Nový elektrický ťahač Scania 40 R má za sebou prvé slovenské zákaznícke testy. Vo svojej flotile ho vyskúšali dopravné spoločosti METRANS a AB-SPED, ktoré spolu najazdili cez 2 000 kilometrov.
Scania podľa výsledkov testov tvrdí, že 30-tonová súprava prejde na jedno nabitie približne 430 kilometrov. Spotreba elektrickej energie v testoch bola 106 kWh/100 km. Spokojnosť vyjadrili aj vodiči.
Scania 40 R splnila očakávania
V METRANS-e boli s elektrickým ťahačom spokojní vodič aj manažér cestnej dopravy. Podľa vodiča mala elektrická súprava výbornú jazdnú dynamiku a páčila sa mu aj rýchlosť mobilnej nabíjacej stanice Kempower, ktorú Scania zapožičala spolu s vozidlom. Vodič mohol stav nabíjania sledovať online, stačilo na to nasnímať QR kód.
Manažér cestnej dopravy METRANS-u Peter Lanka hovorí, že kombinovaná preprava by mala vždy prebiehať v okruhu 150 kilometrov od terminálu. „Preto potrebujeme dojazd približne 300 kilometrov na jedno nabitie. Scania nás presvedčila, že túto úlohu zvládne. Požadovaný dojazd bez problémov prekročila a s 30-tonovou súpravou dokázala prejsť 440 km bez nabíjania. Počas testu sme ho používali len na rannú prepravu, ale vieme, že by sme ho mohli bez váhania nasadiť do prevádzky aj popoludní,“ vysvetľuje Lanka.
Spokojnosť aj v AB-SPED
Scania 40 R sa ukázala v prevádzke aj v spoločnosti AB-SPED. Na testovaných tratiach ťahala 32 t súpravu a dosiahla spotrebu približne 108 kWh/100 km. Dojazd tak dosiahol viac ako 430 km. „Scania 40 R nás hneď prvý deň presvedčila, že zvládne takmer 400 km so 40 t súpravou na našej trase medzi Galantou a Ilavou,“ hovorí majiteľ spoločnosti Anton Bolega.
Jeho názor má o to vyššiu váhu, že väčšinu testovacích kilometrov odjazdil sám. „Vozidlo sme vyskúšali aj na rýchlonabíjacej stanici a vieme, že pri našej spotrebe dokážeme nabiť 300 km dojazdu za 60 minút. Aj na diaľniciach zostáva spotreba v rozumných hodnotách okolo 112 kWh/100 km, a to aj napriek silnému vetru a pneumatikám s vyšším valivým odporom,“ približuje Anton Bolega.
Ocenili aj detaily
Okrem plynulého a tichého rozjazdu, odhlučnenia kabíny a plynule radiacej prevodovky zástupcovia z AB-SPED ocenili aj detaily, ktoré zlepšujú zžitie sa s vozidlom. Ide napríklad o riešenie ovládania rekuperácie sa ovláda rovnakou páčkou ako retardér dieselových vozidiel a že palubný počítač sám prepočítava dojazd po pripojení prívesu.
„Sme nadšení, že prvé testy ukázali, že naše riešenie funguje. Kombinácia úsporného ťahača a kvalitných nabíjacích staníc je kľúčom na ceste k elektrifikovanej budúcnosti,“ hovorí Lukáš Martinů, manažér predaja E-Mobility v spoločnosti Scania CER.
Scania 40 R pre regionálnu dopravu
Scania ponúka svoje elektrické vozidlá pre regionálnu dopravu s niekoľkými rôznymi typmi pohonného ústrojenstva. Testovaný ťahač využíva pohonnú jednotku s označením CM3-6, ktorá kombinuje tri elektromotory so šesťstupňovou bezspojkovou plne automatickou prevodovkou. Táto pohonná jednotka ponúka dve výkonové verzie: 40 s výkonom 400 kW/2 800 Nm a 45 s výkonom 450 kW/3 500 Nm.
Batérie majú články vyrobené spoločnosťou Northvolt, s nízkou uhlíkovou stopou. Ponúkajú celkovú kapacitu 624 kWh. Podľa požiadaviek zákazníka a podmienok jeho prevádzky je na výber 75, resp. 83 % užitočnej kapacity. V prípade testovacieho vozidla bolo toto tzv. SoC okno nastavené na 75 %, t. j. 468 kWh. To podľa Scanie umožňuje dojazd 350 km so 40 t súpravou.
Vysoký nabíjací výkon
Batérie je možné nabíjať výkonom 375 kW, pomocou štandardného konektora CCS. Úplne vybitú batériu možno pri tomto výkone nabiť za 85 minút. V budúcnosti je elektrická Scania pripravená aj na inštaláciu nabíjacieho štandardu MCS s niekoľkonásobne vyšším výkonom.
Vozidlá sú k dispozícii v rôznych konfiguráciách. Pre regionálnu prepravu sú predovšetkým určené ťahače 4×2 a trojnápravové podvozky 6×2 *4 a kabíny radu R a S, vhodné aj na prespatie. Okrem vozidiel Scania ponúka aj kompletnú paletu služieb okolo nich, vrátane návrhu, inštalácie a prevádzky nabíjacej infraštruktúry.
V prípade testu mohli spoločnosti využiť mobilnú nabíjaciu stanicu Kempower s výkonom 40 kW, k dispozícii sú však takisto komplexné riešenia s vyššími výkonmi. Dostupný je aj softvér so vzdialeným prístupom a možnosťou regulácie nabíjacieho výkonu podľa aktuálnych potrieb a rezervovaného príkonu.