Prvé európske parkovisko s certifikáciou Dekra Platinum bolo otvorené v Rumunsku. Informovala o tom Medzinárodná únia cestnej dopravy (IRU), ktorá vyvíjala úsilie na zabezpečenie financovania pre takéto zariadenia.
Novootvorené parkovisko sa nachádza pri výjazde Orțișoara/Seceani na diaľnici A1 v okrese Timiș v Rumunsku, neďaleko hraníc s Maďarskom. Táto lokalita je kľúčová pre medzinárodnú dopravu a poskytuje výhodnú zastávku pre vodičov na dôležitom koridore. Parkovisko bolo zriadené s podporou členov IRU, konkrétne Národnej únie cestných dopravcov z Rumunska (UNTRR).
Investícia a financovanie
IRU vo svojej správe napísala, že úspešne zabezpečila 750 miliónov eur z rozpočtu EÚ na výstavbu a modernizáciu bezpečných a zabezpečených parkovacích oblastí. Táto suma umožnila investíciu do prvého parkoviska v Európe s certifikáciou Dekra Platinum.
Vytvorenie siete bezpečných a zabezpečených parkovísk naprieč Európou prispieva k prosperujúcemu dopravnému sektoru a zlepšuje pracovné podmienky vodičov, čím sa zvyšuje aj bezpečnosť na cestách.
Kľúčové vlastnosti nového parkoviska
- 24/7 bezpečnosť: Celé parkovisko je neustále monitorované školeným personálom a je vybavené 160 kamerami, ktoré poskytujú komplexný video dohľad s rozpoznávaním evidenčných čísel vozidiel.
- 86 miest: Parkovisko ponúka 86 parkovacích miest, z toho 13 pre chladiarenské vozidlá, vybavených trojfázovými zásuvkami pre chladiarenské jednotky.
- Vybavenie: Vodiči majú k dispozícii toalety, sprchy, práčky a sušičky, reštauráciu a obchod.
- Záväzok k udržateľnosti: Parkovisko využíva elektrinu z veterných elektrární.
- Nabíjacie stanice: Mimo zabezpečenej oblasti sú k dispozícii dve nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá s kapacitou 185 kW (každá).
- Najvyššie štandardy: Certifikácia Dekra Platinum zaručuje, že parkovisko spĺňa prísne európske bezpečnostné normy stanovené pravidlami EÚ.
Parkovanie kamiónov je problém
Nedostatok bezpečných a zabezpečených parkovísk pre nákladné vozidlá v Európe je veľkým problémom. Podľa štúdie Európskej komisie z roku 2019 je v EÚ k dispozícii 300 000 parkovacích miest, pričom chýba 100 000 miest, aby sa pokryla celková potreba. Len 7 000 miest, teda menej ako 3 % existujúcich parkovacích miest v EÚ, sa nachádza v certifikovaných bezpečných a zabezpečených oblastiach.
Komisia teraz aktualizuje svoju štúdiu z roku 2019. V roku 2022 uvoľnila únia 750 miliónov EUR na výstavbu SSTPA, rozdelených rovnomerne na tri roky. Nedávno informovala, že uvoľní dodtaočných 60 mil. eur.
Pomohla nová výzva
Najnovšia výzva na predkladanie návrhov podľa IRU priniesla výrazné zlepšenie podmienok oprávnenosti, čo viedlo k flexibilnejšej výzve na financovanie bezpečných a zabezpečených parkovísk v celej EÚ.
Financovanie pokrýva rozvoj nových zabezpečených parkovacích oblastí, modernizáciu existujúcich a úsilie o zlepšenie šírenia informácií o parkovaní, vrátane dostupnosti, umiestnenia a cien parkovacích miest.
Keďže rozpočet sa končí v roku 2024, s poslednou výzvou plánovanou na túto jeseň, IRU vyjadrila nádej, že nové politické vedenie EÚ zabezpečí pokračovanie financovania tejto dôležitej oblasti pre blaho vodičov. Nedostatok vodičov je podľa IRU chronickým problémom v sektore cestnej dopravy. Zlepšovanie pracovných a odpočinkových podmienok je preto kľúčom k udržaniu a prilákaniu väčšieho počtu vodičov.