V polovici októbra sa v Šamoríne konala konferencia eFleet Day 2023 Truck & Bus, ktorej témou bola dekarbonizácia a prechod na elektromobilitu v ťažkej cestnej nákladnej doprave a autobusovej doprave. Na pódiu sa stretli odborníci popredných výrobcov elektrických nákladných vozidiel a autobusov aj predstavitelia ministerstiev a štátnych orgánov, ktoré sú do dekarbonizácie zapojené.
Konferenciu otvoril riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, ktorý priblížil aktuálnu situáciu a zdôraznil dôležitosť témy elektrifikácie ťažkej cestnej nákladnej dopravy v kontexte Slovenska a jeho napojenia na okolité štáty a ďalšie európske krajiny, s ktorými je naša ekonomika a dopravcovia prepojení.
Križanský načrtol aj konkrétne oblasti, ktorými chce SEVA podporiť elektrifikáciu v nákldanej doprave. Popri podpore vo forme dotácií na nákup bezemisných vozidiel a zvýhodnení pre mýto a odpisy je podľa neho dôležitý aj rozvoj nabíjacích staníc, príprava budúcich lokalít pre nabíjanie či národný plán dekarbonizácie a eurofondov pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy.
Ponuka výrobcov je už dnes bohatá
Elektrickú ponuku vozidiel a súvisiacich služieb značky Scania predstavil Director Scania Pilot Partner Tony Sandberg. Poukázal na to, že pri dnešnom energetickom mixe je úspora emisií CO2 počas životného cyklu elektrických vozidiel v porovnaní s dieselovými ekvivalentami na úrovni 38 %.
Ak by sa elektrické vozidlo nabíjalo iba zelenou energiou, úspora počas životného cyklu by dosiahla až 86 %. Scania ponúka elektrické nákladné vozidlá od roku 2021, kedy predstavila modely pre mestské aplikácie. V roku 2023 prišli modely schopné obslúžiť trasy do 350 km a v roku 2025 sa produktová ponuka rozšíri o vyššie dojazdy aj elektrické vozidlá vhodné pre náročné operácie, ako lesníctvo či ťažké stavebníctvo.
Jednou z prezentácií bola aj reálna prípadová štúdia, na ktorej sa podieľala spoločnosť Volvo Trucks Slovakia spolu so svojim zákazníkom, spoločnosťou DB Schenker. Otto Mašek z Volvo Trucks Slovakia, Tomáš Vaculčiak z DB Schenker a Peter Badík z Greenway Infrastructure účastníkom vysvetlili, čo ukázala prax v používaní elektrického nákladného vozidla.
Karol Schmuck z MIRRI hovoril o možnostiach získania dotácii a finančnej podpory pre nákup elektrických na’kladných vozidiel a pozornosť sa zamerala aj na autobusy. Ulrich Horn z Daimler Buses predstavil možnosti plánovania flotily elektrických autobusov a ich nabíjania a Juraj Najera z tirn technology sa venoval efektívnej a spoľahlivej prevádzke bezemisných autobusov.