Závod spoločnosti BMW Group v nemeckom Regensburgu plánuje v budúcnosti využívať pre svoju výrobnú logistiku vodík.
Od roku 2026 nasadia v závode na všetky prepravné a logistické úlohy ťahače a vysokozdvižné vozíky na vodíkový pohon. To zahŕňa operácie v lisovni, karosárni a montáži. Cieľom projektu je využiť výhody vodíkového pohonu. „Postupný prechod z elektrického na vodíkový pohon nás privádza o ďalší krok bližšie k BMW iFACTORY, našej digitálnej a udržateľnej továrni budúcnosti,“ vysvetľuje Armin Ebner, riaditeľ závodu BMW Group Regensburg.
„Prechod výrobnej logistiky z elektriny na vodík diverzifikuje energetický mix nášho závodu, optimalizuje logistické procesy a šetrí cenný priestor,“ opisuje projektová manažérka Katharina Radtke. „Výhoda vodíka spočíva vo veľmi rýchlom tankovaní časovo porovnateľnom s konvenčnými palivami. Potrebné čerpacie stanice nainštalujeme priamo v rôznych výrobných oblastiach a nezaberú veľa miesta.“ Celý logistický park v závode v Regensburgu v súčasnosti využíva elektrický pohon. Batérie používané v priemyselných vozíkoch treba meniť dvakrát za zmenu. Výmena batérie, ktorá sa vykonáva ručne pomocou žeriavu, trvá približne 15 minút a vyžaduje si priestor.
Aby sa v budúcnosti zabezpečili rozsiahle dodávky vodíka, závod BMW Group v Regensburgu začína s inštaláciou dvojkilometrovej siete potrubí so šiestimi decentralizovanými čerpacími stanicami. Sieť bude hotová bude do začiatku roku 2026. Tieto vodíkové stanice budú zásobovať logistickú flotilu v rôznych výrobných priestoroch vodíkom, dodávaným v špeciálnych návesoch, ktoré možno použiť aj ako medzisklad.
„Po dokončení konverzie bude naša ročná spotreba vodíka približne 150 ton,“ dodáva Radtke. Logistická flotila v závode BMW Group Regensburg v súčasnosti zahŕňa približne 230 ťahačov a vysokozdvižných vozíkov. Prechod bude dokončený po etapách do roku 2030.