Prešlo len pár dní, čo mi priviezli palivové drevo na nezabudnuteľnom nákladnom vozidle z čias, ktoré si pamätajú len dospelé ročníky – IFA W50.
Rád sa s vami občas pomocou týchto pracovných strojov a automobilov ponorím do histórie, v ktorej sa jazdilo a pracovalo s tak zaujímavými, no vzhľadom niekedy zvláštnymi pomocníkmi, pri ktorých dnešná mládež len neveriacky krúti hlavou. Poďme si spolu pripomenúť predrevolučné nákladné vozidlo značky IFA W50, vyrábané v rokoch 1965 až 1990 v továrni v Ludwigsfelde.
Kým u nás sú tieto vozidlá už ťažko zastihnuteľné, vo východoeurópskych krajinách stále poctivo slúžia svojmu účelu. IFA W50 sa vyrábala vo východnej časti Nemeckej demokratickej republiky (NDR – náš ekvivalent skratky DDR) v mnohých verziách, ešte viac modifikácií však vznikalo u špecializovaných firiem.
IFA mala stovky verzií
Podľa niektorých zdrojov ich existovalo viac než 70, samotní Nemci však priznávajú, že ak by sme započítali aj špecifické úpravy pre autá exportované do viac ako 40 krajín, dostali by sme sa k dvom stovkám verzií samotného modelu W50. Vo fotogalérii priloženej k článku nájdete len zlomok toho, čo skutočne existovalo a čiastočne existuje i dodnes. W50 bola bezkonkurenčne najrozšírenejším nákladným vozidlom bývalej NDR. V automobilke Industrieverband Fahrzeugbau (IFA) sa ich celkovo vyrobilo 571 789 evidovaných kusov.
Kladiete si otázku z čoho pochádza označenie W50? Je to skratka vytvorená z názvu obce Werdau neďaleko východonemeckého mesta Zwickau, kde prebiehal vývoj tohto vozidla a číslovka je odkaz na nosnosť 50 dt (deciton). U nás sa skôr používa označenie metrákov či metrických centov, ale jednoducho povedané, IFA bola navrhnutá tak, aby jej užitočná hmotnosť dosiahla hodnotu piatich ton.
No a prečo veci neskomplikovať, keď vyzerajú príliš jednoducho. Pôvodná nosnosť prvých prototypov bola totiž 45 metrákov, preto niesli označenie W45. Hotové sériové vozidlo W50 však malo v skutočnosti užitočné zaťaženie 5 200 kg a po prepracovaní pohonnej jednotky dokonca 5 300 kg. Čiže v konečnom dôsledku jeden a ten istý model vozidla z Werdau mal rôznu nosnosť podľa typu nadstavby, roku výroby a aj motorizácie.
Pod kabínou 6,6-liter
Pri úplnom začiatku výroby sa používali motory so zdvihovým objemom 6 560 cm³. Išlo o kvapalinou chladené 4-valcové naftové motory s nepriamym vstrekovaním paliva s 81 kW výkonom, no už o dva roky neskôr prišla radikálna zmena v pohonnej jednotke. Objem motora ostal síce nezmenený – 6 560cm³, ale M-systém priameho vstrekovania paliva umožnil zdvihnúť výkon na 92 kW. Pomocou tohto motoru s patentom vstrekovania od spoločnosti MAN si vystačila IFA W50 s drobnými úpravami až do konca jej produkcie v roku 1990.
V základnej verzii sa vyrábala so zadným pohonom, no drvivá väčšina vozidiel IFA W50 bola 4×4. Vďaka pohonu všetkých kolies a obratnosti na nespevnených cestách si získal tento pracant priazeň v rôznych kútoch sveta. Dôkazom je aj percentuálny podiel vývozu modelu W50, na export išlo až 80 % každoročnej produkcie.
Dodnes je v nemalej miere využívaným pomocníkom pri kratších prepravách a kvôli svojej slušne rozmernej ložnej ploche aj obľúbeným modelom. S rázvorom kolies len 3 200 mm ste sa s ním dokázali zvrtnúť na takom priestore, kde to dnes niekedy nezvládne ani vodič firemného Passatu.
Priatelia, v jednoduchosti je skrytý úspech tohto nákladného vozidla. Niekto by mohol oponovať, že si nebolo z čoho vyberať, ale tu musím namietať. Od ukončenia výroby prešlo cez 30 rokov, vyrobilo sa stovky iných a modernejších úžitkových vozidiel a predsa si IFA dodnes nájde svoje využitie.
Nebojím sa povedať, že len vďaka svojej skromnosti a jednoduchosti. Neraz aj po niekoľkých nehybných mesiacoch tomuto nezmaru stačilo založiť nabitú batériu, odklopiť veko motorového priestoru, z miesta vodiča napumpovať naftu a šup ho opäť do práce. Nehovoriac o bonuse v zimných mesiacoch, keď do kabíny sálalo príjemné teplo pohonnej jednotky.