Organizácia Euro NCAP, ktorú mnohí poznajú ako hodnotiteľa bezpečnosti osobných vozidiel, zverejnila svoje prvé výsledky testov bezpečnosti ťažkých nákladných vozidiel.
Euro NCAP zverejnila prvé výsledky svojho nového hodnotiaceho programu TRUCK SAFE, v ktorom testovala bezpečnosť ťažkých nákladných vozidiel. Z deviatich posudzovaných vozidiel získali maximálne hodnotenie dva modely Volvo Trucks, najslabšie hodnotenie dala organizácia súčasnému modelu IVECO S-WAY.
Smrteľné nehody nákladných vozidiel
Nákladné vozidlá tvoria menej ako 3 % cestnej flotily v Európe, no podľa štatistík spôsobujú 15 % smrteľných nehôd. Kvôli ich veľkosti a hmotnosti partria nehody nákladných vozidiel na európskych cestách medzi tie najzávažnejšie. Na to nadväzuje ďalší fakt – 11 % obetí nehôd, ktorých účastníkmi boli nákladné vozidlá, sú práve vodiči týchto vozidiel. Zvyšných 89 % sú vodiči osobných áut, dodávok a zraniteľní účastníci cestnej premávky.
Euro NCAP si stanovila víziu Vision Zero, ktorá má za cieľ eliminovať všetky smrteľné nehody a vážne zranenia. Táto organizácia sa bezpečnostným štandardom venuje už takmer 30 rokov, v roku 2020 spustila program hodnotenia bezpečnosti aj pre ľahké úžitkové vozidlá.
Nákladné vozidlá sú dôležitou súčasťou ekonomiky, prepravia zhruba 95 % tovaru spotrebovaného v Európe. Program TRUCK SAFE bol vytvorený preto, aby podľa organizácie umožnil výber najbezpečnejších nákladných vozidiel, znížil spoločenské náklady cestnej dopravy a zlepšil obchodné výsledky.
Ako sa testovalo
Bezpečnosť sa hodnotila na základe troch fáz životného cyklu nehody: bezpečné jazdenie (monitorovanie vodiča, angažovanosť vodiča, viditeľnosť a asistenti vozidla), prevencia nehôd (výkonnosť ADAS systémov pri zabránení čelným, zmenovým a nízkorychlostným kolíziám) a bezpečnosť po nehode (záchranné informácie a ľahkosť vyprostenia počas tzv. „zlatej hodiny“, teda času, kedy má zranená osoba najvyššie šance na prežitie).
Výsledkom bolo celkové hodnotenie od 1 do 5 hviezdičiek. Navyše, zaviedla sa aj akreditácia CitySafe pre vozidlá s technológiami na prevenciu nehôd v mestskom prostredí. Medzi takéto technológie patrí napr. automatické núdzové brzdenie pri detekcii cyklistov.
Ako dopadli jednotlivé značky?
Z deviatich testovaných nákladných vozidiel dosiahli dve 5 hviezdičiek, dve získali štyri hviezdičky, štyri vozidlá dostali tri hviezdičky a jedno iba jednu hviezdičku. Štyri vozidlá získali akreditáciu CitySafe. Testy prebiehali v akreditovaných centrách Euro NCAP naprieč Európou vrátane Švédska, Francúzska, Nemecka, Španielska, Talianska a Spojeného kráľovstva.
DAF XF (2025 MY)
DAF XF dosahuje podľa Euro NCAP vynikajúce výsledky v oblasti bezpečnej jazdy a je lídrom vo svojej triede pre kabíny s rovnou podlahou určené na diaľkovú prepravu. „Výhľad z kabíny je prvotriedny vďaka hlbokým oknám, nízkej línii okien, nižšiemu bočnému oknu vo dverách a kamerovému monitorovaciemu systému (CMS), ktorý nahrádza všetky zrkadlá.“
Vozidlo je vybavené systémom AEB (automatické núdzové brzdenie), ktorý poskytuje dobré výsledky pri čelných kolíziách s vozidlami, chodcami a cyklistami. „Impozantný výkon pri mestských typoch nehôd priniesol modelu ocenenie CitySafe a celkové hodnotenie 3 hviezdičky. DAF XF je preto vynikajúcou voľbou pre diaľkovú dopravu, najmä ak vaša prevádzka zahŕňa aj vstup do miest,“ uvádza Euro NCAP.
