2.5 C
Bratislava
streda, 20 novembra, 2024
46 300 1 430 18 600

Aké sú sadzby za kilometer v nákladnej doprave v roku 2024?

Doprava prechádza posledné roky až extrémnymi zmenami, ktoré spôsobujú najmä externé faktory.

Počnúc pandémiou ochorenia COVID-19, ktorá takmer zastavila svetovú dopravu a postavila dopravcov pred nové požiadavky, pokračujúc balíčkom mobility schváleným Európskou úniou, až po strmý rast nákladov.

Dopravcovia platia viac za naftu, mýto, poistenie, údržbu a stúpli aj ceny nových vozidiel. Mix všetkých týchto vecí vstupuje aj do toho, aké sú sadzby za kilometer v nákladnej doprave v roku 2024. Ako si teda vypočítať sadzbu za kilometer vo vnútroštátnej cestnej doprave?

Čo všetkov kalkulácii zvážiť?

Pomerne podrobný postup ako si dopravca môže vypočítať sadzby za kilometer vo vnútroštátnej nákladnej doprave priniesol Eurowag. Vo svojom blogu píše, že najskôr je potrebné starostlivo analyzovať náklady, ktoré dopravcovi vznikajú pri realizácii domácich zákaziek. Sem patria náklady na pohonné hmoty, teda cena za liter nafty vo vzťahu k priemernej spotrebe vozidiel, ktoré má dopravca v autoparku. Ochranou proti kolísaniu cien môže byť palivový príplatok.

Zohľadniť by dopravca mal takisto náklady na poistenie, ako sú platby za povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie a poistenie zodpovednosti dopravcu na jedno vozidlo, spolu s ročnými prevádzkovými nákladmi, napríklad na servis a prehliadky vozového parku, výmeny pneumatík, spotreba materiálu, dane, telefónne hovory, náklady na parkovanie a dokonca aj poplatky spojené s účtovnými a právnymi službami pre spoločnosť.

Vynechať nemôžme náklady na zamestnancov. Tieto by mali byť porovnávané s počtom kilometrov, ktoré vodiči dopravnej spoločnosti ročne prejazdia pri poskytovaní prepravných služieb. Sadzby musia zohľadňovať aj ďalší zásadný faktor – zisk, teda maržu dopravcu. Ak je príliš nízka, znižuje rentabilitu zákaziek a generovaných príjmov, naopak, ak je vysoká, obmedzuje konkurencieschopnosť firmy.

Ďalšie faktory

Za zmienku stoja aj často používané doložky, ktoré takisto majú vplyv na sadzby za cestnú prepravu. Tieto úpravy sa snažia prispôsobiť sadzby nestabilným a ťažko predvídateľným faktorom, medzi ktoré patria:

  • BAF (Bunker Adjustment Factor, úprava ceny paliva): Ide o spomínaný palivový príplatok , ktorý umožňuje automaticky upravovať sadzby za prepravu, pretože tento ukazovateľ sa zvyšuje alebo znižuje v závislosti na trhových cenách pohonných hmôt. Údaje sa zvyčajne aktualizujú na mesačnej alebo týždennej báze. Spoločnosti majú právo vykonávať zmeny v spôsobe úpravy prepravných sadzieb.
  • CAF (Currency Adjustment Factor, menová zľava): Výkyvy sa netýkajú iba cien pohonných hmôt. Turbulencie sprevádzajú aj menový trh. CAF je menová úprava, ktorá reguluje sadzby za prepravné služby. Vypočítava sa podobne ako BAF – tradične raz za mesiac, podľa individuálnych postupov pre každú spoločnosť. Eurowag uvádza, že pre výpočet indexu CAF je potrebné zvoliť príslušný referenčný bod (napríklad priemerný ročný alebo mesačný predajný kurz danej meny podľa údajov Národnej banky Slovenska) a porovnať ho s aktuálne platným kurzom. Týmto spôsobom sa dajú upraviť prepravné sadzby pre určité obdobie.
  • Mýto: Vzťahuje sa na určité úseky diaľnic, štátnych a rýchlostných ciest a niektorých mostov a tunelov a platí pre vozidlá s celkovou prípustnou hmotnosťou vyššou ako 3,5 tony (vrátane vozidiel vybavených malým prívesom, pokiaľ ich celková hmotnosť presahuje túto hodnotu, ale aj autobusy) .

