Nákladný automobil spoločnosti Daimler Truck prekonal rekord v dojazde na vodíkový pohon. Jedná sa o nedávno vyvinutý prototyp, ktorý dokáže prejsť viac ako 1000 kilometrov na jednu nádrž paliva.
Palivové články sú metódou voľby pre elektrifikáciu diaľkovej cestnej dopravy. Mercedes-Benz prekonal vzdialenosť 1 047 kilometrov s nádržou kvapalného vodíka s prototypom nákladného vozidla GenH2 schváleného pre verejnú premávku. Nákladné auto s maximálnou hmotnosťou 40 ton bolo pri teste plne naložené a počas testu absolvovalo trasu z centra služieb zákazníkom vo Wörth am Rhein ktorú zakončilo v Berlíne.
Nový rekord pre Daimler Truck
Vodík dodávaný spoločnosťou Air Liquide bol vyrobený z biometánu. Pri tankovaní sa do dvoch 40 kilových nádrží namontovaných na boku podvozku plnil kvapalný vodík s teplotou -253 stupňov Celzia. Vďaka obzvlášť dobrej izolácii nádrží vozidiel môže byť vodík udržiavaný na rovnakej teplote dostatočne dlhý čas bez potreby aktívneho chladenia.
Pri vývoji pohonov na báze vodíka uprednostňuje značka z dlhodobého hľadiska tekutý vodík. V tomto stave agregácie má zdroj energie v porovnaní s plynným vodíkom výrazne vyššiu hustotu energie z hľadiska objemu. To znamená, že možno prepraviť viac vodíka, čím sa výrazne zvýši dojazd a vozidlo bude mať výkon porovnateľný s bežným naftovým nákladným vozidlom. Mercedes uvádza, že vozidlo by malo byť pripravené na sériovú výrobu do roku 2030.
Tri roky výskumu vodíka
Výskumu využitia vodíka v komerčnej doprave sa nemecký výrobca začal venovať 16. septembra 2020, kedy generálny riaditeľ spoločnosti Martin Daum verejne oznámil záväzok investovať do tejto technológie a odhalil koncept vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck Concept. Krátko po tom nasledovalo založenie joint-venture spoločnosti cellcentric, ktorú Daimler Truck založil spoločne s Volvo Group. Prvé prototypy vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck sa začali testovať v roku 2021, v najbližších rokoch sa očakáva ich testovanie zákazníkmi. Mercedes-Benz GenH2 Truck má prísť na trh v druhej polovici tejto dekády.