Debata o elektrických nákladných vozidlách je čoraz intenzívnejšia už aj na Slovensku. Na domácom trhu máme prvé elektrické nákladné vozidlá vo flotilách dopravcov a viacerí výrobcovia zákazníkom predstavujú a ponúkajú takéto vozidlá na testovanie.
V neprospech širšieho zavedenia elektrických nákladných vozidiel u nás hrá nielen ich vyššia cena v porovnaní s dieselovými ekvivalentmi, ale aj chýbajúca podpora zo strany štátu, nasledovaná v podstate neexistujúcou verejnou nabíjacou infraštruktúrou. Ako túto situáciu vnímajú výrobcovia nákladných vozidiel a čo sa podľa nich na Slovensku musí udiať, aby sme v lokálnych flotilách mali viac bezemisných kamiónov?
Našich respondentov sme sa pýtali na tri otázky:
- Aké hlavné prínosy majú podľa vás elektrické nákladné vozidlá pre dopravcov/prevádzkovateľov flotíl?
- Ako vnímate trh elektrických nákladných vozidiel na Slovensku?
- Čo bude kľúčové pre ich širšie uplatnenie u nás?
Leonard Toček, Managing Director Volvo Group Slovakia
- Medzi hlavné prínosy elektrických nákladných vozidiel určite patrí znižovanie lokálnych emisií CO2 a ich šetrnejšie dopady na životné prostredie. Z pohľadu vodiča je to zase omnoho tichšie, komfortnejšie pracovné prostredie v porovnaní s dieselovými autami.
- Slovenský trh elektrických vozidiel, ak ho tak vieme nazvať, je veľmi malý, za posledné dva roky sa predalo len niekoľko takýchto vozidiel, čo súvisí s tým, čo som spomenul v predchádzajúcej odpovedi. Ak sa pozrieme na počet predaných dieselových nákladných vozidiel, elektrické predstavujú iba zlomok.
- V súčasnosti na Slovensku stále chýba podpora pre elektrické a v podstate aj iné vozidlá s alternatívnym pohonom. Neočakávam, že by štát pristúpil k priamej finančnej podpore a dotáciám a priamo preplácal tretinu alebo polovicu ceny nového elektrického kamiónu. Ale dali by sa robiť ústupky na úrovni mýta, napr. ako v Nemecku, kde je dočasne nulové, alebo aspoň zaviesť úľavy z mýta. Motivujúca môže byť aj forma úľavy alebo dočasná výnimka z platenia DPH. Možností je viacero.
Ján Šulek, Truck Sales Manager, Daimler Truck & Bus Slovakia, s. r. o.
- Momentálne je to predovšetkým prestíž a signál pre potenciálnych, ale aj aktuálnych zákazníkov daného dopravcu, že spoločnosť sleduje trendy a snaží sa adaptovať na meniace sa podmienky na trhu. Predpokladáme, že do dvoch rokov bude väčšina výrobných spoločností pri tendri na dopravu požadovať, aby mal dopravca vo svojej flotile určitý minimálny podiel vozidiel s označením ZEV (BEV). Teoreticky by mal dopravca za elektrické vozidlo dostať zaplatené viac, lebo prispieva k tomu, aby objednávateľ dopravy nedostal pokutu za prekročenie emisií CO2 (ale to len teoreticky, pochybujem, že to budú v tendroch vyhodnocovať). Na druhej strane máme spočítané, že BEV vozidlo môže mať za 5 rokov rovnaké náklady (prevádzka + obstaranie) ako dieselové vozidlo, ak je cena elektrickej energie v rozmedzí od 0,13 do 0,18 EUR za kWh. Časom k tomu prispejú aj nižšie sadzby mýtnych poplatkov v porovnaní s dieslovými vozidlami (zo zákona).
Už dnes existuje skupina zákazníkov, ktorí by mohli nasadiť BEV vozidlo hneď, pretože sú schopní si vyrábať elektrickú energiu sami, alebo ich cena za kWh je výrazne nižšia – pod 0,10 EUR za kWh. Pri takej cene sú náklady na 100 km niekde okolo 10 EUR a to žiadne dieselové vozidlo nad 12 t nedosiahne. Cena nákladných elektrických vozidiel už tiež nie je 400 000 EUR za ťahač, ako tomu bolo pred 2 rokmi.
