Intermodálna preprava sa často zamieňa za multimodálnu a kombinovanú prepravu. Správnym vysvetlením je, že intermodálna preprava je súčasťou multimodálnej prepravy, pričom multimodálny znamená, že sú pre jednu zásielku využité aspoň dva rozdielne spôsoby dopravy, napríklad loď a vlak, alebo lietadlo a nákladné vozidlo.
Ak sa však využívajú iba štandardné prepravné jednotky, zvyčajne sú to kontajnery, ide o intermodálnu prepravu. Kombinovaná preprava je potom špeciálny prípad intermodálnej prepravy, pri ktorej sa objem tovaru v prepravných jednotkách nemení a tovar väčšiu časť cesty absolvuje železničnou, vnútrozemskou vodnou alebo námornou dopravou.
Slovensko v intermodálnej doprave zaostáva
Ministerstvo dopravy a výstavby SR považuje intermodálnu a kombinovanú dopravu za dôležitú hlavne pri preprave na veľké vzdialenosti. Platí to vnútroštátne aj medzinárodne. Aj v aktuálnom grafikone má ale prioritu osobná preprava pred nákladnou.
„Na Slovensku žiaľ nemáme celkové súhrnné štatistické dáta o druhoch prepravy, o počte prepravených kontajnerov a návesov a ani druhoch prepravovaného tovaru. Zo skúseností a našich dát však vieme vyvodiť, že vo využívaní intermodálnej dopravy v Európe má Slovensko ešte značné rezervy,“ hovorí generálny riaditeľ Kuehne+Nagel Slovensko Radoslav Miko.
Obľúbenou intermodálnou prepravou je kombinácia námornej a cestnej dopravy. Kuehne+Nagel dlhodobo spolupracuje so spoločnosťou METRANS Group, ktorej terminál v Dunajskej Strede zaznamená mesačne až 60-tisíc preložených kontajnerov.
„Naše partnerstvo so spoločnosťou Kuehne+Nagel v oblasti intermodálnej prepravy je príkladom vzájomne prínosnej spolupráce, ktorá rozširuje možnosti ponúknuť zákazníkom efektívne, flexibilné a ekologicky šetrné logistické riešenia. Je to partnerstvo, ktoré vedie k inováciám. Umožňuje nám poskytovať služby, ktoré nielen spĺňajú, ale často aj prekonávajú očakávania našich zákazníkov,“ hovorí CEO METRANS Group Peter Kiss.
Intermodálna preprava je ekologická
Intermodálna preprava je spomedzi rôznych druhov prepráv veľmi perspektívna a do budúcnosti aj podporovaná zo strany Európskej únie (EÚ). Tá má ambíciu v súlade s tzv. Bielou knihou EÚ do roku 2023 presunúť až 30 % cestnej prepravy nad 300 km na železničnú, prípadne vodnú prepravu a o viac ako 50 % do roku 2050 (oproti roku 2005).
Práve intermodálna preprava a v rámci nej najmä kombinovaná preprava znižujú emisie CO2 a potrebu prepravy nákladu po cestách. Kapacity komerčných terminálov sú dostatočné a pokrývajú stúpajúci dopyt po intermodálnej preprave. Avšak za dopytom zaostáva kvalita a hustota európskej železničnej infraštruktúry.
„Politici v EÚ si začínajú uvedomovať, čo v železnici máme. Že ide o jeden z najekologickejších spôsobov nákladnej prepravy. My sme investovali do vlastných e-lokomotív, e-žeriavov, ľahkých vagónov a vlastných hybridných lokomotív, čím sme znížili emisie CO2 takmer o 80%. Vďaka produktu HHLA Pure vieme už dnes prepravovať kontajnery našich klientov s nulovými emisiami,“ uvádza príklad z praxe Peter Kiss.