Napriek tomu, že Poľsko má najväčší vozový park ťažkých nákladných vozidiel v Európskej únii, počet registrácií elektrických nákladných vozidiel zaostáva za očakávaniami.
V roku 2024 sa Poľsko umiestnilo až na desiatom mieste medzi členskými štátmi EÚ v počte registrácii elektrických nákladných vozidiel. V súčasnosti je v celom Poľsku len približne sto elektrických kamiónov, čo je štvrtina v porovnaní so Španielskom, sedmina oproti Holandsku a menej ako 3 % z počtu registrovaných elektrických nákladných vozidiel v Nemecku, píše taliansky portál TrasportEuropa.
Poľský program podpory elektromobility
Aby Poľsko znížilo tento rozdiel a udržalo si svoju vedúcu pozíciu v doprave, ktorá predstavuje 6 až 7 % HDP, vláda spustila rozsiahly program stimulov na podporu elektrifikácie nákladnej dopravy. Program v hodnote 480 mil. eur je súčasťou širšej iniciatívy zahŕňajúcej až 1,4 miliardy eur na dotácie pre nabíjacie stanice, infraštruktúru a rozvoj energetickej siete, financovanej Európskou investičnou bankou (EIB).
Program oznámil námestník ministra pre klímu a životné prostredie, pričom dopravcovia môžu podávať žiadosti od druhej polovice marca 2025. Dotácie sú dostupné pre vozidlá kategórie N2 (s celkovou hmotnosťou od 3,5 a 12 ton) a N3 (s celkovou hmotnosťou nad 12 ton) a môžu byť použité aj na obstaranie prostredníctvom lízingu.

Aká bude výška dotácie?
Celková výška podpory pre jednotlivé spoločnosti závisí od kategórie a ceny zakúpeného vozidla, ako aj od veľkosti vozového parku, pričom malé a stredné podniky sú zvýhodnené. V optimálnom prípade môže dotácia dosiahnuť až 180 000 eur na jedno vozidlo.
Vzhľadom na to, že elektrický kamión aktuálne stojí približne 300 000 eur, štátna podpora by mohla znížiť jeho cenu na približne 120 000 eur, čím by sa cenovo vyrovnal dobre vybavenému dieselovému nákladnému vozidlu.
Okrem dotácií na vozidlá EIB vyčlenila 465 miliónov eur na výstavbu verejných nabíjacích staníc pre ťažkú dopravu. Z toho je 80 % financovania bude určených na nabíjacie stanice pozdĺž transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) a 20 % pôjde na nabíjacie huby v logistických centrách a intermodálnych termináloch.

Finančné prostriedky budú dostupné do roku 2029 a budú prideľované prostredníctvom súťažných výziev, pričom hodnotiacimi kritériami budú efektívnosť projektov, čas realizácie a materiálová efektivita.
Ekonomický dopad a nové pracovné miesta
Sektor dopravy v Poľsku zamestnáva približne 750 000 ľudí, pričom sa očakáva, že tieto investície vytvoria až 10 000 nových pracovných miest do roku 2030. Rastúci počet elektrických kamiónov by mohol podporiť výrobu elektrických vozidiel a batérií, zrýchliť digitalizáciu a vývoj softvéru na správu flotíl a zvýšiť dopyt po pracovnej sile v energetickej infraštruktúre.
Poľská vláda a EIB si kladú za cieľ vyvolať širší efekt, ktorý podporí inovácie v automobilovom, technologickom a energetickom sektore, so silným dôrazom na obnoviteľné zdroje energie. Týmto spôsobom sa Poľsko môže stať hlavným centrom elektrifikácie dopravy v EÚ, čím priláka ďalšie investície, vytvorí vysokokvalifikované pracovné miesta a urýchli prechod na zelenú ekonomiku.