- Vzhľadom na konzervatívnosť nášho trhu ho vnímame ako pomaly sa rozbiehajúci, čakajúci na stimuly od štátu, resp. minimálne mierne úpravy legislatívy a poplatkov, aby to aspoň trošku podporilo zákazníkov v uvažovaní o tejto problematike. Snažíme sa edukovať a vysvetľovať, aby dopravné spoločnosti nezostali stáť na mieste a nenechali sa predbehnúť dopravcami z iných krajín. Ak sa touto témou nebudú aspoň teoreticky zaoberať, budú postupne strácať konkurencieschopnosť a môže sa stať, že aj najnižšia cena za kilometer im nebude stačiť na to, aby boli v tendroch úspešní. Problém vidíme aj v cenách, za ktoré jazdia vozidlá v distribučnej doprave. Tam sú nožnice návratnosti investície ešte širšie, ale existujú možnosti, ako stimulovať zavádzanie BEV aj v tejto oblasti. Naše skúsenosti hovoria aj o tom, že o nákup vozidiel sa zaujímajú aj priamo zadávatelia dopravy, teda zákazníci našich zákazníkov, a je možné, že časom si budú budovať vlastné flotily ZEV/BEV vozidiel, a tým bude potreba ich externých dopravcov nižšia.
- Čo najrýchlejšie zavádzanie zvýhodnenia mýtnych poplatkov pre ZEV/BEV vozidlá. V ideálnom stave aj priame subvencie na obstaranie ZEV/BEV vozidiel pre prvých X vozidiel na dosiahnutie kritického počtu vozidiel, aby sa aj prevádzkovateľovi nabíjačiek oplatilo budovať sieť nabíjacích staníc a dopravcom kupovať takéto vozidlá. Ročne sa na Slovensku predá cca 4 000 vozidiel, ak by bolo spomínanou kritickou masou aspoň 10 % z celkového počtu a podpora by trvala aspoň 3 roky, bol by to už naozaj zaujímavý počet, ak prirátame na podporu jedného vozidla, resp. vybudovanie nabíjačky, aspoň 50 000 eur, je to cca 60 mil. eur. Niektoré okolité krajiny alokovali v 5- a viacnásobne viac peňazí na podporu zavádzania elektrických vozidiel na trh. Ak slovenský dopravca takúto výhodu nebude mať, zahraničný dopravca ho v tendri určite predbehne, pretože jeho elektrické vozidlo je s podporou štátu za cenu dieselového. Časom môže slovenského dopravcu vytlačiť.
Juraj Žabka, Product Manager & eMobility Consultant, MAN Truck & Bus CZ/SK
- Pre zákazníkov, ktorí rozmýšľajú pokrokovo a myslia aj na vplyv ich podnikania na životné prostredie, je batériové nákladné vozidlo (BEV) ideálnym nástrojom, ako pokračovať v podnikaní v nákladnej doprave týmto smerom. Vodík je tiež cesta budúcnosti, ale momentálne výskumy jasne potvrdzujú, že čistý BEV elektromobil sa oplatí minimálne finančne oveľa viac ako vozidlo na vodík, či už je na priame spaľovanie vodíka, alebo vodíkové palivové články. Aby sa našla príťažlivosť elektromobility aj v nákladnej doprave, je potrebné si uvedomiť, že elektrické nákladné vozidlá vyžadujú úplne iný pohľad na ich používanie v nákladnej doprave. To si musia uvedomiť ako predajcovia týchto vozidiel, ale hlavne ich užívatelia, ako aj koneční zákazníci. S BEV nákladným vozidlom bude štandardom napr. eKonzultácia, eDigitálne služby a iné nové prvky, ktoré v konečnom dôsledku významne pomôžu majiteľom používať tento nákladný, ale CO2 neutrálny nástroj na zefektívnenie svojho podnikania.
