Spoločnosť BMW Group predstavila médiám prvé vozidlá z vodíkovej pilotnej flotily. Do prevádzky sa dostanú už tento rok. Vývojový projekt BMW iX5 Hydrogen tým vstúpi do ďalšej náročnej fázy. Vozový park s menej ako 100 vozidlami sa využije na medzinárodnej úrovni. Vodíkové BMW smeruje na predvádzacie a testovacie účely v rôznych cieľových skupinách.
Model BMW iX5 Hydrogen vznikol na základoch súčasnej X5-ky. Prvýkrát sa predstavil ako štúdia na výstave IAA v roku 2019. Prvé prototypy prišli na IAA Mobility 2021, kde si ich mohli ako kyvadlovú dopravu vyskúša´t aj samotní návštevníci.
BMW a vodík
BMW Group vyrába systémy palivových článkov pre pilotnú flotilu vo svojom vlastnom špecializovanom centre pre vodík v Mníchove. Táto technológia je jedným zo základných prvkov v modeli BMW iX5 Hydrogen. Autu poskytuje trvalý výkon 125 kW (170 k).
V palivovom článku prebieha chemická reakcia medzi plynným vodíkom z nádrží a kyslíkom z okolitého ovzdušia. Udržiavanie stabilného prísunu oboch prvkov k membráne palivového článku má zásadný význam pre účinnosť hnacieho systému. Okrem technologických ekvivalentov prvkov, ktoré nájdeme na spaľovacích motoroch, ako sú chladiče stlačeného vzduchu, vzduchové filtre, riadiace jednotky a senzory, vyvinula spoločnosť BMW Group aj špeciálne vodíkové komponenty pre svoj nový systém palivových článkov. Medzi ne patrí napríklad vysokootáčkový kompresor s turbínou a vysokonapäťové čerpadlo chladiacej kvapaliny.
Spolupráca s priekopníkom
BMW Group získava samotné palivové články od Toyota Motor Corporation. Obe spoločnosti spolupracujú na pohonných systémoch s palivovými článkami od roku 2013. Systémy palivových článkov sa vyrábajú v dvoch hlavných krokoch, na základe jednotlivých palivových článkov. Články sú najskôr zostavené do zásobníka palivových článkov. Ďalší krok zahŕňa montáž všetkých ostatných komponentov na vytvorenie kompletného systému palivových článkov.
V kombinácii s vysoko integrovanou pohonnou jednotkou využívajúcou technológiu BMW eDrive piatej generácie (elektromotor, prevodovka a výkonová elektronika zoskupené v kompaktnom kryte) na zadnej náprave a batériou s lítium-iónovou technológiou vyvinutou špeciálne pre toto pohonné ústrojenstvo, smeruje na cestu maximálny výkon 295 kW (401 k). Vo fázach voľnobehu a brzdenia motor slúži aj ako generátor, ktorý dodáva energiu späť do napájacej batérie.
Made in Munich
Vodíkové BMW sa vyrába v pilotnom závode vo Výskumnom a inovačnom centre (FIZ) v Mníchove. Ide o prechodnú fázu medzi vývojom a výrobou, kde sa prvýkrát vyrába každý nový model od všetkých značiek BMW Group. V karosárni, montáži, modelárstve, konštrukcii koncepčných vozidiel a aditívnej výrobe tu pracuje okolo 900 ľudí.
Vodík potrebný na napájanie palivového článku je uložený v dvoch 700-barových nádržiach vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Dohromady obsahujú takmer šesť kilogramov vodíka, čo je dosť na to, aby bol dojazd podľa WLTP na úrovni 504 km. Naplnenie vodíkových nádrží trvá zhruba tri až štyri minúty.