Najnovšie vydanie indexu Car Cost Index, ktorý publikuje spoločnosť LeasePlan ukazuje, že elektrické vozidlá takmer v každom segmente a každom európskom trhu majú rovanké alebo nižšie celkové náklady na vlastníctvo (TCO) ako benzínom či dieselom poháňané vozidlá. Je tomu tak napriek rastúcim cenám palív a energií.
Každoročný index Car Cost Index analyzuje náklady na vlastníctvo a prevádzku vozidiel v 22 európskych krjainách, od sub-kompaktov až po luxusné manažérske vozidlá. Kľúčových poznatkov je tento rok niekoľko. Napríklad fakt, že napriek rastúcim cenám palív a energii zostávajú náklady na pohon elektromobilu výrazne nižšie v porovnaní s nákladmi na benzín a naftu. Náklady na elektrickú energiu tvoria 15 % TCO elektromobilu, kým náklady na palivá pre autá so spaľovacími motormi tvoria 23 % TCO pri benzíne resp. 28% pri nafte.
Pohľad na celkové TCO ukazuje, že elektrické vozidlá takmer v každom segmente naprieč európskymi krajinami majú rovnaké alebo nižšie celkové náklady na vlastníctvo ako benzínové či naftové autá. Kopmaktné elektrické vozidlá sú cenovo konkurencieschopné v 18 z 22 krajín, štandardné stredne veľké (mid-size) elektromobily v 19 z 22 krajín a prémiové stedne veľké elektromobily v 18 z 22 krajín.
Priemerné mesačné náklady na prevádzku osobného vozidla sa naprieč Európou líšia, od 905 eur v Grécku po 1 313 eur vo Švajčiarsku. Na trhu je v súčasnosti v ponuke najviac elektrických modelov ako kedykoľvek predtým. Kým v čase vydania prvého indexu ich bolo v ponuke 11, najnovšia edícia ich eviduje už 33.
„Elektrické vozidlá sú najlepším spôsobom, ako ochrániť vodičov pred raketovo rastúcimi cenami palív. Nanešťastie, vlády prestávajú poskytovať dotácie na kúpu elektromobilov príliš skoro, dokonca aj v krajinách s ambicióznymi bezemisnými plánmi. Tento prístup bude mať hrozivé dopady na boj proti klimatickej zmene. Potrebujme konzistentnú, dlhodobú politiku ktorá zaručí, že prechod na elekromobilitu bude racionálnou voľbou pre všetkých vodičov,“ myslí si CEO spoločnosti LeasePlan Tex Gunning.