-0.6 C
Bratislava
streda, 5 februára, 2025

Intermodálnej doprave v Európe predpovedajú rast

Advertisement

Analýzy ukazujú, že aj keď je zastúpenie intermodálnej dopravy v európskych krajinách nerovnomerné, jej podiel bude postupne rásť.

Tieto prognózy zverejnil vo svojom článku portál Transporto Europa. Intermodálna doprava, či už domáca alebo medzinárodná, tvorí väčšinu železničnej nákladnej dopravy v krajinách ako Španielsko, Taliansko, Grécko, Švajčiarsko, Nórsko a Turecko. Naopak, v krajinách ako Fínsko, pobaltské štáty, Poľsko, Slovensko a Rumunsko prevláda tradičná nákladná doprava. Intermodálna doprava tvorí v týchto krajinách menej ako 15 % železničnej dopravy, nakoľko železničný trh tu stále ovládajú najmä hromadné suroviny.

Stabilný rast, ale aj výzvy

Uvedené štatistiky vychádzajú zo správ UIC a UIRR pre rok 2024. Medzi rokmi 2018 a 2023 vzrástla intermodálna železničná doprava o 8,7 % v prepravných kilometroch, aj keď s určitými výkyvmi. Napriek tomu sú UIC aj UIRR optimistické a očakávajú ročný rast o 3 % až do roku 2040, kedy by mal trh expandovať približne o dve tretiny oproti úrovni z roku 2023.

Správa spomína aj hlavné koridory intermodálnej dopravy. Hlavným severo-južným spojením zostáva trasa medzi severným Talianskom a centrálnym Nemeckom, ktorá tvorí chrbticu európskej železničnej dopravy. Veľké objemy prepravy smerujú aj na východ, cez Česko do Poľska a Maďarska. Dôležité sú aj trasy do Rakúska, Belgicka a Holandska.

Pretrvávajúce problémy intermodálnej dopravy

Intermodálna doprava ale bojuje aj s problémami. Zatvorenie tunela Fréjus nepriaznivo ovplyvnilo nákladné spojenie s Francúzskom. Španielsko zase čelí vážnej bariére v podobe iného rozchodu koľají, čo komplikuje medzinárodné prepravné toky. Správa UIC a UIRR uvádza, že severo-južný koridor je najefektívnejší, s relatívne prijateľnými tranzitnými časmi a vyššími priemernými rýchlosťami.

Výrazne klesá tiež podiel sprevádzanej kombinovanej dopravy, známej ako „RoLa“. Tento segment sa od roku 2010 postupne redukuje a mnoho tratí bolo zrušených. Dnes sa udržiava takmer výlučne v Rakúsku a Švajčiarsku, kde je dotovaný štátom.

Štatistiky ukazujú, že cezhraničná sprevádzaná doprava klesla z viac ako sedem miliónov ton v roku 2010 na štyri milióny ton v roku 2022. Na vnútroštátnych trasách sa objem RoLa znižoval zo 7,6 mil. ton na 3,5 mil. ton. Budúcosť RoLa teda vyzerá neisto, o to viac, že Švajčiarsko plánuje dotovať železničnú diaľnicu Novara-Freiburg im Breisgau len do roku 2028. Zároveň sa očakáva, že Brennerský tunel zásadne ovplyvní nákladnú dopravu v tomto regióne.

Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement