Na autosalónoch v Ženeve aj v Paríži sme sa bližšie zoznámili s ikonou 70. rokov, ktorá v súčasnosti ožíva a podľa nás je zatiaľ najpodarenejším návratom k odkazu ikonického modelu.
Automobilky občas cestujú do histórie aby oživili svoje ikonické modely. V súčasnosti sa to deje najmä pri zavádzaní nových elektromobilov. Na túto kartu vsadil aj Renault, ktorý oživil legendárnu „päťku“. Toto rozhonutie ale nepôsobí ako čistý marketingový kalkul. Práve naopak. Šéf Renaultu Luca de Meo vždy dobre vedel, čo robí a s Renaultom 5 oživil aj jeho silný príbeh.
Podčiarkujú to slová jeho samotného: „Niektoré produkty sú magické. Netreba o nich nekonečne diskutovať; každý vždy súhlasí s tým, čo treba urobiť. A jednoducho to urobia. Neexistuje žiadna zotrvačnosť. Keď spoločnosť oživí auto, ktoré zanechalo také skvelé spomienky, vložia do neho obrovské množstvo lásky. To je niečo, čo vždy sľubuje budúcnosť, pretože to zákazníci rozpoznajú. Vidia lásku, ktorá bola do auta vložená,“ povedal de Meo.
Výsledok Renaulution
Keď Renault oznámil svoju stratégiu Renaulution, išlo o veľké plány, no stále na papieri. Renault 5 E-Tech electric je výsledkom toho, ako táto stratégia vyzerá v praxi. Toto auto vyvíjali tri roky, teda o rok kratšie, ako je štandardný cyklus. Bolo navrhnuté a postavené ako elektromobil a Renault hovorí, že jeho cena bude začínať niekde na 25 000 eurách.
Keď bol Renault 5 v roku 1972 uvedený na trh, upútal pozornosť svojou originalitou a moderným dizajnom. Jeho plastové nárazníky, pestrofarebná karoséria a tvar svetiel mu dodávali hravý, takmer ľudský vzhľad. V tej dobe odrážal meniacu sa tvár spoločnosti a stal sa hitom medzi francúzskymi zákazníkmi, predovšetkým ženami a mladými ľuďmi.
Náročná úloha pre dizjanérov
Dizajnérsky tím sa teda mal od čoho odraziť, no zároveň pri oživení ikony čelil veľkým očakávaniam. Diazjnéri sa rozhodli pre „retrofuturistický“ štýl. Využili svetlé farby, predné svetlá získali hravý vzhľad, zatiaľ čo zadné sú vertikálne. Auto má tvarované krídla, farebné obloženie strechy, mriežku na kapote a ďalšie prvky, ktorými Renault 5 E-Tech electric odkazuje svojho predchodcu. Cieľom bolo vdýchnuť nový nádych detailom, ktoré ľuďom utkveli v pamäti. Museli ale byť v súlade s 21. storočím a prechodom na elektromobilitu.
Mriežka na kapote pôvodného auta dnes slúži ako indikátor nabíjania v tvare ikonického čísla 5. Keď sa vodič priblíži k vozidlu, rozsvieti sa. Úzku interakciu medzi autom a jeho majiteľom demonštruje aj uvítacia sekvencia LED svetlometov v tvare zrenice, ktoré akoby „žmurkajú“ na vodiča. Napokon, súčasný model dostal aerodynamické prvky, ktoré sú menej viditeĺné a na pôvodnom modeli neboli. Ide napríklad o aerodynamické sklo, umiestnené nad zadnými svetlami, ktoré optimalizuje prúdenie vzduchu.
Mimoriadne podarený interiér
Renault 5 E-Tech electric dostal veľký 10,1-palcový multimediálny dotykový displej, na ktorého uvítacej sekvencii spolupracovala automobilka s inštitútom hudby a zvuku Ircam a so svetoznámym hudobníkom Jeanom-Michelom Jarrom. Renomovaný umelec, skladateľ a autor je priekopníkom elektronickej hudby a zaujíma sa o technológie. Vyvinul aj zvukové scenérie na palube a externé varovanie vydávané autom pri rýchlostiach pod 30 km/h na upozornenie chodcov.
Inžinieri vyvíjali platformu pre dizajn, teda úplne z opačného konca, než je pri vývoji automobilov bežné. Renault 5 E-Tech electric je prvé vozidlo, ktoré bolo úplne navrhnuté na platforme AmpR Small, teda novej platforme Ampere určenej pre elektrické vozidlá segmentu B. Čo z toho získa zákazník? Napríklad rovnú podlahu, dlhý rázvor (2,54 m), optimalizovaný priestor v interiéri a 326 litrov v kufri. Ťažisko je položené nižšie a hmotnosť zostala pod 1 500 kg.
Najnovšie elektrické technológie
Obojsmerný AC nabíjací vstup je kompatibilný s technológiami V2L (vehicle-to-load) a V2G (vehicle-to-grid). Pod kapotou je motor Renault 5 E-Tech electric kompaktnejší ako Megane E-Tech electric alebo Scenic E-Tech electric, na ktorých základoch vznikol. Zostáva verný preferovanej synchronnej technológii s vinutým rotorom od Renaultu. Pretože nemá žiadne permanentné magnety, nevyužíva žiadne vzácne zeminy. Motor bude dostupný v troch výkonových verziách: 110, 90 a 70 kW.
AC nabíjačka má výkon 11 kW, DC-čková rýchlonabíjačka 80 alebo 100 kW. Samotná batérie má kapacitu 52 kWh, čo by malo vystačiť na asi 400 km. Malé mestské auto dokonca môže ťahať príves s ťažnou kapacitou 500 kg. Viacprvková zadná náprava bola prevzatá zo segmentov vyššej triedy, čo by malo výrazne zlepšiť jazdné vlastnosti.
Renault 5 E-Tech electric je vybavený systémom OpenR Link najnovšej generácie s integrovaným systémom od Google. Ponúka viac ako 50 aplikácii a praktické služby, ako integrácia elektrického nabíjania do plánovanej trasy. Úplnou novinkou je oficiálny avatar Reno, ktorého navrhli tak, aby reagoval na otázky a príkazy používateľov. Mal by zvladnuť príkazy ako „Hej Reno, naplánuj nabíjanie na zajtra 8:00“.