Iveco S-WAY (2024 MY)
IVECO odmietlo možnosť poskytnúť vozidlo na testovanie. Euro NCAP preto testovalo a hodnotilo najnovšie dostupné vozidlo s „dobrou špecifikáciou“. Výrobca uviedol, že tento model nepredstavuje bezpečnostný výkon ich najnovšej generácie vozidiel, ktorá spĺňa predpisy GSR2, no prvé dodávky týchto vozidiel sa očakávajú až koncom roka 2024.
Hodnotenie Euro NCAP: „Testované vozidlo IVECO S-WAY ponúka len obmedzený priamy výhľad a má minimum asistenčných systémov vodiča (ADAS), ktoré Euro NCAP zohľadňuje pri hodnotení. To viedlo k neuspokojivému hodnoteniu na úrovni 1 hviezdičky.“
MAN TGX (2025 MY)
MAN odmietol možnosť poskytnúť vozidlo na testovanie. Euro NCAP si ale podľa svojho vyjadrenia zaobstaralo najnovší model spĺňajúci predpisy GSR2, vybavený všetkými relevantnými bezpečnostnými možnosťami.
Hodnotenie Euro NCAP: „Model TGX dosiahol pevné 3-hviezdičkové hodnotenie bezpečnosti, pričom vyvážene kombinuje bezpečnosť jazdy a schopnosť predchádzať nehodám. Priame videnie má však slabé, pričom v tomto ohľade získal nulové body. Napriek tomu je k dispozícii voliteľný vynikajúci kamerový monitorovací systém, ktorý zlepšuje výhľad vodiča. Vozidlo poskytuje veľmi dobrý rozsah technológií na predchádzanie nehodám, vrátane vysoko výkonného systému podpory jazdných pruhov.“
Mercedes Actros L (2024 MY)
Daimler Trucks odmietol možnosť poskytnúť vozidlo na testovanie. Euro NCAP tak otestovala a ohodnotila najnovšie dostupné vozidlo s „dobrou špecifikáciou“ – vozidlo prvýkrát registrované v júli 2024. Výrobca organizáciu informoval, že toto vozidlo nie je reprezentatívne pre bezpečnostný výkon ich najnovšej generácie, ktorá bola dostupná až neskôr v roku 2024.
Hodnotenie Euro NCAP: „Testovaný model Actros L dosiahol pevné 3-hviezdičkové hodnotenie bezpečnosti. Je najvyšším testovaným vozidlom v tomto segmente, avšak s dostupným kamerovým monitorovacím systémom (CMS) stále dosiahol dobré skóre v kategórii bezpečnej jazdy. Vozidlo poskytuje veľmi dobrý rozsah technológií na predchádzanie nehodám, ale výkon niektorých funkcií od Mercedes-Benz bol obmedzený.“
Renault Trucks T (2025 MY)
Renault Trucks T získal od organizácie „silné hodnotenie – 4 hviezdičky, najmä vďaka svojim kvalitným pokročilým systémom asistencie vodiča (ADAS), ktoré dosiahli vyvážené skóre v kategóriách bezpečná jazda a predchádzanie kolíziám. Väčšina týchto systémov je v štandardnej výbave.“
Doplnené hodnotenie Euro NCAP: „Priame videnie je obmedzenejšie, hoci nedávne pridanie kamerového monitorovacieho systému (CMS) zlepšilo celkové skóre v kategórii bezpečnej jazdy. Renault Trucks T by však mohol profitovať z funkcie pre detekciu cyklistov pri odbočovaní cez dráhu. V kombinácii s obmedzenejším priamym videním to robí toto vozidlo vhodnejším na diaľničnú prevádzku než na prácu v mestskom prostredí.“
Scania R (2025 MY)
Scania R-series je dostupná s takmer všetkými systémami asistencie vodiča, ktoré hodnotí Euro NCAP a vo všeobecnosti si podľa vyjadrenia organizácie počínajú dobre. Mnohé z týchto systémov sú však dostupné iba ako voliteľné príplatkové vybavenie.
