Poskytovateľ logistických služieb Maersk oznámil spustenie iniciatívy, ktorá má znížiť jeho produkciu emisií skleníkových plynov. Do jeho flotily pre vnútrozemskú prepravu v Nemecku pribudnú elektrické nákladné vozidlá. Maersk totiž kupuje 25 elektrických ťahačov Volvo FH Electric. Týmto spôsobom potvrdit svoj záväzok k dekarbonizácii globálnej logistiky a postupne pracovať na tom, aby v roku 2040 dosiahol nulové čisté emisie vo všetkých svojich podnikaniach a módoch dopravy.
Prvé dva ťahače má Volvo Trucks dodať v poslednom štvrťroku tohto roka, posledné kusy majú byť dodané v 1. štvrťroku 2024. Nákup plne elektrických nákaldných vozidiel je podporovaný nemeckým Federálnym ministerstvom pre digitalizáciu a dopravu. Zároveň s kúpou vozidiel sa Maersk pozerá na možnosti vybudovania infraštruktúry, ktorá by elektrickým vozidlám poskytovala zelenú, obnoviteľnú energiu. Táto infraštruktúra sa má budovať v jeho nemeckých skladoch.
Elektrické nákladné vozidlá budú využívané na lokálnu prepravu na rôznych miestach, napríklad v novom veľkom sklade v Duisburgu, ktorý bude otvorený v lete tohto roku, alebo v prístavoch Bremen/Bremerhaven, ktoré patria medzi najväčšie vstupné prístavy Maersku v Nemecku. S nasadením e-truckov plánuje logistická firma eliminovať aj menšie zdroje skleníkových plynov, ktoré vznikajú popri celom dopravnom reťazci.
Elektrické nákladné vozidlá ako nový štandard
Investíciou do elektrických ťahačov chce Maersk nastaviť nový štandard vo vnútrozemskej preprave kontajnerov. Prechod na elektrické vozidlá podľa firmy ideálne nadväzuje na jej základné hodnoty, medzi ktoré patria environmentálna zodpovednosť a inovácie.
Nemecko však nebude jedinou krajinou, kde Maersk prechádza na elektrické ťahače. V Severnej Amerike si už pred rokom spoločnosť objednala 110 elektrický vozidiel Volvo VNR. V USA bude mať flotila Maersku 126 vozidiel Volvo trucks a ďalších 300 e-truckov dodá partner Volvo Trucks, spoločnosť Einride. Elektrické nákladné vozidlá by mali postupne pribúdať aj v ďalších krajinách, kde Maersk pôsobí. Nízkoemisné riešenia navyše implementuje aj na železnici, v Nemecku sa pri týchto riešeniach opäť využíva obnoviteľná energia. V Španielsku zase využíva klimaticky neutrálne biopalivá.
Elektrické nákladné vozidlá postupne obajvujú a skúšajú aj slovenské dopravné firmy. V súčasnosti viacerí slovenskí dopravcovia a podniky s vlastnou distribúciou testujú napríklad Mercedes-Benz eActros 400, svoje prvé elektrické Volvo už jazdí pre Lidl, a v blízkej dobe k nemu možno pribudne aj prvý elektrický ťahač.