V Holandsku spustili ďalšie kolo programu dotácií na nákladné autá s nulovými emisiami (AanZET) pre rok 2024. Takmer všetky peniaze sa vyčerpali už za jeden deň.
Celkový rozpočet pre toto kolo progamu bolo 22,2 milióna eur, z čoho 21,4 milióna bolo vyčerpaných v priebehu 24 hodín. Holandské firmy na kúpu elektrických kamiónov motivuje aj tlak súvisiaci s blížiacim sa zavedením bezemisných zón v niektorých holandských mestách, ktoré príde v 2025. Ďalšie kolo žiadostí o dotácie sa má spustiť koncom januára 2025.
Podpora od štátu je kľúčová
Silný dopyt po dotáciách na elektrické nákladné autá ukazuje, že podnikatelia potrebujú pre transformáciu na bezemisné alternatívy podporu. Pre mnohé dopravné spoločnosti a podnikateľov je finančná podpora kľúčová. V prípade Holandska ale k prechodu na bezemisné vozidlá motivujú aj zavádzané nízkoemsiné zóny v mestách naprieč krajinou.
Predseda združenia RAI Vereniging Frits van Bruggen podčiarkuje dôležitosť dotácií. „Dopravný sektor čelí obrovskej výzve. Výrobcovia nákladných áut robia svoju časť práce tým, že na trh prinášajú viac elektrických nákladných vozidiel, a podnikatelia sú ochotní prejsť na túto technológiu,“ povedal pre portál newmobility.news.
Van Bruggen vysvetľuje, že elektrické nákladné auto je trikrát drahšie ako dieselové a preto je bez dotácií takáto investícia pre mnohé spoločnosti neuskutočniteľná. Okrem kúpy samotného auta je navyše potrebná investícia do nabíjacej infraštruktúry a stále slabá verejná nabíjacia infraštruktúra pre nákladné autá.
„Počet rýchlonabíjacích staníc je nedostatočný a kapacita energetických a sieťových operátorov si vyžaduje naliehavé rozšírenie. Nemôže sa stať, že si firma investuje do elektrického nákladného auta, ale potom ho nemôže nabiť,“ dodáva van Bruggen.
V Holandsku pribúdajú bezemisné zóny
Čoraz viac holandských miest zavádza ekologické zóny, ktoré sa zameriavajú najmä na dieselové vozidlá. Tieto zóny ovplyvňujú hlavne nákladné autá a dodávky, no stále častejšie sa týkajú aj osobných áut.
V minulosti boli ekologické zóny neprehľadné, každé mesto totiž malo iné pravidlá. Teraz sa zharmonizovali a sú založené na emisnej triede Euro, čo vodičom uľahčuje zistiť, kde môžu jazdiť. Momentálne je zapojených je 29 miest, pričom postupne pribúdajú termíny, kedy sa bezemsiné zóny zavedú v nových mestách.
V mestách ako Amsterdam, Rotterdam alebo Haag musia nákladné autá spĺňať normu Euro 6 alebo vyššiu, no vozidlá s nulovými emisiami môžu jazdiť bez obmedzení. Toto pravidlo sa v menšom rozsahu týka aj autobusov. Majitelia vozidiel, ktoré tieto normy nespĺňajú, si môžu zvyčajne požiadať o výnimky, napríklad ak si objednali ekologickejšie vozidlo, ktoré ešte nebolo doručené.
V roku 2025 sa očakáva, že regulácie pre osobné autá budú v Holandsku ešte prísnejšie. Mestá môžu zaviesť zóny, kde budú povolené iba vozidlá s normou Euro 5 alebo vyššou, prípadne úplne bezemisné zóny. Opačným smerom sa vydali napríklad vo Flámsku, kde nová vláda rozhodla, že nebude pokračovať s ďalšími fázami programu nízkoemisných zón v mestách.