Po minuloročnej premiére sa Mercedes-Benz eActros 600 dostáva už aj do reálneho testovania u zákazníkov. Jedným z nich je spoločnosť Autobahn GmbH, firma vlastnená nemeckou federálnou vládou, ktorá sa stará o diaľnice.
Tá skúšala batériový elektrický eActros 600 v náročných zimných podmienkach na začiatku februára. Autobahn GmbH použila prototyp elektrického nákladného vozidla na úseku diaľnice A2 medzi Hammom a Bielefeldom spolu s návesom Epoke.
Špeciálny ťahač aj náves
Ako preventívne opatrenie pred zamŕzaním povrchu vozovky a vytváraním ľadovej pokrývky sa používal roztok vody so soľou, ekologickejšia alternatíva k bežnej cestnej soli. Špeciálny náves umožňuje rozprašovanie roztoku v rýchlosti až 80 km/h a na šírku 12 metrov. Náves je poháňaný nezávisle od ťahača, svojou zadnou nápravou.
Rozprašovač roztoku je ovládaný bezdrôtovo prostredníctvom rádiového diaľkového ovládania. Testovanie ukázalo, že preventívne rozprašovanie roztoku v zimnej údržbe môže byť vykonávané aj s elektrickými nákladnými vozidlami.
Sériová výroba má začať na jeseň
eActros 600 pre diaľkovú dopravu oslávil svoju svetovú premiéru v októbri 2023. Začiatok sériovej výroby je naplánovaný na koniec roku 2024. Vysoká kapacita batérie viac ako 600 kilowatthodín, z čoho bolo odvodené aj označenie 600, a nová elektrická hnacia náprava vyvinutá interne Mercedesom, umožňujú elektrickému nákladnému vozidlu podľa výrobcu dosiahnuť dojazd 500 kilometrov bez potreby nabíjania.
Emisná stopa eActros 600 závisí predovšetkým od mixu elektrickej energie použitej na prevádzku. S aktuálnym európskym energetickým mixom dosahuje eActros 600 úsporu CO2 okolo 40 % v porovnaní s porovnateľným dieselovým Actrosom, pri použití plne obnoviteľných zdrojov energie stúpa úspora na viac ako 80 % počas celého životného cyklu produktu, teda 10 rokov od ťažby surovín.
To zodpovedá úspore okolo 370 až 775 ton CO2. eActros 600 tak dokáže kompenzovať vyššiu CO2 stopu z výroby kvôli svojim batériám už v druhom alebo prvom roku prevádzky v diaľkovej doprave.