- Slovensko je podľa môjho názoru ideálnou krajinou pre rozbeh elektromobility. Sme krajina hlboko zakorenená v automotive priemysle a to má výhody, ako napr. veľmi silnú dodávateľsko-odberateľskú sieť v rámci krajiny, ale aj mimo nej, krátke vzdialenosti medzi miestom nakládky a vykládky, čo je ideálny stav pre BEV nákladné vozidlo bez potreby medzidobíjania. Trasy sú zväčša rovnaké, takže môžu byť vybudované nabíjacie stanice šité na mieru.
- Slovensko sa ako člen EÚ zaviazalo plniť záväzky aj ohľadom alternatívnej dopravy. Plán teda existuje, len ho treba aj plniť. Bez podpory štátu to nepôjde. Zákazníci očakávajú štátnu podporu vo viacerých oblastiach. Možnosti sú rôzne: dotácia na nákup BEV, dotácia na vybudovanie vlastnej nabíjacej stanice, vybudovanie verejných nabíjacích staníc na hlavných trasách Slovenska, zľavy na diaľničných poplatkoch, zníženie daňového zaťaženia a iné.
Miroslav Hnat, Manažér pre alternatívne pohony IVECO Slovakia
- Medzi hlavné prínosy pre dopravcov jednoznačne patrí 0 % produkcia emisií CO2, treba ale dodať, že platí pre prevádzku vozidla a nie pre celkový životný cyklus vozidla. Nulové lokálne emisie pomáhajú dopravcom “otvárať dvere” pri “zelených tendroch”, ktoré majú v poslednom období u obstarávateľov dopravy rastúci charakter. Ďalej je to všeobecné uspokojenie rastúcej potreby udržateľných dopravných riešení a optimalizovanie prevádzky, taktiež pomáhajú transformovať mestskú logistiku, napríklad v peších zónach (niektoré krajiny EÚ), do ktorých majú klasické konvenčné pohony zákaz vjazdu. V neposlednom rade je to prispievanie k minimalizácii narúšania životného komfortu obyvateľov miest a obcí.
- Aktuálne ho vnímame ako veľmi malý, svedčia o tom štatistiky registrácií vozidiel kategórie N, ale pravdou je, že každým obdobím má postupne rastúci trend. Z pohľadu uplatnenia elektrických nákladných vozidiel vidíme aktuálne zmysel len pri misiách mestských, prípadne prímestských, ako je napríklad kuriérske doručovanie, mestské zásobovanie, MHD a pod. Hlavným dôvodom tohto obmedzenia je stále pomerne malý dojazd takýchto vozidiel. Práve pri dopravcoch, ktorí vykonávajú takýto druh misií u nás, evidujeme stále zvyšujúci záujem o náš plne elektrický model Iveco Daily. Čo sa týka diaľkovej prepravy, tak v značke IVECO sme presvedčení, že minimálne do doku 2035 jedinou alternatívou voči konvenčnému pohonu je nasadenie pohonu na BioLNG, čo je plnohodnotná alternatíva voči elektrickému pohonu (úspora emisií CO2 – 100 % a vie byť aj mínusová). Dnes LNG ťahače ponúkajú dopravcovi dojazd až 1 700 km na jedno natankovanie a EÚ ponúka sieť takmer 750 staníc LNG/BioLNG a rozmiestnenie týchto staníc umožňuje vykonať akúkoľvek diaľkovú misiu v rámci EÚ aj úplne bezemisne. Taktiež treba dodať, že TCO pre diaľkového prepravcu je výrazne v prospech BioLNG oproti akémukoľvek inému alternatívnemu pohonu.
- Ak chceme na Slovensku zvýšiť podiel elektrických nákladných vozidiel, tak kľúčové bude zavádzanie takých prvkov, ktoré budú dopravcov motivovať k takémuto nákupu. Sú to napríklad podporné programy zo strany štátu, či už to je priama podpora na nákup, zníženie daňového zaťaženia, podpora vybudovania nabíjacej siete a pod. Inšpirovať sa určite môžeme inými krajinami EÚ, ktoré sú v tomto oveľa ďalej ako my a kde tieto opatrenia aj reálne fungujú.