2.1 C
Bratislava
streda, 20 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

TEST Citroën ë-C4 X | Elektromobil so špecifickým dizajnom

Citroën C4 X sa svojim výzorom spojeným s praktickými prvkami, ako napríklad veľký kufor, stal zaujímavým hráčom na trhu. Jeho špecifický dizajn ho výrazne odlišuje od konkurentov.  

Ako je to v súčasnosti už dobrým zvykom, popri verzii so spaľovacím motorom prišiel tento model aj ako čistý elektromobil, s označením Citroën ë-C4 X. Postavený je na platforme e-CMP, podobne ako koncernoví príbuzní Peugeot e-2008 a Opel Mokka-e.

Citroen e-C4X
Foto: Rasťo Bujna

Ak by ste ale ë-C4X porovnali s Mokkou zistili by ste, že tento sympatický Francúz má o viac ako 10 cm dlhší rázvor. Pri celkovej dĺžke je rozdiel medzi Mokkou a ë-C4 X až ťažko uveriteľných 45 cm. Napriek veľmi športovému vzhľadu má ë-C4 X solídnu svetlú výšku 16 cm.

Čo prináša X na konci?

Modely C4 a C4X sú si technicky veľmi podobné, verzia X je dlhšia a zaraďuje sa zároveň k SUV Crossoverom aj k Fastbackom. Pri dizajne zrejme bude platiť, že záleží na vkuse, čo však možno považovať za mínus, sú odhalené pánty po otvorení batožinového priestoru. Našťastie pre ë-C4X je batožinový priestor  v prvom rade praktický, má  510 litrov, čo je dosť blízko k väčšej C5 X-ke.

Citroen e-C4X batožinový priestor
Foto: Rasťo Bujna

Vnútorný priestor je priestranný a pohodlný a to nielen vpredu, ale aj vzadu. Aj s výškou nad 190 cm má posádka dosť miesta na nohy aj na hlavu. Sedadlá sú komfortné, s malým bočným vedením. Toto riešenie má zvyšovať pohodlie. Celé sedadlá boli totiž navrhnuté s technológiou Citroën Advanced Comfort, ktorá má cestujúcim poskytnúť maximálne pohodlie počas ciest. Na dlhých trasách to znamená, že z auta vystupujete čerstvý, bez pocitu únavy či bolesti chrbta. 

Zostali aj fyzické tlačidlá

Palubná doska sa od spaľovacej verzie neodlišuje, prístrojový panel je jednoduchý a dozviete sa z neho základné informácie. Minimalistický je aj head up displej a najbližšie okolie vodiča dotvára 10-palcový multimediálny displej s grafikou typickou pre Citroën. Jeho mínusom sú oneskorené reakcie na zadané príkazy. 

Citroen e-C4X multimediálny systém
Foto: Rasťo Bujna

Z pohľadu praktického využitia nás potešilo separátne ovládanie klimatizácie cez fyzické tlačidlá. Ak sa vám to zdá absurdné, je to preto, že viaceré značky už do bezdotykového ovládania zahŕňajú aj ovládanie klimatizácie, čo ale z hľadiska bezpečnosti a komfortu užívateľa nie je ideálne riešenie. 

Citroen e-C4X interiér
Foto: Rasťo Bujna

ë-C4 X je v ponuke s dvomi verziami výkonu – 136 k a silnejšia 156 k, ktorá má o niečo väčšiu kapacitu batérie (na deklarovanom dojazde je to 360 resp. 420 km). V našom teste sme mali slabšiu verziu so 136 k a 260 Nm, s predným náhonom. Z 0 na 100 km/h sa dostane za 10 sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h, čo môže pôsobiť ako málo, no hovoríme o aute pre bežnú populáciu, pre ktorú bude pre denné potreby úplne postačovať.

Citroen e-C4X
Foto: Rasťo Bujna

Citroën C4 X – elektromobil pre masy

Citroën ë-C4 X je príkladom toho, že elektromobily už nie sú iba záležitosťou pre najsolventnejšiu klientelu. S cenovkou od 32 490 eur ide o cenovo dostupné auto, ktoré navyše má svoje špecifické výhody.

Foto: Rasťo Bujna

Elektrická jazda totiž zaujme dynamikou od prvého dotyku s plynovým pedálom, krútiaci moment je dostupný okamžite. Jazdné režimy Eco, Normal a Sport majú citeľný dopad na jazdné vlastnosti. Tu ale platí, že plných 136 k dostanete len v športovom režime. V štandardnom režime je výkon obmedzený na 109 k, čo vám ale prinesie vyšśí dojazd. Ako sme už naznačili, v tejto verzii je to na papieri 360 kilometrov. 

Rozumná elektrická spotreba

V realite táto hodnota závisí od toho kde a ako jazdíte. Pre elektromobily je najväčším strašiakom diaľnica, pri predpisových 130 km/h však bez problémov prejdete približne 200 km a ešte vám zostane komfortná rezerva. 

Foto: Rasťo Bujna

My sme sa na diaľnici dostali na spotrebu zhruba 19 kWh/100km, kombinovaná  a vo všeobecnosti budete jazdiť v priemere za asi 15 kWh/100 km. Samotná jazda je príjemná, vrátane pocitu z podvozku. Interiér je dobre odhlučnený a tlmiče a pružiny sú nastavené na mäkkú jazdu. 

Prejazdy zákrutami sú sebaisté, nedajú vám pocit pretekárskeho auta, ale omnoho dôležitejší pocit bezpečia a kontroly nad situáciou. Pre zaujímavosť, elektrická verzia váži oproti naftovej verzii s 1,5-litrovým motorom o približne 270 kíl viac. K jazdnému kkomfortu prispieva aj uloženie batérie v podlahe.  

DC nabíjanie s výkonom 100 kW

Z 50 kWh kapacity batérie je využiteľných 45 kWh. Už v základnej výbave Citroën ponúka nabíjací výkon 11 kW, s ktorým kapacitu doplníte za približne 5 hodín. Ak využijete maximálny podporovaný DC výkon 100 kW, z 10 na 80 % sa dostanete za pol hodinu.

Foto: Rasťo Bujna

Za spomínaných 32 990 eur dostanete základnú výbavu You!, s motorom a batériou, aké sme testovali aj my. Ak by ste chceli viac výkonu, väčšiu batériu a najvyššiu výbavu Max, cena sa posúva na 36 490 eur, takže rozdiel vôbec nie je taký drastický. 

Citroën ë-C4 X je teda vhodným autom pre tých, ktorí denne jazdia bežné trasy do a z práce, prípadne na dlhšej trase nemajú problém dať si kávu a nabíjať. Vďaka svojej cenovke je atraktívny aj pre tých, ktorí by radi skúsili jazdiť s pomocou elektriky, no nechcú nezmyselne míňať. 

Aktuálne
Prečítajte si aj