Za prvých 9 mesiacov tohto roka hlási Dacia takmer pol milióna predaných osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Konkrétne ich svojim zákazníkom predala 493 511, čo je o 16,7 % viac ako za rovnaké obdobie roku 2022. V samotnom 3. štvrťroku dosiahol predaj značky 148 124 kusov, čo je v medziročnom porovnaní nárast o 2,4 %.
Rástli všetky 4 základné modely značky: Spring o 40,6 %, Sandero o 18,3 %, Duster o 4,1 % a Jogger o 76,1 %. Podiel Dacie na trhu s osobnými vozidlami bol v Európe počas prvých deviatich
mesiacov roka 2023 stabilný, a to aj napriek užšiemu trhu v maloobchodnom kanáli. Maloobchodný mix na európskom trhu totiž klesol mierne klesol zo 44 % na 40 %. Na svojom hlavnom trhu súkromných zákazníkov potvrdila Dacia svoje 2. miesto na európskych priečkach , keď dosiahla trhový podiel 8,4 %, o 0,8 percentuálneho bodu viac ako v roku 2022.
Rástli všetky kľúčové modely
Úspech značky ju môže tešiť o to viac, že nestojí iba na jednom úspešnom modeli. Rástla Dacia Sandero (199 516 predaných vozidiel), ktorej sa medziročne predalo o 18,3 % viac. Sandero si pevnú pozíciu v segmente súkromných zákanzíkov v Európe drží od roku 2017. Dacia Duster so 154 460 predanými vozidlami narástla o 4,1 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2022. Udržiava si tak pozíciu na stupni víťazov SUV predaných súkromným zákazníkom v Európe.
Jogger (70 932 predaných vozidiel) za prvých 9 mesiacov tohto roka zaznamenala nárast o 76,1 %. V súčasnosti je na prvom mieste v maloobchodnom segmente C bez vozidiel SUV. So 44 262 predanými vozidlami vzrástol aj model Spring, o 40,6 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Patrí mu prvá pozícia v segmente elektrických vozidiel predávaných súkromným zákazníkom v Európe.
Úspechy na najdôležitejších trhoch
Na európskom trhu s osobnými automobilmi zaznamenala Dacia rast o 19,6 %, pričom samotný trh narástol o 16,9 %. Značka má teraz 4,4 % podiel na európskom trhu osobných automobilov, čo je o 0,1 percentuálneho bodu viac ako v rovnakom období roku 2022, a to aj napriek nepriaznivému zloženiu trhových kanálov.
Vo svojej tradičnej základni predaja individuálnym zákazníkom zostáva Dacia na najvyšších európskych priečkach s trhovým podielom 8,4 %. Vo Francúzsku, ktoré je pre ňu najväčším trhom v Európe, zaregistrovala za prvých deväť mesiacov roku 2023 118 495 vozidiel PC+LCV, čo je o 23,2 % viac ako v roku 2022. Jej podiel na trhu osobných automobilov je na úrovni 9,1 % a patrí jej 3. miesto na francúzskom trhu osobných automobilov.
Sandero je modelom č. 1 v predaji súkromným zákazníkom a č. 3 vo všetkých predajných kanáloch. Spring je 2. najpredávanejším elektromobilom z hľadiska predaja súkromným zákazníkom a vo všetkých kanáloch. Duster je 1. SUV predávané súkromným zákazníkom.
Jogger je č. 1 v predaji súkromným zákazníkom v segmente C.
Zaujímavé objemy ale značka dosiahla aj v Nemecku. Predaj PC+LCV bol na konci septembra na úrovni 51 703 kusov, čo je o 25,2 % viac ako v rovnakom období roku 2022. Trhový podiel PC sa zvýšil o 0,2 percentuálneho bodu. V predaji súkromným zákazníkom sa Dacia umiestnila na 4. mieste, s 3 modelmi v Top 15. Sandero je 3. najpredávanejším vozidlom súkromným zákazníkom a Duster 3. najpredávanejším SUV v tomto kanáli. silné čísla by sme takisto našli v Taliansku, Španielsku či ďalšej „domovskej“ krajine značky, Rumunsku.
Dacia sa zmenila a funguje to
Dacia si v uplynulých rokoch dala záležať na poziciovaní a stratégii značky. Očividne to urobila úspešne, pretože jej to stále prináša nových zákazníkov. Úroveň výbavy Extreme, ktorá bola zavedená začiatkom roka 2023, zaznamenala veľký úspech a v súčasnosti tvorí 1/3 zákazníckych objednávok. Populárna je aj ponuka UP&GO: kúpiť si nové vozidlo, ktoré je veľmi dobre vybavené (UP) a dodané rýchlejšie (GO). Túto ponuku si vybralo už viac ako 100 000 zákazníkov. V roku 2023 predá Dacia viac ako 8 miliónov vozidiel.