Európska rada prijala nový zákon, ktorým sa mení smernica z roku 2015 o cezhraničnej výmene informácií o dopravných priestupkoch týkajúcich sa bezpečnosti cestnej premávky.
Nová legislatíva je súčasťou tzv. legislatívneho balíka o bezpečnosti cestnej premávky. Revidovaná smernica má za cieľ zvýšiť dodržiavanie pravidiel cestnej premávky týkajúcich sa bezpečnosti zo strany vodičov, ktorí nie sú rezidentmi, zjednodušiť postupy vzájomnej pomoci medzi členskými štátmi pri cezhraničnom vyšetrovaní dopravných priestupkov týkajúcich sa bezpečnosti cestnej premávky a posilniť ochranu základných práv páchateľov priestupkov, ktorí nie sú rezidentmi.
Zmeny oproti návrhu Európskej komisie
Spoluzákonodarcovia zaviedli oproti pôvodnému návrhu Európskej komisie niekoľko zmien, predovšetkým s cieľom objasniť rozsah a definície právneho aktu. Medzi tieto zmeny patrí:
- zavedenie konceptu tzv. „dotknutej osoby“ ako osoby identifikovanej ako zodpovednej za dopravný priestupok týkajúci sa bezpečnosti cestnej premávky,
- objasnenie úloh a zodpovedností národných kontaktných bodov a príslušných orgánov,
- pridanie ďalších priestupkov do revidovanej smernice, ako napríklad nedodržanie pravidiel o obmedzení prístupu vozidiel na železničnom priecestí alebo nedanie prednosti vozidlám záchrannej služby, prípady úteku z miesta nehody a tiež priestupky navrhnuté Komisiou, ako je prechádzanie cez súvislú čiaru, nebezpečné predbiehanie, nebezpečné parkovanie, jazda v protismere alebo používanie preťažených vozidiel,
- ďalšie objasnenie rôznych postupov súvisiacich s prístupom k údajom o registrácii vozidiel a rôzne možnosti pre príslušné orgány požiadať o vzájomnú pomoc, s cieľom zabezpečiť identifikáciu dotknutej osoby, doručenie oznámenia o priestupku na správne miesto v primeranej lehote a vykonanie sankcie,
- zavedenie všetkých potrebných opatrení na ochranu základných práv vodiča alebo akejkoľvek inej dotknutej osoby, vrátane jasného rámca na zabránenie zneužitiu zo strany súkromných subjektov zapojených do procesu riešenia dopravných priestupkov a lepších mechanizmov na ochranu osobných údajov.
Ďalšie kroky
Po prijatí zo 16. decembra bude legislatívny akt podpísaný predsedami Európskej rady a Európskeho parlamentu a v nasledujúcich týždňoch uverejnený v Úradnom vestníku EÚ. Revidovaná smernica nadobudne účinnosť 20 dní po tomto uverejnení. Členské štáty budú mať 30 mesiacov na transpozíciu ustanovení revidovanej smernice do svojho národného práva.
Vo svojom rámci politiky bezpečnosti cestnej premávky na roky 2021 – 2030 sa Komisia opätovne zaviazala k ambicióznemu cieľu dosiahnuť do roku 2050 takmer nulový počet úmrtí a vážnych zranení na cestách v EÚ (tzv. „Vízia nula“), ako aj k strednodobému cieľu znížiť počet úmrtí a vážnych zranení o 50 % do roku 2030.
Podľa najnovších údajov Komisie však počet úmrtí na cestách v roku 2022 stúpol o 4 % oproti roku 2021. To je stále o 9 % menej ako pred pandémiou, ale tempo zlepšovania nestačí na dosiahnutie vyššie uvedených cieľov. Predložený návrh je súčasťou balíka o bezpečnosti cestnej premávky, ktorý Komisia prijala 1. marca 2023, a ktorý zahŕňa aj nový režim vodičských preukazov a nový návrh na diskvalifikáciu vodičov, ktorí porušujú dopravné predpisy. Predbežná dohoda s Európskym parlamentom bola dosiahnutá 12. marca 2024.
V praxi má revidovaná smernica priniesť efektívnejšiu spoluprácu medzi krajinami, pri trestoch za závažné porušenia dopravných predpisov, spáchaných vodičmi z inej krajiny EÚ. Napríklad, ak by slovenský vodič spáchal závažný dopravný priestupok v Nemecku, nemecké autortiy budú mať nastavený efektívnejší rámec vzájomnej spolupráce so slovenskými orgánmi, aby mohli vymáhať pokutu alebo iný trest platný podľa zákona, vrátane zákazu šoférovania.