„Keby nebolo kolegov vodičov, ťažko by bola DB Schenker takto úspešná firma,“ hovorí Daniel Dobrovič, marketingový manažér a hovorca poprednej prepravnej spoločnosti DB Schenker Slovensko.
Nemecká spoločnosť v rámci európskej distribučnej siete aktuálne zamestnáva vyše 25 tisíc profesionálnych vodičov, ktorí na vlastnú päsť urobia stovky rozhodnutí každý deň. Pred Vianocami, kedy štandardne prichádza najväčší nápor, sa nemecká firma rozhodla poukázať na to, akí dôležití sú vodiči a vodičky pre fungujúcu dopravu a logistiku.
Práca vodiča rozvozového vozidla si vyžaduje veľkú mieru zodpovednosti, presnosti aj schopnosť riešiť neočakávané situácie. Každý, kto má skúsenosti s dopravou vie, že bez týchto vlastností by distribúcia tovaru a logistika nemohli efektívne fungovať. Kvalitní vodiči nákladných vozidiel sú kľúčovými postavami pri bezpečnej a efektívnej cestnej preprave.
Ich povinnosti sú síce upravené zákonmi a pravidlami cestnej premávky, no okrem toho na seba preberajú aj zodpovednosť navyše. Riadia totiž nákladné vozidlo, ktorého hmotnosť často presahuje desiatky ton a denne čelia rozhodnutiam, ktoré musia zohľadniť aktuálnu situáciu na cestách, nečakané zmeny počasia či dopravné zápchy, no výnimkou nie sú ani technické problémy na vozidle.
Zodpovednosť na prvom mieste
Každý vodič zodpovedá za technický stav vozidla a je povinný ho pred každou jazdou skontrolovať, aby sa predišlo možným nehodám. Rovnako je vodič zodpovedný za to, aby bol tovar pri prevoze efektívne a bezpečne uložený a čo je najdôležitejšie, zabezpečený proti pohybu.
Dôsledné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky je pre profesionálnych vodičov základným atribútom. Platí to o to viac, že nákladné vozidlá sú veľké a ťažké a tým pádom pre ostatných účastníkov cestnej premávky rizikovejšie. Profesionálny vodič musí okrem pozornosti na to, čo sa deje okolo vozidla a na ceste, dávať pozor aj na dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti, dopravných značiek a svetelnej signalizácie, správne používanie jazdných pruhov či poskytovanie prednosti v jazde tam, kde je to potrebné.
„Spoločnosť DB Schenker dbá na to aby boli všetci jej vodiči správne vyškolení a uvedomovali si dôležitosť racionálnej jazdy. Pravidelne prechádzajú odbornými školeniami zameranými na bezpečnú a úspornú jazdu a samozrejme aj na nové zákonné ustanovenia pravidiel cestnej premávky,“ uvádza Daniel Dobrovič.
V dnešnej dobe zameranej na ekológiu a udržateĺnosť sa od vodičov vyžaduje, aby sa správali zodpovedne aj voči životnému prostrediu. Žiada sa od nich úsporný štýl jazdy a vypínanie motora keď stoja a čakajú na vyloženie tovaru, ale aj správna likvidácia odpadu z vozidla.
Typický deň na cestách
Doručovanie zásielok nie je len o prevoze z bodu A do bodu B. Je to cesta plná výziev, zodpovednosti a nečakaných situácií, ktoré robia z vodiča kľúčového hráča logistického sveta. Vodiči sú tvárou spoločnosti, ktorá zákazníkom doručuje tovar, dôveru a spoľahlivosť. Ich povinnosti presahujú klasické riadenie vozidla – musia zvládnuť presné plánovanie, dôslednú kontrolu technického stavu, bezpečné uloženie nákladu a efektívnu komunikáciu so zákazníkmi. Ich práca začína ďaleko pred štartom motora. Každé ráno kontrolujú pneumatiky, brzdy, svetlá a zabezpečenie nákladu. Len tak môžu vyraziť na cestu.
Ráno vodič prichádza na logistické centrum alebo sklad, kde preberá potrebnú dokumentáciu o zásielkach a kontroluje stav svojho vozidla. Pred jazdou vykonáva povinnú kontrolu technického stavu, vrátane pneumatík, svetiel a brzdového systému. Po načítaní tovaru starostlivo skontroluje jeho zabezpečenie, aby predišiel poškodeniu pri preprave.
Po odjazde sa riadi presným harmonogramom a trasou, ktorú mu poskytol dispečing. Počas jazdy musí vodič dodržiavať dopravné predpisy, optimalizovať čas a reagovať na nečakané situácie, ako sú dopravné zápchy alebo zmeny počasia. Pri každom mieste vykládky komunikuje so zákazníkmi, odovzdáva potrebnú dokumentáciu a pomáha s vykladaním tovaru. Jeho úlohou je tiež zaistiť, aby bol dodaný tovar v bezchybnom stave.
Počas dňa má vodič plánované prestávky na odpočinok a jedlo. Pauzy sú nevyhnutné pre regeneráciu a dodržiavanie predpisov o maximálnom čase jazdy. Po dokončení všetkých dodávok sa vodič vracia na základňu. Niekedy ho čaká ďalšie nakladanie tovaru na nasledujúci deň. Po návrate je povinný odovzdať dokumentáciu a zaznamenať všetky problémy alebo poruchy, ktoré sa počas dňa vyskytli.
„Vodiči nákladnej kamiónovej dopravy a rozvozových nákladných vozidiel pracujú pod veľkým tlakom. Na jednej strane musia zásielky doviesť do ich cieľa čo najrýchlejšie, na strane druhej musia myslieť na všetky drobné úkony a rutiny, ktoré zdanlivo s doručovaním nesúvisia ale bez týchto drobností by mohli ohroziť seba ako i ostatných účastníkov v cestnej premávke. Vodiči trávia za volantom na cestách dlhé hodiny kým doručia zásielky tam, kde je to potrebné. Zákazníci od nich vyžadujú aby boli vždy ústretoví, usmiati a profesionálni. Nie vždy je to jednoduché, lebo aj vodiči majú svoje dni. Napriek tomu sa vždy snažia našim zákazníkom poskytovať dokonalý servis tak ako ho zákazníci očakávajú a najmä doručiť tovar bez poškodení včas. Povedal by som, že prácu vodiča môžeme, bez okolkov, nazvať poslaním,“ uzatvára Daniel Dobrovič.