V súčasnosti sa ako najlepšie riešenie pre logistiku javí palivo HVO100. Uhlíkovú stopu ale efektívne dokážu znižovať aj vozidlá, ktoré odvezú vyšší počet paliet.
Nákladné vozidlo, ktoré preváža 27 paliet, vyprodukuje oproti 18 paletovému nákladnému autu o 35 % menej emisií CO2 na odvezenú paletu. Pre ekologickejšiu prevádzku sa prepravcovi takisto oplatí používať syntetické palivo HVO100. V súčasnosti totiž elektromobilita pre medzinárodnú logistiku nevyzerá ako funkčné riešenie.
Ekologické nutne nemusí znamenať elektro
Generálny riaditeľ spoločnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakub Trnka si myslí, že najefektívnejšou cestou k redukcii uhlíkových emisií a ich ekvivalentov je zvýšenie efektivity prepravy. Trnka ako modelový príklad uvádza nákladné auto cityliner, ktoré pojme 27 paliet, a vďaka tomu oproti bežnému 18 paletovému nákladnému autu ušetrí 35 % CO2 a oproti dodávke až 63 % CO2 na odvezenú paletu. Takzvaný road train alebo dvojitý náves je zase vďaka svojej kapacite až o 61 % úspornejší v CO2 na odvezenú paletu v porovnaní s bežným návesom.
„Strach z veľkých nákladných áut je neoprávnený, naopak sú ekologickejšie. Cityliner so zadnou natáčacou osou lepšie prejde mestskou zástavbou, a nahradí tak napríklad päť dodávok! Znižujú sa tým ako emisie, tak aj riziko vzniku dopravných kolízií a zdržaní v úsekoch častých kolón,“ vysvetľuje Trnka.
HVO100 je dostupnejšie ako elektromobilita
Odborníci sa zhodujú v tom, že doterajší potenciál elektrifikovaných nákladných vozidiel zrejme nebude na dlhšie trasy v dohľadnej dobe stačiť. „Elektrifikácia kamiónov môže naraziť na rôzne bariéry ako napr. nedostatočnú infraštruktúru nabíjacích bodov a krátky dojazd. Zároveň je potrebné dodať, že v porovnaní s kamiónmi na spaľovací motor sú omnoho drahšie,“ vysvetľuje Trnka. Dobrou alternatívou je však spomínané syntetické palivo z obnoviteľných surovín.
Elektrifikované vozidlá už dlhodobo nachádzajú využitie v intralogistike a sú vhodné aj pre mestskú logistiku či dopravu na menšie vzdialenosti. Raben Group v Poľsku na tento účel využíva elektrické kamióny značky Volvo Trucks. Závery o elektromobilite potvrdili aj profesori Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident českej logistickej asociácie Václav Cempírek.
Akademici navyše priniesli svoj pohľad na problematiku ekologickejšej dopravy: „Plánovanie trás, vyťaženie prepravných prostriedkov alebo takzvaný eko-driving sú spôsoby, ako efektívne znižovať CO2e. Treba viac školiť vodičov a viesť ich k úspornej prevádzke,“ povedal profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.
Na západe majú vodiči kamiónov väčšiu prestíž
Pre logistiku je životne dôležitý aj dostatok profesionálnych vodičov. „V mojom domovskom Holandsku sa jedná o prestížne povolanie, v Nemecku a ďalších štátoch strednej Európy je ale situácia iná. Je to dané predovšetkým odlišnými platovými podmienkami,“ hovorí Ewald Raben, zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti.
„Je potrebná súčinnosť celého segmentu aj akademikov, aby došlo k zlepšeniu. Aj keď už čiastkovým spôsobom existujú riešenia typu autonómnych vozidiel, v blízkej dobe budú vodiči stále úplne zásadní pre bezproblémový chod celej našej civilizácie,“ dopĺňa Jakub Trnka.
V Raben Logistics vedia o týchto výzvach veĺmi dobre. Spoločnosť rastie strednom a východnom Slovensku a rozširuje sklady. „Aktuálne plánujeme rozšíriť svoje pôsobisko v Košiciach a Žiline, kde sa presťahujeme do nových a väčších skladov. Navýšením skladových zásob budeme môcť efektívnejšie uspokojovať potreby našich odberateľov a zároveň prinesieme nové pracovné príležitosti do oboch regiónov,“ uzavrel Trnka.