3.5 C
Bratislava
sobota, 23 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Elektrifikácia nemusí byť jedinou zelenou cestou, myslia si odborníci

Na Slovensku by mali postupne pribúdať nabíjacie stanice pre elektrické kamióny, „električky“ ale nemusia byť jedinou cestou ako znižovať CO2 v nákladnej doprave. 

Slovensko by v rámci prechodu ku klimaticky neutrálnej Európe malo do roku 2028 rozšíriť nabíjacie huby aj pre kamióny a autobusy. Kým časť odborníkov vidí elektrický pohon v nákladnej doprave ako životaschopnú ekologickú alternatívu, nie všetci tento názor plne zdieľajú. Stále viac sa diskutuje o alternatívach, ktorými sú syntetické palivo HVO100 aj využívanie väčších súprav, ktoré dokážu ušetriť približne 61 % emisií CO2 a ekvivalentov (CO2e) na paletu. 

Plány EÚ a realita budovania nabíjačiek

Európska únia (EÚ) schválila v apríli tohto roka nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR). Toto anriadenie predpokladá, že nabíjacie stanice pre nákladné vozidlá a autobusy by mali byť rozmiestnené každých 120 km. Nachádzať sa majú na polovici hlavných ciest EÚ do roku 2028 a majú mať výkon od 1 400 kW do 2 800 kW, v závislosti od typu komunikácie.

Raben Group výsledky 2023
Foto: Raben Group

„Musíme dekarbonizovať sektor dopravy, ktorý je stále zodpovedný za veľkú časť emisií. Alternatívne a udržateľné palivá a nasadenie správnej infraštruktúry sú kľúčové pri prechode ku klimaticky neutrálnej Európe,“ uviedol vtedajší spravodajca EP Ismail Ertug z Progresívnej aliancie socialistov a demokratov (S&D). 

Elektrifikácia nákladnej dopravy na Slovensku

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) takisto vyvíja tlak na čo najskoršiu výstavbu nabíjačiek pre elektrické kamióny. Podľa SEVA ale nejde o dôležitú tému len z pohľadu plnenia cieľov EÚ. V hre je aj konkurencieschopnosť slovenských dopravcov.

„Niektoré krajiny už majú plán, ako podmienky vyplývajúce z nariadenia zabezpečiť nielen pre osobné, ale aj pre ťažké úžitkové vozidlá. Môžeme sa inšpirovať napríklad v Nemecku alebo aj v susednom Poľsku, ktoré sa o osud ‚svojich‘ kamionistov chystá naozaj príkladne postarať,“ hovorí riaditeľ SEVA Patrik Križanský. 

Nabíjacia stanica pre kamióny v Empark Trnava
Foto: ZSE Drive

Slovensko otvorilo svoju prvú nabíjačku určenú pre nákladné vozidlá v máji tohto roku. „Ide o prvú 400 kW nabíjaciu stanicu, aktuálne najvýkonnejšiu na Slovensku. Čo znamená v prípade kamiónovej dopravy nabitie kamiónu so štandardnou hmotnosťou na 300-kilometrovú jazdu za 45 minút,“ priblížil Rastislav Žembery zo ZSE Drive. Žembery dodáva, že elektrický kamion je možné s obmedzeniami nabiť aj inde, no daňou za to je komplikované parkovanie pre kamionistu, pretože ostatné nabíjacie body sú koncipované pre osobné vozidlá. 

Podľa analýzy SEVA by sa mali ďalšie nabíjacie body pre elektrické nákladné vozidlá ďalej vybudovať v Bratislave s celkovým výkonom 2 800 KW a minimálne dva s výkonom aspoň 350 kW. Ďalími lokalitami by mali byť obojsmerné nabíjacie body diaľnici D1 v Turanoch, v lokalitách Svit a Kriváň aj v Košiciach. 

Netreba odpisovať alternatívy

Na májovej konferencií v susednom Česku sa odborníci z dopravy a logistiky zhodli, že doterajší potenciál elektrifikovaných nákladných vozidiel zrejme nebude na dlhšie trasy v dohľadnej dobe stačiť. Pre ekologickejšiu prevádzku sa prepravcovi oplatí používať syntetické palivo HVO100. „Elektrifikácia kamiónov môže naraziť na rôzne bariéry ako napr. nedostatočnú infraštruktúru nabíjacích bodov a krátky dojazd. Zároveň je potrebné dodať, že v porovnaní s kamiónmi na spaľovací motor sú omnoho drahšie,“ povedal na Konferencii o udržateľnosti v logistike v Rokycanoch generálny riaditeľ Raben Logistics Slovakia Jakub Trnka. 

Čerpanie HVO100 do kamióna
Foto: Eurowag

Elektrifikované vozidlá už dlhodobo nachádzajú využitie v intralogistike a sú vhodné aj pre mestskú logistiku či dopravu na menšie vzdialenosti. Závery o elektromobilite potvrdili aj profesori Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident českej logistickej asociácie Václav Cempírek. „Plánovanie trás, vyťaženie prepravných prostriedkov alebo takzvaný eko-driving sú spôsoby, ako efektívne znižovať CO2e. Treba viac školiť vodičov a viesť ich k úspornej prevádzke,“ povedal profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.

Ďalšou alternatívou pre nákladnú dopravu je vodík, no tomu chýba dostatok elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, ktorá je potrebná pri výrobe tzv. zeleného vodíka. „Ja osobne si myslím, že vodík by bol ideálny, pokiaľ  by sme zohnali dostatok ekologickej elektrickej energie. Spotreba elektriny je vysoká, ale odpad nulový. Nákladné auto má vodíkové články, ktoré si vyrobia z vodíku elektrinu a z kamiónu sa stane takpovediac ‚elektro-kamión‘,“ vysvetľuje profesor Ivan Gros z Vysokej školy logistiky.  

eActros 600 prejde 13 000 kilometrov po Európe
Foto: Mercedes-Benz Trucks

Menej emisií na odvezenú paletu 

Súčasťou rokycanskej konferencie bola aj prípadová štúdia, ktorá poukázala aj na iné spôsoby znižovania CO2e, ktoré sa nezaoberajú alternatívnymi palivami. Ako modelový príklad poslúžilo nákladné auto cityliner, ktoré odvezie 27 paliet a v porovnaní s bežným 18-paletovým nákladným autom ušetrí 35 % CO2e. Oproti dodávke je to až 63 % CO2e na odvezenú paletu.

Takzvaný road train alebo dvojitý náves je zase vďaka svojej kapacite až o 61 % úspornejší v CO2e na odvezenú paletu v porovnaní s bežným návesom. „Strach z veľkých nákladných áut je neoprávnený, naopak sú ekologickejšie. Cityliner so zadnou natáčacou osou lepšie prejde mestskou zástavbou, a nahradí tak napríklad päť dodávok! Znižujú sa tým ako emisie, tak aj riziko vzniku dopravných kolízií a zdržaní v úsekoch častých kolón,“ dodal Trnka.

Dobré skúsenosti s využitím väčších nákladných vozidiel a kamiónov s dvojitým návesom majú v Holandsku. Potrebná je ale adekvátna infraštruktúra, pretože prejazd v niektorých úsekoch môže byť problematický. „Road train máme v Holandsku 20 rokov a nemáme s ním spojené žiadne problémy. Tieto kamióny dokážu prechádzať relatívne v pohode naprieč Holandskom. Je to aj dôsledok kooperácie s politikmi, ktorí zabezpečili prijateľnú infraštruktúru,“ vysvetľuje Ewald Raben, CEO Raben Group. 

Aktuálne
Prečítajte si aj