Ukrajinské železnice (Ukrzaliznytsia UZ) dosiahli významný krok v expanzii na európsky trh nákladnej dopravy.
Poľské železničné orgány udelili licenciu regionálnej pobočke Ukrajinských železníc, čo umožňuje spoločnosti poskytovať železničnú dopravu v Poľsku pod vlastným vedením. Tento krok posúva Ukrajinské železnice bližšie k cieľu stať sa plnohodnotnou medzinárodnou železničnou spoločnosťou s národnými a medzinárodnými operáciami, ponúkajúcou cezhraničnú dopravu z jedného zdroja.
Pobočka Ukrainian Railways Cargo Poland, ktorá bola zriadená minulý rok a zaregistrovaná vo Varšave, plánuje od budúceho roka ponúkať komplexný rad dopravných služieb. Táto pobočka bude v budúcnosti zabezpečovať aj železničnú dopravu medzi Ukrajinou a Poľskom, ako aj ďalšími európskymi krajinami.
Komplexná door-to-door služba
V prvej fáze sa však Ukrainian Railways Cargo Poland zameria na vytvorenie potrebných kapacít pre cezhraničnú železničnú dopravu. Cieľom je zaviesť vlastnú door-to-door službu, aby poľskí a ukrajinskí odosielatelia nemuseli uzatvárať zmluvy s rôznymi spoločnosťami na cezhraničnú železničnú dopravu.
Okrem toho spoločnosť plánuje ponúkať dopravu na normálnych a širokorozchodných tratiach s rozchodmi 1 435 mm a 1 520 mm. Táto služba je navrhnutá tak, aby umožnila efektívny železničný prevoz na všetkých ukrajinských hraničných priechodoch s Poľskom.
Technická spolupráca s Adif
Udelenie poľskej licencie nie je jediným krokom smerom k integrácii Ukrajinských železníc do európskeho trhu nákladnej dopravy. Spoločnosť plánuje aj špeciálne vybavenie, ktoré podporí jej úplnú integráciu na európskom trhu.
V rámci pilotného projektu sa správca španielskej železničnej infraštruktúry Adif a UZ dohodli na spolupráci. Cieľom je vyvinúť železničné vozidlá, ktoré sa budú môcť automaticky prispôsobiť rôznym rozchodom koľajníc používaným v Európe.
Úspech tohto projektu umožní Ukrajinským železniciam realizovať cezhraničnú železničnú dopravu po celej Európe bez komplikácií. Väčšina Európy používa štandardný rozchod 1 435 mm, zatiaľ čo na Ukrajine je štandardom 1 520 mm a v Španielsku 1 668 mm.
Adif a Ukrajinské železnice práve pripravujú plán, ktorý bude zahŕňať ďalšie kroky. Na realizáciu projektu bude využitý konzorcium španielskych spoločností, ktoré tiež zabezpečia financovanie tohto ambiciózneho projektu.