Náklady v závislosti od typu trasy

Cestné poplatky nie sú jediným faktorom, ktorý súvisí s trasou a má dôležitý vplyv na sadzby, ktoré by mali prepravcovia svojim klientom ponúkať. Svoju úlohu zohráva aj typ trasy, ktorý sa najlepšie odráža v priemernej spotrebe pohonných hmôt v danom regióne. V praxi to znamená, že cesta cez nížinné oblasti bude stáť výrazne menej ako horské trasy.

Sadzby za prepravu na kilometer v roku 2024

Pandémia bola jedným z najväčších faktorov, ktoré viedli k výkyvom v priemerných prepravných sadzbách v Európe. Rozsiahle lockdowny a výluky mali za následok výrazne nižší dopyt po cestnej doprave, no išlo o prechodný stav. Následné hospodárske oživenie a zvýšenie spotreby viedlo k väčšiemu dopytu po prepravných službách a znateľnému zvýšeniu sadzieb.

Vplyv na sadzby za prepravu mali ďalej prudký nárast cien pohonných hmôt a nedostatok vodičov. Všetky tieto okolnosti viedli v roku 2021 k nárastu sadzieb európskej cestnej dopravy. Analytici varovali, že sa očakáva ďalšie zvyšovanie sadzieb, ktoré bude spojené s pokračovaním týchto trendov a postupným zavádzaním nariadenia balíka mobility. A mali pravdu. Napokon, silným faktorom ovplyvňujúcim celé odvetvie a priemerné sadzby za prepravu v našom regióne bola tiež ruská agresia na Ukrajine.

V roku 2023 až 78 % nákupcov logistických služieb očakávala nárast sadzieb za cestnú prepravu, pričom 40 % z nich očakávalo dvojciferný nárast. V skutočnosti ale došlo k spomaleniu dopytu a index spotových sadzieb bol v 3. štvrťroku 2023 o 14,8 bodu nižší ako v predchádzajúcom roku, zatiaľ čo zmluvné sadzby sa v rovnakom období mierne zvýšili o 0,4 bodu.

Na rok 2024 analytici predpovedali stabilizáciu sadzieb v cestnej nákladnej doprave s predpokladaným 11% nedostatkom vodičov a odolnými sadzbami napriek poklesu trhu. Otáznikom zostáva tiež možný sezónny návrat niektorých obmedzení súvisiacich s pandémiou, čo by mohlo mať ochladzujúci efekt na prepravné sadzby aj ceny pohonných hmôt.

Ako sa chrániť pred rastúcimi nákladmi?

Čo môže dopravca urobiť pre obmedzenie rastu cien a zvýšenie atraktivity svojej ponuky? Napríklad zabezpečiť si prepravy pre viacerých zákazníkov, čím sa zníži počet prázdnych jázd. Oplatí sa tiež investovať do moderných riešení ako plánovanie prepravy, plnenie objednávok alebo riadenie vozového parku. Systémy TMS (Transportation Management Systems) a telematika poskytujú v týchto oblastiach skutočnú podporu. Tieto nástroje pomáhajú znižovať spotrebu paliva, zaisťujú optimalizáciu trás a zrýchľujú komunikáciu a tok dát (vrátane informácií potrebných pre správne vyúčtovanie miezd vodičov na národnej i medzinárodnej úrovni) vo firme.

ZdrojEurowag
Aktuálne
Prečítajte si aj