Divízia BMW M je v motoristickom svete veľmi dobre známa. Preto už keď počujete označenie BMW XM, zrejme tušíte, že to bude niečo unikátne.
V BMW neponechali nič na náhodu a najväčšiemu a najluxusnejšiemu BMW z celej ponuky dali neprehliadnuteľný dizajn, ktorý ale zrejme rozdelí motoristických nadšencov na dva tábory, fanúšikov a zarytých odporcov. Dokonca aj označenie bolo starostlivo vybrané tak, aby každý hneď vedel, že sa jedná o to najlepšie z Bavorska.
„Wau“ efekt
Keď toto auto zavíta na vašu ulicu, všimnú si ho aj ľudia, ktorí sa o motorizmus nijako zvlášť nezaujímajú. A to niele kvôli tvarom, ktoré som už spomenul. Tie zásadným spôsobom podčiarkujú ďalšie prvky, ako 23-palcové M disky kolies, dve laserové BMW logá na zadnom skle, dve dvojice vertikálnych výfukov, či svetelný lem predných ľadviniek spolu s denným LED svietením. Zadné svetlá dostali 3D dizajn. Toto všetko spolu vytvára auto, ktoré je na ceste doslova alfa samcom.
Ak patríte do skupiny, ktorá nad týmto dizajnom iba krúti hlavou, treba si uvedomiť, že dvomi primárnymi trhmi pre tento model budú USA a Čína, kde čím výraznejšie a väčšie auto máte, tým viac stúpa aj váš status. A kým Európa nezačne byť tak veľkým odbytiskom, ako USA alebo Čína, čo je veľmi nepravdepodobné až nemožné, musíme si zvykať aj na futuristické dizajny, uspokojujúce kupújucich na úplne iných kontinentoch.
BMW interiér, ale ešte lepší
Interiéri BMW si aj v modernej dobe všetkého dotykového zachovali slušnú časť svojej praktickej, funkčnej DNA. Narážam tým na fakt, že aj keď sa tu mnoho prvkov ovláda dotykovo, stále tu nájdete otočné ovládacie koliečko systému iDrive, s ktorým sa výborne narába.
Jedným slovom sa dá interiér tohto modelu vystihnúť ako luxusný, platí to pre použité materiály, kvalitu spracovania a detailov, až po ergonómiu a používateľsky priateľské ovládanie. Luxus sa ale snúbi s poriadnymi športovými doplnkami, nezabúdajme, že toto nie je len obyčajné SAV (Sports Activity Vehicle).
Preto na volante nájdete povestné červené BMW M1 a M2 páčky prepínajúce režimy do prednastavených športových módov, športové sú takisto obe predné sedadlá. Zadné zase majú BMW lounge sedadlá, čo v praxi znamená, že sa vám tam bude sedieť ako na veľmi pohodlnej sedačke.
Áno, BMW XM je plug-in hybrid
Vlajková loď bavorskej značky, minimálne čo sa veľkosti týka, dostala pod kapotu spaľovací benzínový 4,4-litrový motor V8 kombinovaný s elektromotorom (s výkonom 145 kW). Systémový výkon má výkon kamiónu – 480 kW resp. 653 k. Informácia o max. 800 Nm krútiaceho momentu už len dopĺňa úctyhodné výkonové parametre, s ktorými ani váha 2,7 tony nie je taká ťažká, ako vyzerá.
Pre zaujímavosť dodám, že stále nejde o najsilnejšiu motorizáciu. Tou je v modeli XM Label motor s výkonom 550 kW resp. 748 k. Poďme ale späť k testovanému autu, osemstupňová automatická prevodovka prenáša výkon na všetky kolesá a spomínané výkonové parametre dostanú 2,7-tonové auto z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. Čisto na elektrický pohon prejdete zhruba 80 km, nabíjanie batérie trvá 4,5 hodiny (7,4 kW nabíjací výkon), preto je jasné, že je to auto vhodné pre domáce nabíjanie. Čisto elektrický pohon má „maximálku“ obmedzenú na 140 km/h.
Prekvapivo príjemne obratné
Na to, že BMW XM meria cez 5 metrov, sa s ním aj v meste jazdí prekvapivo dobre. Horšie už je to s pohodlím, pretože aj keď máte k dispozícii adaptívny podvozok, jeho najmäkkšie nastavenie je stále poriadne tvrdé. Preto ak uprednostňujete komfort pred jazdným zážitkom, zvážte, či je XM pre vás.
Naopak, ak ste zo skupiny, ktorá má 187 697 eur na takéto SAV a zároveň miluje, ako v BMW hovoria, radosť z jazdy, budete nadšení. Keď vezmeme do úvahy rozmery a hmotnosť tohto auta, tak potom jeho správanie sa na ceste popiera zákony fyziky. Stabilta v zákrutách je neuveriteľna, podobne reakcie na plynový pedál. Pružné zrýchlenie pri akejkoľvek rýchlosti akoby nepoznalo limity.
Model XM nie je autom na okruhy, no štandardnému vodičovi, ktorý zbožňuje zábavu za volantom, dá všetko, čo si dokáže predstaviť. Pri XM-ku treba mať zvlášť na pamäti predpisy a bezpečnosť, pretože do rýchlosti nad povolené limity sa dostanete ani neviete ako.