Logistická a doručovateľská spoločnosť Geis podobne ako mnohé ďalšie spoločnosti v odvetví testuje bezemisné technológie v praxi.
V praxi to znamená, že na slovenských cestách vyskúšali vo farbách spoločnosti elektrické nákladné vozidlo Mercedes eActros 400, ktorým pokrývali doručovanie zásielok poslednej míle. Koncom leta sa vozidlo pohybovalo v okolí Bratislavy. eActros 400 doručoval zásielky koncovým príjemcom, pričom popasovať sa musel aj s náročným počasím, vrátane výdatných dažďov.
Dvojtýždňový test a 2 000 km
Test trval dva týždne, jazdilo sa ale iba počas pracovných dní. Za 10 dní na cestách prešiel elektrický eActros 400 spolu 2 069 km. Najdlhšia absolvovaná trasa merala približne 360 km, po nej mali podľa tlačovej správy Geis-u batérie stále k dispozícii asi tretinu kapacity. Priemerná spotreba dosiahla 105 kWh/100 km a celková priemerná hmotnosť vozidla bola okolo 20 ton. Geis uvádza, že využitím elektrického vozidla sa ušetrilo približne 1 944 kg emisií CO2.
„Som si vedomý toho, že najbližších niekoľko rokov nebudeme mať 100 % elektrifikovanú flotilu vozidiel Geis SK. Avšak, je našim cieľom urobiť maximum pre zníženie uhlíkovej stopy nie len našich nákladných či osobných vozidiel, ale celej infraštruktúry Geis SK, vrátane našich skladov, či kancelárskych priestorov,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Geis SK Lukáš Búzek.
„A aj týmto testovaním hľadáme najefektívnejší spôsob, ako by sme sa k tomuto cieľu mohli dopracovať. O testovanie e-trucku bol u nás enormný záujem, dokonca jazdil aj riaditeľ dvoch našich pobočiek,“ dodáva Búzek.
Test eActrosu 400 je súčasťou stratégie udržateľnosti Mission Zero, ktorú si Geis zvolil na dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2040. V rámci celej skupiny Geis ďalej skúšajú rôzne alternatívne pohony, ako sú vozidlá na CNG či biopalivo HVO, a v súčasnosti na nemeckých cestách aj nový elektrický model eActros 600.
Geis uvádza, že po starostlivom zvážení postupne nasadzuje alebo bude nasadzovať alternatívy tam, kde dávajú zmysel, reálne prispievajú k ekologickým úsporám a sú aj ekonomicky zmysluplné.
„Aj keď nás veľmi teší, že testovanie e-trucku dopadlo výborne, stále narážame na zásadnú prekážku – obstarávacia cena týchto vozidiel je zhruba 2,5-krát vyššia ako pri najmodernejších dieselových vozidlách. To by viedlo k výraznému navýšeniu prepravných nákladov a následne aj cien pre našich klientov. Tento limitujúci faktor zatiaľ bráni ich širšiemu nasadeniu,“ vysvetľuje Lukáš Búzek.