Európska komisia cez expertnú skupinu pre inteligentné tachografy komunikovala nový termín, dokedy treba implementovať OSNMA technológiu v digitálnych tachografoch.
Autorizácia autentifikačného mechanizmu OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) bola odložená a neočakáva sa skôr ako v októbri 2024. „Podľa vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2023/980 môžu byť prechodné palubné jednotky montované len do vozidiel, ktoré boli prvýkrát zaregistrované do 31. mája 2024 alebo do piatich mesiacov od dátumu vyhlásenia služby OSNMA, podľa toho, čo nastane neskôr,“ informuje poľský Generálny inšpektorát cestnej dopravy (GITD).
Technológia OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) sa používa na autentifikáciu polôh určených európskym navigačným systémom Galileo. Je tiež navrhnutá na ochranu lokalizačného signálu pred rušením a podvodmi.
Zdržania pre tachografy G2V2
V dôsledku oneskorení vo vývoji jej funkčnosti sa očakáva, že služba bude dostupná pre tachografy G2V2 päť mesiacov po oznámení. Dátum oznámenia bol odložený na október tohto roka.
„Po uplynutí tejto doby budú musieť byť všetky tachografy inštalované v novo registrovaných vozidlách vybavené funkciou OSNMA. Plná aplikácia tejto technológie v tzv. prechodných tachografoch, ktoré sú v súčasnosti montované, je problematická. Hoci majú možnosť byť aktualizované, informácie, ktoré máme, naznačujú, že táto služba vyžaduje antény s menším rušením, ktoré však nie je možné nainštalovať do väčšiny prechodných tachografov G2V2,“ povedal pre portál trans.info Mateusz Włoch, odborník na vývoj a školenie z Eurowag Group.
Odborník upozorňuje, že na ne nie je možné pripojiť externú anténu. Dodáva však, že dopravcovia, ktorých flotily sú vybavené tzv. prechodnými tachografmi, nebudú mať s týmto problém, pretože predpisy nevyžadujú, aby tachografy G2V2, ktoré sú v súčasnosti inštalované, boli aktualizované s novou funkciou OSNMA.
Dopravcovia by výmenu nemali odkladať
Na nedávnej konferencii CORTE sa debatovalo o potrebe nahradiť zariadenia na zaznamenávanie pracovného času druhou generáciou inteligentných tachografov. V súčasnosti je len malé množstvo vozidiel vybavených najnovšou verziou inteligentných tachografov, a treba mať na pamäti, že termíny na ich výmenu sú v niektorých krajinách rezervované už do konca roka. Z tohto dôvodu CORTE dopravcom odporúča, aby nenechávali výmenu zariadenia na poslednú chvíľu. Existuje totiž riziko, že to nestihnú včas.
„Pre vozidlá vybavené analógovými a digitálnymi tachografmi pred rokom 2019 je termín na výmenu zariadenia 31. december 2024. Používatelia tachografov prvej generácie (G2V1) majú trochu viac času na výmenu tachografov. Pre nich je konečný termín na výmenu tachografov 19. august 2025,“ pripomína Mateusz Włoch.
„Odkladanie inštalácie zariadení G2V2 môže viesť k vyradeniu medzinárodných dopravných vozidiel na určitý čas a v prípade prepravných operácií v iných členských štátoch k prísnym finančným pokutám a dokonca k strate dobrej povesti v dôsledku kvalifikácie tohto priestupku ako najzávažnejšieho,“ varuje odborník.
Chyby v inteligentných tachografoch 2.0
Na spomínanej konferencii sa preberali aj chyby v tachografoch druhej generácie, na ktoré nedávno upozornila Španielska federácia dopravných odborov Fenadismer. „Ide o mimoriadne dôležitú tému pre dopravné spoločnosti a kontroly. Mali by byť informovaní o problémoch, ktoré môžu nastať pri fungovaní tachografov, najmä nových, kde je stupeň zložitosti oveľa väčší vďaka použitiu GNSS lokalizácie,“ zdôrazňuje Piotr Żółty, riaditeľ medzinárodného rozvoja obchodu a odborník z Eurowag Group.
Najčastejšou chybou je strata kontaktu medzi kartou vodiča a tachografom. Vysunutie karty môže nastať z rôznych dôvodov, ale výsledkom je najčastejšie tá istá chyba nazývaná „posledná relácia karty uzavretá nesprávne“.
„V tomto prípade môžu byť údaje na karte uložené nesprávne a napríklad zaznamenať jazdu vodiča počas odpočinku alebo naopak, zaznamenať odpočinok počas jazdy. Kontrola pracovného času vodičov pomocou moderných nástrojov umožňuje ľahko odhaliť takéto anomálie,“ tvrdí Piotr Żółty.
Vznik chýb počas zaznamenávania činností vodičov tachografmi vytvára mnohé riziká nielen pre dopravcov, ale aj pre kontrolné služby, ktoré musia interpretovať skreslené údaje. Z tohto dôvodu bola téma chýb vznikajúcich počas prevádzky tachografov dôkladne diskutovaná medzinárodnou skupinou inštitúcií a organizácií členov CORTE.