Koncom decembra pokračovali na území budúceho priemyselného parku vo Valalikoch pri Košiciach úvodné prípravné práce. Počas uplynulých mesiacov išlo najmä o archeologické prieskumy a skrývku ornice na ploche 89 hektárov. Týmto aktivitám predchádzali skôr realizované pedologické a dendrologické, radónové, geofyzikálne a pyrotechnické prieskumy spolu s vysporiadaním pozemkov.
Prvým a najvýznamnejším výrobným závodom ,ktorý bude mať sídlo v Industrial Parku vo Valalikoch je automobilka Volvo. Tento hlavný strategický investor vytvorí v regióne približne 12 tisíc a v priľahlom subdodávateľskom parku ďalších 4 tisíc pracovných miest. Nábor a príprava budúcich zamestnancov sú plánované na rok 2025. Výroba sa má spustiť v roku 2026.
„Pripravované územie je potrebné vnímať v globálnom kontexte a rozsahu niekoľkých desaťročí. Sledovali sme a dlhodobo vyhodnocovali aktuálne zaťaženia komunikácií v regióne aj požiadavky na infraštruktúru – vodovodné prípojky, kanalizáciu, cyklistické cesty, protihlukové bariéry. Čísla sa dopĺňajú o kapacitné požiadavky investorov v našom strategickom území, meste a celom regióne Košice tak, aby sa zohľadnili všetky požiadavky na vybudovanie potrebnej dopravnej infraštruktúry a potrebných sietí. A to nielen pre investorov, ale najmä pre okolité obce, mesto Košice a celý región. Pripravujeme ho v súlade s politikou a štandardmi spoločnosti Volvo a požiadavkami na prestížnu a unikátnu výrobu elektromobilov. Sústreďujeme sa na dlhodobú udržateľnosť a strategicky tak uvažujeme aj pri plánovaní infraštruktúry- Množstvo opatrení na ochranu životného prostredia a náhradných opatrení tam, kde ku zásahu do životného prostredia musí prísť, je dôkazom, že svoj záväzok berieme veľmi vážne.“ hovorí Miloš Durec, riaditeľ Valaliky Industrial Park.
Po dokončení realizácie dopravného prieskumu, ktorý skúmal intenzitu dopravy v súvislosti s priemyselným parkom aj v regióne a meste Košice, sa momentálne uvažuje o rôznych riešeniach dopravy. Hlavným cieľom je, aby park výraznejšie pomohol regiónu a mestu. Podľa investora je kľúčové, aby bola doprava vyriešená funkčne a aby sa ľudia jednoducho dostali do práce. Uvedená štúdia skúmala dopravné zaťaženie až do roku 2040.
Predpokladanému počtu pracovných miest a produkcii nových závodov sa prispôsobuje najmä dopravná infraštruktúra a vodné hospodárstvo. Na základe dopravných štúdií budú vybudované obchvaty mestskej časti Košice – Šebastovce a obcí Valaliky, Geča a Čaňa, ktoré významným spôsobom prispejú k odbremeneniu dopravy v nich. V tejto lokalite a jej okolí sapredpokladá vybudovanie približne 14,5 kilometrov nových ciest, ďalších 7 kilometrov ciest čaká rekonštrukcia a rozširovanie. Počíta sa tiež s prímestskou vlakovou dopravou, ktorá bude schopná napojiť a obslúžiť širší región či dokonca zahraničné lokality. Prestupné terminály majú podľa projektu vzniknúť v Košiciach a v obciach Valaliky, Haniska a Geča.
Pri obci Valaliky sa počíta s vybudovaním terminálu integrovanej osobnej dopravy (TIOP). Obyvateľom okolitých obcí a zamestnancom strategického parku má pomôcť pohodlnejšie a efektívnejšie využívať pohodlnejšie hromadnú dopravu. V blízkosti priemyselného parku bude vybudovaných približne 11 kilometrov cyklotrás, ktoré uľahčia nielen dochádzanie do práce z okolitých obcí, ale budú slúžiť aj pre rekreačné využitie. Zelený pás bude plniť predovšetkým izolačnú funkciu, prispeje však aj k skvalitneniu životného prostredia. Novou výsadbou zelene bude kompenzovaný výrub drevín v strategickom parku a vzniknú tiež nové protihlukové opatrenia, ktoré majú zlepšiť súčasný stav v obci, najmä odhlučniť ju od existujúcej železničnej trate. Začatie hrubých terénnych úprav je plánované na prvý štvrťrok 2023, zakladanie prvých pilotov budúceho závodu sa má začať v druhom štvrťroku 2023.