3.4 C
Bratislava
utorok, 3 decembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Sedem krajín chce revidovať prísnejšie emisie, medzi nimi aj Slovensko

Advertisement

Taliansko, Poľsko a ďalších päť členských krajín Európskej únie (EÚ), vrátane Slovenska, sa spojilo s automobilovým priemyslom v snahe odložiť zavedenie prísnejších emisných noriem CO2 pre automobily.

Tento krok prichádza v čase, keď výrobcovia vozidiel varujú pred hrozbou, ktorú klimatická politika predstavuje pre ich existenciu. Ministri z Talianska, Poľska, Rakúska, Bulharska, Česka, Rumunska a Slovenska predložili spoločný návrh na summite v Bruseli, žiadajú v ňom o urýchlenú revíziu plánovaných emisných noriem.

Podľa ich návrhu by táto revízia mala predchádzať termínu platnosti noriem na konci roka 2025. Krajiny argumentujú, že automobilový priemysel čelí „kritickému bodu“ v dôsledku problémov s výrobou, zamestnanosťou a globálnou konkurenciou, čo si vyžaduje koordinovaný zásah na úrovni EÚ. V dokumente, ktorý mali ministri k dispozícii, sa uvádza, že revízia emisných noriem je nevyhnutná pre zachovanie konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu a prevenciu odlivu investícií z oblasti výskumu a vývoja zelených technológií.

Ohrozená konkurencieschopnosť Európy

Spoločný návrh obsahuje aj požiadavku na preskúmanie pokút, ktoré môžu postihnúť automobilky, ak nedodržia prísnejšie normy platné od budúceho roka. Tieto sankcie by podľa signatárov mohli výrazne obmedziť schopnosť výrobcov investovať do inovácií, čím by sa oslabila konkurencieschopnosť Európy.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) varovalo pred potenciálnymi pokutami v miliardových sumách v dôsledku klesajúcich predajov elektrických vozidiel. Tento pokles by mohol spôsobiť, že priemerné emisie predaných áut prekročia maximálny zákonný limit, ktorý sa od budúceho roka znižuje zo 115,1 g/km na 93,6 g/km.

Európska komisia zatiaľ nereaguje

Európska komisia zatiaľ odoláva tlaku na zmiernenie noriem, pričom zdôrazňuje, že výrobcovia mali na prípravu dostatok času. Medzi podporovateľmi návrhu na revíziu navyše chýbajú tri najväčšie automobilové krajiny EÚ: Nemecko, Francúzsko a Španielsko. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen v Európskom parlamente oznámila, že spustí strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe. Tento dialóg má byť vedený pod jej záštitou a má zahŕňať všetkých zainteresovaných aktérov.

Jednou z hlavných požiadaviek spoločného návrhu je zavedenie technologickej neutrality v legislatíve EÚ. To by umožnilo pokračovať v predaji vozidiel so spaľovacím motorom, pokiaľ by boli poháňané nízkouhlíkovými syntetickými palivami. ACEA zároveň vyzvala na zmiernenie „nákladov na zosúladenie“ s novými normami a poukázala na faktory, ako sú nedostatočná nabíjacia infraštruktúra a slabé stimuly na nákup elektrických vozidiel.

Zvýši sa konkurencieschopnosť Európy?

Julia Poliscanova z organizácie Transport & Environment však upozorňuje, že alternatívne palivá budú výrazne drahšie a odvedú zdroje potrebné na dekarbonizáciu letectva a lodnej dopravy. Podľa nej sú elektrické modely vozidiel potrebné na splnenie cieľov do roku 2025 už naplánované a môžu ponúknuť európskym spotrebiteľom cenovo dostupné alternatívy, ak legislatíva zostane pevná. Summit ministrov bol uzavretý prijatím záverov o budúcej konkurencieschopnosti Európy. Výsledky majú ovplyvniť smerovanie novej Európskej komisie, ktorá čelí dileme medzi podporou udržateľnosti a ochranou svojho priemyselného dedičstva.

Advertisement
Aktuálne
Prečítajte si aj
Advertisement