Preprava betónu je ideálnym príkladom toho, kedy váha hrá dôležitú úlohu a batériové elektrické vozidlá sa s touto výzvou musia vyrovnať.
Renault Trucks a Schwing-Stetter v rámci hľadania riešení pre bezemisný transport aj v segmente stavebníctva, vyvinuli dvojitú inováciu: päťnápravový Renault Trucks E-Tech C, vybavený plne elektrickým domiešavačom betónu, schopným prepraviť až 10 m³ betónu. Toto auto bude môcť odborná verejnosť vidieť na stánku Schwing-Stetter počas veľtrhu Bauma, ktorý sa uskutoční od 7. do 13. apríla 2025 v Mníchove.
Renault Trucks E-Tech C 10×4
Preprava betónu si z technických aj ekonomických dôvodov vyžaduje vysokú nosnosť. Dieselový nákladný automobil s konvenčným domiešavačom môže prepravovať približne 8 m³ betónu, v závislosti od národných predpisov v jednotlivých európskych krajinách. Pri prechode na elektrický pohon sa kvôli hmotnosti batérií kapacita znižuje. Renault Trucks preto vyvinul päťnápravový model, ktorý umožňuje prepravu až 10 m³ betónu, čím kompenzuje nižšiu nosnosť spôsobenú batériami.
Napriek ďalšej náprave si vozidlo zachováva vynikajúcu manévrovateľnosť, ktorá je nevyhnutná na jazdu v mestskom prostredí a prístup na staveniská s obmedzeným priestorom. Vďaka prepracovanej architektúre – vrátane vertikálneho umiestnenia batérií za kabínou – sa uvoľnil priestor na podvozku, čo umožnilo skrátenie rázvoru kolies a zníženie polomeru otáčania.
Elektrický domiešavač Schwing Stetter
Plne elektrický miešač betónu, ktorý je napájaný priamo z batérií nákladného vozidla. Toto integrované riešenie zabezpečuje nulové emisie CO₂ počas prevádzky. Dojazd je 140 km, ak vodičc realizuje 45-minútové medzinabíjanie, alebo 110 km na jedno nabitie. Auto je takto schopné vykonať štyri denné jazdy po 35 km, čo zodpovedá bežným trasám medzi betonárkami a staveniskami. Renault Trucks pomáha zákazníkom pri výbere optimálneho počtu batérií a plánovaní nabíjania, čím sa predchádza zbytočnému zvyšovaniu hmotnosti, nákladov na prevádzku a negatívnemu vplyvu na životné prostredie.
Vďaka optimálnej veľkosti batérií, zvýšenej nosnosti a nižším nákladom na energiu poskytuje tento nový elektrický nákladný automobil konkurenčnú cenu prepravovaného kubického metra betónu v porovnaní s dieselovými modelmi, pričom zároveň spĺňa najprísnejšie environmentálne predpisy.
Renault Trucks E-Tech C 10×4 bude dostupný vo Švajčiarsku, Írsku, Holandsku, Luxembursku, Fínsku a na Slovensku, kde legislatíva umožňuje prevádzku päťnápravových vozidiel s hmotnosťou do 42 ton (v závislosti od národných predpisov). Renault Trucks zároveň presadzuje harmonizáciu európskych predpisov, aby sa urýchlilo rozšírenie elektrickej technológie v preprave betónu.