Hodnotenie Euro NCAP: „Základy viditeľnosti sú dobré, ale výsledok je obmedzený prekážkami spôsobenými konvenčnými zrkadlami, pričom kamerový monitorovací systém (CMS) nie je k dispozícii. Výkon ADAS systémov je v mnohých oblastiach dobrý, no niektoré funkcie na ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky chýbajú. Celkovo je Scania R-series dobrá voľba, najmä pre diaľničnú prevádzku, za predpokladu, že sú zvolené vhodné voliteľné doplnky.“
Scania G (2025 MY)
Scania G-series bola testovaná ako partnerská verzia modelu R-series. Rad G ťaží z nižšej kabíny, čo podľa organizácie zlepšuje viditeľnosť. Vozidlo podľa výsledkov dáva vodičovi spoľahlivý výkon s vyváženým prístupom medzi bezpečnou jazdou (Safe Driving) a zabránením zrážkam (Collision Avoidance).
Hodnotenie Euro NCAP: „Je dostupná s takmer všetkými systémami asistencie vodiča, ktoré Euro NCAP zohľadňuje, a tieto systémy si vo všeobecnosti vedú dobre. Mnohé z nich sú však dostupné iba ako príplatkové možnosti. Základy viditeľnosti sú dobré a sú podporené nižšou montážnou výškou kabíny. Konečný výsledok je však stále obmedzený absenciou kamerového monitorovacieho systému (CMS).“
„Výkon pri zabrańovaní zrážkam je dobrý vo väčšine oblastí a kombinácia AEB VRU (automatického núdzového brzdenia pre zraniteľných účastníkov premávky) s dobrou viditeľnosťou jej vyniesla ocenenie CitySafe. Celkovo je to bezpečná voľba pre rôzne prostredia, za predpokladu, že sú vybrané vhodné príplatkové možnosti.“
Volvo FH Aero (2025 MY)
Volvo FH Aero je podľa stanoviska Euro NCAP vynikajúcou voľbou pre bezpečnosť vozidla v sektore flotíl. „Priama viditeľnosť je výborná, čo je podporené dostupnosťou CMS (kamerový monitorovací systém) a aerodynamickým naklonením prednej časti. V kombinácii s veľmi dobrými asistenčnými systémami dosahuje výborné skóre v kategórii Safe Driving (Bezpečná jazda).“
Euro NCAP ďalej uvádza: „V oblasti zabránenia zrážkam dosahuje veľmi dobré výsledky, pričom sú k dispozícii všetky systémy, ktoré hodnotí Euro NCAP, vrátane automatického núdzového brzdenia (AEB) na ochranu cyklistov pri odbočovaní kamiónov. Ako diaľkový kamión poskytuje jeho dobrá priama viditeľnosť a veľmi dobré AEB pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky základ pre získanie ocenenia CitySafe, spolu s hodnotením 5 hviezdičiek. Vďaka týmto vlastnostiam je Volvo FH Aero vynikajúcou voľbou pre prevádzky, ktoré si občas vyžadujú mestské doručovanie.“
Volvo FM (2025 MY)
Model Volvo FM bol testovaný ako partnerský model k FH Aero, má totiž nižšiu kabínu pre lepšiu viditeľnosť. „Ide o vynikajúcu a bezpečnú voľbu pre vozidlo v sektore flotíl. Priama viditeľnosť je veľmi dobrá, podporená dostupnosťou CMS (kamerový monitorovací systém). V kombinácii s veľmi kvalitnými asistenčnými systémami dosahuje výborné skóre v kategórii Safe Driving (Bezpečná jazda),“ hodnotí Euro NCAP.
Organizácia ďalej uvádza: „V oblasti zabránenia zrážkam dosahuje vynikajúce výsledky, pričom sú dostupné všetky systémy hodnotené Euro NCAP, vrátane automatického núdzového brzdenia (AEB) na ochranu cyklistov pri odbočovaní kamiónov.“
„Ako univerzálne vozidlo jeho veľmi dobrá priama viditeľnosť v kombinácii s výkonným AEB pre ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky získava pre Volvo FM hodnotenie 5 hviezdičiek a ocenenie CitySafe. Vďaka týmto vlastnostiam je Volvo FM vynikajúcou voľbou pre kombinované mestské a diaľkové prevádzky.“