7.7 C
Bratislava
utorok, 11 marca, 2025

Automobilový priemysel žiada konštruktívny dialóg s vládou

Na Slovensku sa minulý rok podľa predbežných výsledkov vyrobilo 993 000 vozidiel, medziročne je to o takmer 87 000 menej.

Prognóza pre rok 2025 vyzerá pozitívne, očakáva sa, že výroba bude opäť stúpať a počet vyrobených vozidiel podľa očakávaní dosiahne hranicu 1 150 000 kusov. Združenie automobilového priemyslu SR (ZAP SR) ale podčiarkuje aj dôležitosť elektromobility a politickej stability.

Zostávame automobilovou veľmocou

Slovensko naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa. Na 1 000 obyvateľov sa u nás vyrobí 182 vozidiel. Automobilový priemysel, do ktorého spadá výroba automobilov a dielov, sa tak stále vysokou mierou podieľa na celkových tržbách v priemysle. Za rok 2023 to bolo až 49,5 %.

Výroba vo VW SK
Foto: VW SK

Automobilový sektor zamestnáva priamo viac ako 165 000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 244 000 obyvateľov. „K týmto výsledkom prispelo najmä to, že v minulosti sme boli pre investorov atraktívnou destináciou a dokázali sme ponúknuť najlepšie podmienky,“ hovorí Alexander Matušek, prezident ZAP SR.

ZAP SR ale upozorňuje, že automobilový priemysel v Európe aj na Slovensku ale čelí viacerým problémom a výzvam. Investície do výroby elektromobilov sa pohybujú v miliardách eur, na druhej strane automobilky bojujú s poklesom výroby a registrácií automobilov kvôli klesajúcemu dopytu.

Najnovšie hrozí zavedenie ciel zo strany USA a Číny a chýba dostatočne vybudovaná nabíjacia infraštruktúra. V rámci EÚ neexistuje jednotná stratégia pre rozvoj priemyslu, zvyšuje sa inflácia a náklady na jej kompenzáciu, ceny energií pre priemysel sú vysoké, sebestačnosť v oblasti surovín a polovodičov je nedostatočná. 

„Všetky tieto faktory negatívne ovplyvňujú aj konkurencieschopnosť a rozvoj nášho priemyslu, vrátane automobilového. O to viac potrebujeme konštruktívny dialóg s vládou a riešenie našich požiadaviek,“ hovorí Matušek.

ZAP žiada konštruktívny dialóg

Aby mohla efektívne pokračovať transformácia výroby na elektromobilitu, je nevyhnutné vytvoriť  zo strany štátu rámcové podmienky pre investorov, s jasnou a stabilnou zahraničnopolitickou orientáciou, uvádza ZAP. Za uplynulých 15 rokov až 93 % investícií pochádzalo z krajín EÚ, Spojeného kráľovstva a USA.

VW Touareg vo VW SK
Foto: VW SK

Druhou prioritou je podľa združenia potreba zabránenia ďalšieho rastu nákladov na výrobu. Už začiatkom roka 2024 sa zvýšili zdravotné odvody pre zamestnávateľov ako aj daň z nehnuteľností, pretrváva vysoká inflácia a  vysoké ceny energií pre priemysel. Problémom aj naďalej zostáva nedostatok  kvalifikovanej pracovnej sily, domácej aj zahraničnej. Slovensko stále zaostáva za vyspelými krajinami aj v oblasti environmentálnej udržateľnosti.

ZAP SR ocenil, že vláda čiastočne reflektovala niektoré komunikované priority, ako je napríklad zjednodušenie vstupu cudzincov na pracovný trh, zefektívnenie povoľovacích procesov EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie), nesúlad medzi vzdelávaním a potrebami trhu práce, nevyhnutnosť rekvalifikácie zamestnancov a absolventov.

„Aj napriek tomu väčšina požiadaviek zostala bez odpovede zo strany vlády, pracovné skupiny sú bez relevantných výsledkov,“ hovorí Alexander Matušek. Namiesto systematického dialógu prišla podľa neho konsolidácia, schválená bez diskusie a bez zohľadnenia sociálneho dialógu.

Okrem iného priniesla transakčnú daň, zvýšenie korporátnej dane na 24 % a DPH na 23 %. Zvýšenie maximálneho stropu pre sociálne odvody spôsobilo, že najlepšie platení zamestnanci dostávajú výrazne nižšiu čistú mzdu ako napríklad v Česku a zamestnávatelia za nich platia výrazne viac.

O tieto pracovné pozície môže Slovensko začať prichádzať a nové nemusia vôbec vznikať. Prichádzame tým o najlepšie talenty. „Potrebujeme naštartovať dialóg s vládou a začať veľmi vážne hľadať riešenia v rámci priorít automobilového priemyslu, keďže vo všetkých spomínaných oblastiach sme v porovnaní so susednými krajinami najmenej atraktívni,“ vysvetľuje šéf ZAP-u.

Medzi najhoršími v podpore elektromobility

Slovensko podľza ZAP-u stále zaostáva v rozvoji elektromobility. Patríme medzi päť najhorších krajín v registrácii BEV (batériové elektrické vozidlo) a PHEV (plug-in hybridné vozidlo) za rok 2024. Pri BEV je podiel registrácií 2,5 %, pri BHEV 2,4 %. Stále nedostatočný je aj počet  nabíjacích bodov. V roku 2024 ich počet dosiahol 2 223, v porovnaní s rokom 2023 je to nárast o 22,9 %. 

Budovanie nabíjacích staníc u nás nie je lukratívne, pretože majú nízku vyťaženosť. Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú, aj napriek tomu ale vláda nezvažuje ich podporu a práve naopak, prostriedky z výziev a fondov určených na podporu elektromobility je zložité čerpať. Navyše, podmienky sa stále menia.

„Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné,“ myslí si Matušek. Dodáva, že slovenská ekonomika potrebuje pozitívny impulz na zvrátenie negatívneho trendu, rovnako aj automobilový priemysel. „Je nevyhnutné vytvoriť zo Slovenska atraktívnu destináciu pre investície  a talenty zo zahraničia. Nadnárodné korporácie budú totiž v najbližších mesiacoch a rokoch robiť rozhodnutia, aké sme doteraz nevideli. Je potrebné okamžite začať do zahraničia vysielať pozitívne signály,“ dodáva Alexander Matušek.

ZdrojZAP SR
Aktuálne
Prečítajte si aj