové hnacie ústrojenstvo
Foto: MAN

MAN má veľké očakávania

Úplne novo vyvinutý motor D30 využíva spojenie skúseností značiek TRATON GROUP. MAN ho označuje za jeden z najinovatívnejších motorov pre úžitkové vozidiel na svete – s maximálnou účinnosťou vyše 50 % a so spotrebou paliva, ktorá podľa značky patrí k najlepších vo tejto triede.

Podľa prvých testov publikovaných v médiách motor D30 vo vozidlách MAN TGX v kombinácii s pohonnou sústavou „PowerLion“ a aerodynamickými opatreniami prináša v priemere 5 % úsporu paliva (v porovnaní s modelom TGX s pohonom predchádzajúcej generácie). Emisie CO2 sa znížia v rovnakej miere. D30 nahrádza doposiaľ dodávané motory D26 a D15. K dispozícii bude v šiestich výkonových verziách od 380 k do 560 k (krútiaci moment 2 100 Nm až 2 800 Nm).

ZdrojMAN
Aktuálne
Prečítajte si aj