Príspevok na dopravu do zamestnania ponúka v súčasnosti na Slovensku 23 % zamestnávateľov. Takýto benefit by však chcelo mať až 52 % zamestnancov.
Prieskum spoločnosti Edgar Baker tiež ukázal, že auto aj na súkromné účely ponúka 13 % zamestnávateľov, hoci o tento benefit prejavilo záujem až 41 % zamestnancov. Auto tak stále patrí k najžiadanejším benefitom a firmy to môžu využiť aj v boji o talenty.
Pozor na náklady
Zároveň je ale auto nákladnou položkou a nie všetky spoločnosti ho zamestnancom dokážu poskytnúť a udržať si konkurencieschopnosť. Ako skĺbiť „car allowance“ a poskytnutie vozidla riešili odborníci na biznis raňajkách na tému Mobilita na mieru pre firmy a zamestnancov.
„Firmy aj zamestnanci majú viac možností, ako využiť napríklad príspevok na dopravu tak, aby ich vyšiel finančne výhodnejšie, no zároveň bol motivujúci. No často o tom nevedia,“ upozorňuje Lucia Čišková, výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia. Čišková uvádza aj príklad. „Pri finančnom príspevku napríklad 800 eur mesačne sú celkové náklady na zamestnanca v skutočnosti pre zamestnávateľa až o 45 % vyššie, než keby tento príspevok dostal zamestnanec cez operatívny lízing. Rozdiel je v stovkách eur,“ vysvetľuje riaditeľka.
Stále žiadaný benefit
Podpora mobility zamestnanca, či už formou pridelenia služobného vozidla, alebo finančného príspevku na mobilitu, je v súčasnosti na Slovensku dokonca dôležitejším benefitom, než napr. flexibilita, kariérny rast či možnosť kariérneho vzdelávania. „Existuje tu výrazný rozdiel medzi ponukou benefitov zo strany zamestnávateľov a dopytom týchto benefitov zo strany zamestnancov. Zároveň to ukazuje na potenciálne oblasti zlepšenia a prispôsobenia benefitov podľa preferencií zamestnancov, čo môže prispieť k ich väčšej motivácii a spokojnosti v práci,“ hovorí Viera Gajdoš Andrásy, odborníčka v oblasti personálneho poradenstva spoločnosti Edgar Baker.
Príkladom z praxe môže byť výrobca počítačov Lenovo, ktorý má v Bratislave centrum zdieľaných služieb pre región EMEA. Pracuje tu 1 000 zamestnancov. „Máme 12 obchodných zástupcov a servisných pracovníkov, ktorí vozidlo využívajú ako pracovný nástroj. V spoločnosti máme zároveň 120 manažérov, ktorí dostávajú ako firemný benefit buď vozidlo, alebo majú nárok na tzv. car allowance, teda finančný príspevok na mobilitu. Senior špecialisti dostávajú príspevok na dopravu,“ vysvetľuje Martin Páleník, HR riaditeľ spoločnosti Lenovo. Auto je u nich zo strany zamestnancov preferovanou možnosťou. „Je to emócia vybrať si vozidlo a nakonfígurovať si ho. Je to tiež dôležitý element pri rozhodovaní sa o pracovnej ponuke,“ zdôrazňuje Páleník.
Príspevok alebo radšej služobné auto?
Lucia Číšková súhlasí s tým, že autá sú dnes pre firmy nákladnou finančnou položkou. Za možnosť ako optimalizovať náklady a znížiť potrebu cash flow považuje operatívny lízing. Ročne len Business Lease získava 100 až 120 nových klientov, ktorí predtým financovali obstaranie vozidla na finančný lízing či do majetku.
Pri prepočte za 4-ročný prenájom vozidla, čo je najčastejšia doba operatívneho lízingu, totiž dnes firma ušetrí v porovnaní s obstaraním vozidla do majetku v priemere 20 až 25 % na vozidlo, v porovnaní s finančným lízingom aj 30 %, a to vrátane započítania odhadu sumy z repredaja vozidla.
Pokiaľ ide o car allowance, je to síce administratívne jednoduchý úkon, keďže ho zamestnávateľ vie pridať mesačne k mzde, nie vždy je však aj motivačný. Najmä, ak ho po čase zamestnanec prestane používať na účely zlepšenia svojej mobility. Prostredníctvom operatívneho lízingu vie zamestnávateľ využívať vozidlo ako motivačný nástroj. Môže, ale nemusí ho zamestnancovi poskytnúť. Veľkým plusom je takisto úspora nákladov a možnosť využívať ďalšie výhody, najmä služby, ktoré operatívny lízing prináša.