S BMW Neue Klasse sa nemecká automobilka stáva prvým automobilovým výrobcom, ktorý zavádza úplne novú digitálnu architektúru pre všetky typy pohonu a segmenty vozidiel.
Nový systém, označovaný ako digitálny nervový systém, bude debutovať v pripravovaných modeloch BMW Neue Klasse a predstavuje technologický skok v oblasti výpočtového výkonu a efektivity.

Štyri superpočítače v BMW Neue Klasse
Kľúčovým prvkom sú štyri vysokovýkonné výpočtové jednotky, tzv. supermozgy, ktoré zastrešujú kľúčové oblasti – od infotainmentu a autonómneho riadenia, cez jazdnú dynamiku, až po základné prevádzkové funkcie vozidla a komfort. V porovnaní s aktuálnou generáciou prinášajú viac ako dvadsaťnásobný výpočtový výkon a sú pripravené na ďalšie softvérové aktualizácie vrátane využitia umelej inteligencie.
Podľa Franka Webera, člena predstavenstva BMW AG zodpovedného za vývoj, sú nové technológie pripravené pre široké využitie v budúcich modelových radoch naprieč všetkými kategóriami. Základom novej architektúry je zjednodušený zónový káblový zväzok, ktorý využíva o 600 metrov menej kabeláže a prináša až 30 % úsporu hmotnosti. Tento systém je rozdelený do štyroch oblastí – predná, stredná, zadná časť a strecha – a je prepojený so zónovými riadiacimi jednotkami cez vysokorýchlostné dátové spojenia. Vďaka tejto koncepcii môže byť kabeláž kratšia, tenšia a efektívnejšia.
Vyššia energetická hospodárnosť
Neoddeliteľnou súčasťou tejto transformácie sú digitálne poistky Smart eFuses, ktoré nahrádzajú až 150 bežných poistiek a umožňujú selektívne napájanie jednotlivých komponentov podľa aktuálneho režimu vozidla. To zvyšuje energetickú efektivitu celého systému až o 20 % a umožňuje inteligentnú správu energie v rôznych prevádzkových stavoch, ako je jazda, parkovanie, nabíjanie či aktualizácia.
Zavedenie tejto elektronickej architektúry tvorí technologický základ pre nové softvérovo definované vozidlá (SDV) a bude využité nielen v Neue Klasse, ale aj v ďalších budúcich modeloch značky. Sériová výroba prvého plne elektrického vozidla z tejto rodiny začne koncom roka 2025 v závode v maďarskom Debrecíne.
Nová softvérová architektúra
Súčasťou novej koncepcie je aj moderná softvérová architektúra, ktorá umožňuje modulárny vývoj funkcií na stabilných platformách. Softvér beží priamo na supermozgoch vozidla, nad ktorými je vrstva zdieľaných služieb poskytujúcich kybernetickú bezpečnosť, možnosť online aktualizácií a tiež prepojenie naprieč dátovými doménami. Takto môže vozidlo ponúknuť aj funkcie založené na umelej inteligencii, ktoré sú relevantné pre používateľa v reálnom čase.

Christoph Grote, senior viceprezident pre elektroniku a softvér v BMW Group hovorí, že nové podmienky umožňujú kontinuálny vývoj softvéru bez potreby jeho úplného prepisovania pre každú novú generáciu. Vďaka výraznému nárastu vývoja softvéru v uplynulých desiatich rokoch – až 130-násobne – je spoločnosť v silnej pozícii, aby naplno využila potenciál digitálnej transformácie automobilov. Vývojové tímy BMW dnes pracujú na viac než tisícke softvérových modulov, ktoré obsahujú viac ako 20 GB softvéru a vyše 500 miliónov riadkov kódu.
Základom tejto vývojovej stratégie je platforma CodeCraft – špecializovaný nástrojový reťazec bežiaci v cloude, ktorý podporuje prácu až 10 000 vývojárov softvéru. V špičkách dokáže generovať až 200 000 softvérových zostáv denne, čím sa dosahuje bezprecedentná vývojová kapacita. S využitím generatívnej umelej inteligencie sa zároveň skracuje vývojový cyklus a zvyšuje kvalita softvérových riešení. Výsledkom je robustná, flexibilná a budúcnosti pripravená technická infraštruktúra, ktorá má potenciál definovať digitálne základy automobilov novej generácie.