Ikonický autožeriav AD 28 z čias Československa neprestáva pracovať ani desiatky rokov od svojho vzniku. Dnes som úplnou náhodou natrafil na nesmrteľný pracovný stroj z tuzemskej dielne, pripravený na prekládku ťažkých prefabrikátov na sídlisku Bory v Bratislave. Poďme si spolu zaspomínať na jedného nestarnúceho pracanta z dielní ČKD Slaný – kolesový autožeriav AD 28.
Človek by si mohol povedať, že tento starček už patrí na večný odpočinok. No pri správnej údržbe nám aj v dnešnej dobe, po viac ako 30 rokoch, vie predvádzať poriadne kúsky. S upraveným trojnápravovým podvozkom TATRA 815 PJ 28 170 6×6.1 sa dostane cez rôzne nepriaznivé podmienky a ťažký terén, až na miesto svojho pracovného nasadenia. Tento žeriav sa často využíval na stavbu stožiarov mimo dostupnosť verejných komunikácií, ale dokázal sa preštrikovať aj ulicami mesta a preložiť náklad ťažký pekných pár desiatok ton v obmedzenom priestore.
Je až neuveriteľné, že ešte v dnešnej dobe nájdeme na internete množstvo ponúk presunu ťažkých bremien práve s týmto autožeriavom. Klobúk dole pred majiteľmi AD 28, lebo udržať v dobrej kondícii takýto stroj ich musí stáť dosť času. Povedzme si úprimne, nie je to ako nasadnúť do mašiny z tohtoročného katalógu. Napriek svojmu veku však AD 28 odvedie ešte veľký kus práce. Dosť bolo môjho subjektívneho rozplývania nad týmto nostalgicky pôsobiacim makačom, dajme si pár riadkov z fabrickej príručky ČKD.
Autožeriav AD 28 patrí do kategórie cestných výložníkových žeriavov s plne otočným vrškom o 360° a sklopným výložníkom, ktorý umožňuje zdvíhanie a premiestňovanie ťažkých bremien. Jeho maximálna nosnosť je 28 ton, čo naznačuje aj samotné označenie pracovného stroja. Spĺňa požiadavky na jednoduché a citlivé ovládanie, vďaka čomu získal široké spektrum využitia. Hydraulicky ovládané podpery rozširujú použiteľnosť AD 28 aj v teréne so sklonom, keďže je možné bezpečné vyrovnanie v širokom rozsahu do vodorovnej polohy.
Žeriavový rám so štyrmi hydraulickými podperami je upevnený na priečnych nosníkoch podvozku. Vnútri rámu je uložený náhon čerpadiel poháňaný kardanovým hriadeľom od pomocného pohonu, ktorý je súčasťou prevodovej skrine. Nad zadnou nápravou je na žeriavovom ráme priskrutkované veľkorozmerové otočné ložisko, na ktorom je ukotvená otočná časť stroja so štvordielnym teleskopickým výložníkom s dĺžkou 26 metrov a s možnosťou montáže stavebného nástavca. Zaujímavosťou je diesel-hydraulický pohon žeriavu s hydrostatickým prenosom energie. Zdrojom tlaku kvapaliny je klasický dvojitý zubový hydrogenerátor.
Na jazdu a pohon autožeriavu slúži atmosférický naftový osem valcový vzduchom chladený motor Tatra T 3-928-32. Síce pri objeme 12 667 cm³ nemá výkonu na rozdávanie, horná hranica výkonu je pri 170 kW, no krútiaci moment bohato postačuje (840 Nm). Pochopiteľne to nie je nič nové pre strojníkov, ktorí s AD 28 už mali dočinenia v praxi, ale pre mladšie ročníky to zase až taká samozrejmosť nie je, aj keď majú natočených množstvo hodín na novších žeriavoch zahraničnej produkcie 😉