Logistický sektor sa dostáva na dôležitú križovatku. Firmy aj vlády a spotrebitelia stále viac vyhľadávajú udržateľnosť a to spôsobuje zmeny v postupoch a inovácie. Tomu sa prispôsobuje aj litovská logistická skupina Girteka, ktorá rozširuje ponuku intermodálnych služieb. Girteka si dohodla partnerstvo so spoločnosťou Samskip.
Od decembra 2023 umožňujú intermodálne riešenia prepravu nákladu z Nassja/Katrineholmu vo Švédsku do Duisburgu v Nemecku. Služby sú k dispozícii sedem dní v týždni, čo zabezpečuje plnú flexibilitu a zvýšenú kapacitu. Jedným z najvýznamnejších zákaznícky orientovaných aspektov tejto iniciatívy je podľa oboch partnerov sprístupnenie dekarbonizovaných dodávateľských reťazcov.
Vzhľadom na neustály tlak vládnych orgánov a spotrebiteľov na firmy, aby prijali ekologickejšie postupy, sú rozšírené služby podľa vyjadrenia Girteky priamou odpoveďou na túto požiadavku. Presunom k železničnej preprave môžu firmy aktívne znižovať svoju uhlíkovú stopu a emisie.
Udržateľnosť v číslach
Konkrétne hodnoty ušetrených emisií závisia od rôznych faktorov, akými je napríklad kapacita nákladu, no očakáva sa, že táto iniciatíva povedie k výraznému, až štvornásobnému zníženiu emisií CO2 na tonu a míľu. Tým umožní zákazníkom mať dekarbonizovaný dodávateľský reťazec. S nedávno oznámenými plánmi Európskej únie (EÚ) zvýšiť zameranie na intermodálne riešenia v rámci balíka Zelenšia Preprava, Girteka už tieto plány začala zahŕňať do obchodných plánov a aktivít, čo je výhodné pre firmy, poskytovateľov logistiky a komunity.
Zníženie emisií ale nie je jediným aspektom tohto kroku. Cieli aj na spokojnosť zákazníkov a operačnú efektívnosť. Použitie železničných spojení zabezpečuje, že pri preprave nedochádza k zastaveniam alebo meškaniam.
„Naši zákazníci sú v jadre tohto rozšírenia. Hlavným cieľom je samozrejme zníženie emisií a zmenšenie uhlíkovej stopy logistických služieb. A vďaka rozsiahlej flotile a možnostiach kapacity môžeme riešiť aj tie najnáročnejšie požiadavky zákazníkov,“ hovorí Adele Lasionytė, riaditeľka obchodnej jednotky v Girteka.
S digitálnym sledovaním, optimalizáciou trasy a ďalšími technologickými pokrokmi by mali podľa partnerov rozšírené služby stanoviť nový štandard v odvetví. Dodávajú, že už teraz začali zákazníci využívať služby a príležitosti zamerané na dekarbonizáciu dodávateľských reťazcov, ktoré vychádzajú z intermodálnych riešení.
Bude to spoľahlivé?
Girteka vidí výhody aj v zabezpečení dodávok citlivých na čas. Železničné spojenie eliminuje zbytočné zastávky alebo meškania v preprave, čo umožňuje predvídateľnejší a spoľahlivejší prepravný harmonogram. „Nepracujeme len s prepravou tovaru; prepravujeme dôveru. Naši klienti sa na nás môžu spoľahnúť, že ich náklad dostaneme tam, kde má byť, kedy tam má byť. To je naša zodpovednosť voči nim,“ zdôrazňuje A. Liasonyte. Dodáva, že použitie železníc tiež znamená kratšie trasy pre vodičov nákladných vozidiel, čo zlepšuje nielen účinnosť paliva, ale aj pracovné podmienky pre profesionálnych šoférov.
Od zavedenia intermodálnych služieb pred šiestimi rokmi sa Girteka stala najväčším prepravcom chladených nákladov intermodálnou prepravou v Európe. Jej odbornosť potvrdzuje fakt, že len v roku 2021 skupina ušetrila viac ako 14,4 milióna kg emisií CO2 a v roku 2022 to bolo už viac ako 16,7 milióna kg. To predstavuje 16 % nárast úspor CO2 z roka na rok. Navyše služby pokrývajú viac ako 16 miliónov km po celej EÚ, vrátane viac ako 16 100 plne naložených prívesov na železničných koľajách.