Slovnaft má spolu dvadsať čerpacích staníc, ktoré využívajú slnečné svetlo na výrobu elektrickej energie pre svoju vlastnú spotrebu.
Fotovoltické panely na čerpacích staniciach zabezpečia dostatok energie napríklad na prevádzku chladiacich zariadení či prípravu občerstvenia. Slovnaft celý projekt predstavil symbolicky, na Európsky solárny deň, ktorý pripadá na 21. jún, teda najdlhší deň v roku.
Slovnaft a MOL chcú byť udržateľní
Sieť čerpacích staníc týmto nadväzuje na stratégiu celej Skupiny MOL, ktorá dostala názov Shape Tomorrow, teda formujte zajtrajšok. Definuje budúce aktivity Skupiny nielen v maloobchode, ale aj v ďalších oblastiach podnikania. Projekt inštalácie fotovoltických elektrární na čerpacích staniciach prispieva k cieľu kontinuálne zlepšovať prevádzku čerpacích staníc.
Snaha byť šetrnejší k životnému prostrediu pritom nemusí byť iba o veľkých krokoch. „Trvalo udržateľné riešenia rozvíjame v našej sieti dlhodobo. Od ponuky priameho tankovania kvapaliny do ostrekovačov bez nutnosti kupovať si plastové nádoby, cez inštaláciu tepelných čerpadiel na čerpacích staniciach až po možnosť kúpiť si kávu do vlastného pohára,“ vysvetľuje Tímea Reicher, riaditeľka Maloobchodu spoločnosti Slovnaft.
Nárast cien podporil zmeny
Motiváciou k využívaniu solárnej energie bol pred dvomi rokmi okrem iných faktorov aj nárast cien energií a nevyspytateľnosť trhu. Slovnaft preto začal hladať riešenie, ktoré pomôže znížiť finančné zaťaženie spojené s nákupom energií, a zároveň prispeje k udržateľnosti.
„Naším cieľom bolo, aby sa prevádzka jednotlivých čerpacích staníc mohla oprieť o viac zdrojov energie. Logickým krokom bolo pridať do svojho energetického mixu solárnu energiu. Je to obdobné rozhodnutie, ako robia racionálne domácnosti. Nemali sme ambíciu produkovať energiu do zásoby a ukladať ju do batérií alebo predávať do siete,“ vysvetľuje Robert Kausitz, manažér rozvoja maloobchodnej siete spoločnosti Slovnaft.
Cez 200 čerpačiek po Slovensku
Slovnaft prevádzkuje na Slovensku 235 čerpacích staníc, mnohé z nich v regiónoch s vysokým počtom slnečných dní. Pri výbere konkrétnych čerpacích staníc, ktoré boli zaradené do solárneho projektu preto bola kľúčové solárna mapa Slovenska a lokalizácia objektu čerpacej stanice bez tienenia z okolia.
„Aby sme boli schopní získať parametre pre výber dodávateľa, analyzovali sme aktuálnu spotrebu čerpacích staníc. Naše stanice na rozdiel od domácností nemajú počas dňa významnejšie výkyvy v spotrebe, takže slnečnú energiu počas dňa vieme využívať veľmi efektívne,“ hovorí R. Kausitz.
Dôkladne prekalkulovaná investícia
V pilotnej fáze projektu inštalovala na 20 vybraných čerpacích staníc fotovoltické elektrárne spoločnosť ATA Green. Na montáž využili existujúce prestrešenia tankovacích stojanov alebo strechy čerpacích staníc. Spolu je teraz v prevádzke 436 panelov s celkovým výkonom 200,56 kWh. Celková očakávaná ročná úspora je 220 MWh, čo predstavuje 102,3 tony CO2.
Pri prepočítaní na náklady sa tak ušetrí približne 50 000 eur ročne. „Na dvadsiatich čerpacích staniciach pripravíme pre našich zákazníkov v priemere 2100 káv a 1400 hotdogov denne. Teraz si ich môžu vychutnať vďaka slnečnej energii – pretože počas optimálnych podmienok v slnečných dňoch dokážu solárne panely zabezpečiť až do 90 % spotreby elektriny na čerpacej stanici,“ dopĺňa R. Kausitz.
Fotovoltické elektrárne sa nachádzajú na čerpacích staniciach Slovnaft v týchto lokalitách: Bratislava, Dunajská Streda, Komárno, Levice, Lučenec, Nové Zámky, Moldava nad Bodvou, Senec, Šahy, Štúrovo, Šurany, Veľký Meder, Sládkovičovo, Zeleneč.
Projekt bude pokračovať
V Slovnafte už teraz pracujú na rozšírení projektu. „Momentálne vyhodnocujeme dáta a skúsenosti, ktoré máme s prevádzkou prvej dvadsiatky solárnych elektrární. V najbližších mesiacoch budeme môcť informovať, ako napredujeme,“ priblližuje Tímea Reicher.
Slovnaft má na Slovenskom trhu výborné postavenie, chce ale ďalej rásť. „Priestor na rozvoj vidíme najmä v skvalitňovaní služieb a prostredia čerpacích staníc, ako aj našej ponuky. Do gastronómie investujeme prostredníctvom nášho osvedčeného konceptu občerstvenia a siete reštaurácií Fresh Corner,“ vysvetľuje Tímea Reicher.
Fresh Corner má vlastnú výrobňu bagiet na západnom Slovensku, Slovnaft pravidelne inovuje ponuku hotdogov a minulý rok predstavil značkovú kávu Fresh Corner z vlastnej pražiarne, ktorá bola vytvorená spoločne so zákazníkmi a odzrkadľuje ich chuťové preferencie. Po dvoch dekádach firma minulý rok od základov zmenila aj svoj bonusový program a prešla na plne digitálny zákaznícky program Slovnaft Move.