1.4 C
Bratislava
sobota, 23 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Ďalší praktický príklad ukazuje, prečo sa dlhé súpravy vyplatia

Holandský dopravca Hartman Expeditie spolu so svojou dcérskou spoločnosťou JP Vis & Zn nedávno zaviedol používanie súprav Super Eco Combi pre svoje prepravné operácie vo Švédsku.

Spoločnosť si podľa dosotupných informácií zaobstarala štyri ťahače Scania 660 S 6×4, štyri prívesy Ekeri, štyri prívesy Narko a návesy dodané spoločnosťou Schmitz Cargobull. Táto zmena smerom k dlhším súpravám je v súlade s iniciatívami Hartman Expeditie v oblasti udržateľnosti.

Príklad toho, ako sa to dá

Spoločnosť v súčasnosti využíva elektrické chladenie v doprave, palivá HVO a LNG a súpravy Eco Combi. Navyše sa spolieha na železničnú dopravu pre časovo nekritickú prepravu. Väčšina jej prepráv však zahŕňa čerstvú zeleninu, ovocie a kvety, ktoré vyžadujú rýchlu prepravu. Zavedenie Super Eco Combinations umožňuje efektívnejšie a ekologickejšie prepravné operácie.

Foto: Hartman Expeditie

Super Eco kombinácie sú dlhé 34,50 metra a vážia celkovo 74 ton. Švédska legislatíva povoľuje používanie takýchto kombinácií. Aby spoločnosť Hartman Expeditie splnila platné predpisy, využíva ťahače 6×4, spolu s prívesmi s riadenou prednou nápravou, aby splnili požiadavky na obratnosť. Prívesy Ekeri a Narko, špeciálne navrhnuté na tento účel, majú závesné spojky (tzv. dolly) pre návesy od firmy Schmitz Cargobull.

Švédsko a Fínsko ukazujú cestu

Hartman Expeditie založila švédsku dcérsku spoločnosť Hartman Sverige AB, ktorá zamestnáva švédskych vodičov pre tieto kombinácie. Nákladné vozidlá sú zostavované v Malmö, okamžite po príchode trajektom z Nemecka. Spoločnosť prevádzkuje Super Eco Combination súpravy prvé týždne a počiatočné výsledky vyzerajú sľubne – naznačujú zvýšenie efektívnosti dopravy a zníženie environmentálneho dopadu.

Švédsko sa riadi príkladom Fínska, ktoré umožňuje Super Eco Combi súpravy na svojich cestách od roku 2019. Fínsko už skôr uviedlo, že používanie týchto súprav viedlo k zníženiu emisií a zlepšeniu bezpečnosti na cestách.

Prechod na dlhšie nákladné vozidlá vo Švédsku vychádza z úsilia zlepšiť efektívnosť dopravy a znížiť environmentálny dopad. Od 1. decembra 2023 Švédska dopravná správa otvorila svoju cestnú sieť pre nákladné vozidlá s dĺžkou až 34,5 metra. Očakáva sa, že táto zmena zníži emisie z ťažkých nákladných vozidiel o 4 až 6 % a zníži náklady na prepravu, čím sa zvýši konkurencieschopnosť firiem.

Výhodou dlhších nákladných vozidiel je, že na prepravu rovnakého množstva tovaru je potrebných menej vozidiel, uvádza Švédska dopravná správa. Podľa ich výpočtov to znamená, že emisie z ťažkých nákladných vozidiel môžu byť nižšie o 4 až 6 %.

Nové predpisy, platné od 1. decembra 2023, otvorili približne 590 kilometrov štátnych ciest, vrátane hlavnej cestnej siete s dĺžkou asi 450 kilometrov a 140 kilometrov štátnych spojovacích ciest. Tieto trasy boli identifikované v spolupráci so 160 dotknutými obcami.

Obavy z väčších vzdialeností potrebných na predbiehanie takýchto dlhých súprav, boli riešené prostredníctvom štúdií, ktoré nezistili významné zvýšenie rizika bezpečnosti na cestách. Švédska dopravná správa vyvinula technické predpisy na zabezpečenie bezpečnosti na cestách a kompatibility s určenou cestnou sieťou.

Aktuálne
Prečítajte si aj